Molde: Det investeres tungt og arbeids hardt i disse dager. Vinmonopolet i Molde er ett av få i landet som får tittelen og kategorien «Vinmonopolet + ØL».

– Vi gleder oss veldig til dette, det blir et fantastisk tilbud til kundene. Og vi er stolte over at vi i Molde, får anledning til å tilby kundene noe som man stort sett bare finner i de største byene i landet, sier butikksjef Arild Ånesbug.

En av landets beste

For det er kun et fåtall av Vinmonopolets utsalg som får en slik øl-satsing. I fjor ble to butikker bygd som piloter. Samtidig med Molde er det tre andre i landet som blir styrket, og etter planen kommer det fire til i andre halvår.

– Årsaka til at vi er plukket ut i Molde, er nok både at vi har jobbet godt med øl i butikken de siste åra, men hovedsakelig at ølmiljøet i byen er så stort og kompetanserikt. Interessen for øl er utrolig stor, og det merker vi særlig når vi får inn nyheter i butikken, sier Ånesbug.

I dag har han om lag 300 ulike ølsorter i butikken, etter ombygging blir det mellom 500 og 600. I tillegg kommer to hundre varianter til nærmere juletider.

– Vi blir en av landets beste ølbutikker. I den nye avdelingen blir det kjøleskap som gjør at vi kan presentere varene på en annen måte. Og mange av øltypene er ferskvare, og da betyr det mye at de får stå i riktig temperatur, sier Ånesbug.

Mer plass i butikken

Den nye ølavdelingen som blir på om lag 55 kvadratmeter blir plassert innerst i butikken, ved siden av dagens svalrom for musserende viner og de mest eksklusive varene.

– Det vil jo også frigjøre en del plass ute i butikken, så vi får inn mer av andre varer også. Samtidig blir hele butikken omprofilert med et lysere utseende og ny belysning. Jeg tror kundene vil oppleve butikken som romsligere etter et par uker med litt ombygging og kaos akkurat nå, sier Ånesbug.

Kontoret til butikksjefen blir flyttet inn på lageret i en mer åpen løsning, som han tror skal gjøre driften mer effektiv.

Det er åtte år siden sist oppussing av butikklokalene, som er på rundt 430 kvadratmeter. 30. juni blir det markering av «nyåpning» av butikken.

– Hvorfor satser Vinmonopolet slik på ølavdelinga?

– Vi er eneste tilbyder av sterkøl (over 4,7 %), og må ta ansvaret når etterspørselen er så stor og gi kundene det de forventer, og gjerne litt mer. Interessen har nærmest eksplodert for øl. Vinmonopolet hadde for ti år siden 130 typer øl i sortimentet, i dag er det 1700. Her er det kundene som over tid har utfordret oss til å ta inn nye produkt, og som har sørget for at vi har det utvalget og den bredden som vi har i dag.

Flere varianter

Han forteller at det knapt finnes en «typisk ølkunde», men en ting merker han, uavhengig av kjønn og alder.

– Folk kjøper ikke en sekspakning her. De fleste plukker med seg en og en flaske av ulike typer, for å prøve forskjellig. Ølet konsumeres mye mer likt måten vi er vant til at vin drikkes. Det er sjelden man kjøper samme øl om og om igjen, man utforsker stadig nye produsenter og varianter, sier Ånesbug.

Butikksjefen jobber med å få inn flest mulig lokale produkt i sortimentet. Det er flere gode bryggerier i nærområdet, påpeker han. Det blir også hyppigere lansering av nye produkt i butikken etter ombygginga.

– Vi skal prøve å ha noe nytt i hyllene hver uke, minimum annenhver uke. Men det blir også større produktlanseringer annenhver måned. Kundene vil hele tida teste noe nytt, sier Ånesbug.

– Kundene her i Molde har utrolig mye kunnskap om øl, hjemmebryggermiljøet har virkelig blomstret opp, og det har også økt omsetningen her. Det er nesten slik at når det kommer til øl, så lærer jeg mer av kundene enn de lærer av meg, sier Ånesbug.

foto
Her har det vært informasjonsskranke og kontor. Nå bygges det om til å bli kjølerom og ølavdeling. Butikksjef Arild Ånesbug gleder seg til «ny butikk». Foto: Erik Birkeland
foto
Butikksjef Arild Ånesbug på veg ut av svalrommet innerst i butikken. Den nye ølavdelinga med kjøling blir plassert ved siden av, bak den grønne pressenningen, hvor det tidligere har vært kontor. Foto: Erik Birkeland