– Det har gått i ett helt siden oppstarten. Det har vært lange arbeidsdager og mye jobb, men jeg elsker det jeg holder på med, sier den 26 år gamle fotografen fra Kleive.

Fikk stor avtale

Kleive fikk øynene opp for fotomulighetene i eiendomsbransjen da han studerte ved Norsk Fotofagskole i Trondheim.

– Jeg hadde egentlig tenkt å satse på mote og flytte til utlandet, men der er det mange om beinet. Jeg visste at det lå mye penger i eiendom, og at det fantes mange muligheter for foto i denne bransjen. Jeg startet derfor opp Inbovi, sier han.

I 2013, samme år som Kleive var ferdig med utdanningen, kontaktet han Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, en av de største meklerkjedene her til lands.

– Jeg fikk et møte med ene sjefen. Han så de samme mulighetene som meg, og vi laget en avtale, sier han.

Ringte tidligere klassekamerat

Da Kleive innså at bedriften kom til å skyte fart, tok han en telefon til Daniel Seljebø, sin gamle klassekamerat fra Sunndal.

– Han hadde akkurat flyttet til Oslo. Jeg spurte om han ikke kunne tenke seg å komme tilbake til Trondheim igjen, og drive Inbovi sammen med meg. Han satt seg i bilen så å si med en gang. Siden den gang har vi livnært oss på bedriften.

– Hva er det som driver deg?

– Jeg får forme bedriften sjøl, og bestemme fokusområder. Det å få jobbe med foto, film og visualisering hver dag, sammen med gode kompiser, er drømmen. Jeg hadde ingen erfaring som sjølstendig næringsdrivende før jeg startet Inbovi, så det har vært spennende å lage noe helt eget fra start, sier han.

Populært blant meklere

I dag består Inbovi av åtte fotografer, og har kunder helt ned til Telemark. Det hender at de må lage opptil ti videoer på én dag.

– Vi filmer stort sett med droner. I 2013 var dette fremdeles nytt, så vi kom litt i forkant. Det har med tida blitt et godt marked for boligvisualisering, så kundene våre er primært meglere. Men vi lager også reklamevideoer for ulike aktører, sier Kleive, som forstår hvorfor flere og flere meglere ønsker videoer i salgsannonsene sine:

– Du kan få en følelse ved å se på bilder, men video er enda mer transparent. Du kan skape en helt annen stemning, og lettere fokusere på det kunden ønsker å framheve. Meglere ser at video fungerer i forbindelse med salg, og den potensielle kjøperen blir satt i rett sinnsstemning og får enklere en følelse av hvordan det er å bo der. Det gjelder også dem som ikke har mulighet til å komme på visning, fortsetter han.

Utvidet med ny avdeling

For et års tid siden utvidet Inbovi med en avdeling på Sri Lanka, hvor seks lokale personer er ansatt.

– I tillegg til å lage videoer, tar vi også bilder. Disse sender vi til de på Sri Lanka, som behandler bildene og returnerer dem til oss igjen. Vi har tidligere forsøkt outsourcing, men ble aldri helt fornøyd. Siden disse seks går under Inbovi, har vi full kontroll. Det er flere fordeler med å ha ansatte på Sri Lanka. Vi kan først og fremst levere kjappere til kundene våre. Det er også en kostnadsredusering, siden lønningene ikke er som i Norge, sier Kleive.

Oppgraderte fasilitetene

27-åringen er klar over at mange er kritisk til at bedrifter bruker arbeidskraft fra utlandet, og nevner blant annet HM som et skrekkeksempel.

– Siden vi har vært der nede og funnet de ansatte sjøl, vet vi hvem som jobber for oss og arbeidsforholdene deres. Jeg var der seinest for et par måneder siden for å sette opp nye kontor, slik at fasilitetene skulle bli bedre. Jeg har et nært forhold til Sri Lanka. Samtidig som dette er en gunstig løsning for oss, får vi seks dyktige, lokale i arbeid. Det føles bra, sier Kleive.

Vil se mot Molde

Hittil har ikke Inbovi hatt noen kunder eller oppdrag i Molde, kun i Ålesund og Kristiansund.

– Vi har et mål om å trekke mer mot Molde og få flere kunder der på sikt. Jeg er jo kjent i området, så det er absolutt en ambisjon for oss, sier Kleive, som ikke nødvendigvis er fast bestemt på at hovedkontoret må ligge i Trondheim:

– Det kan godt hende at vi flytter på oss i framtida. Hvem vet? Hva som skjer og hvor vi ender opp, tar vi undervegs. Det handler om å ha et riktig tempo, og ikke vokse for fort. Voksesmerter kan være skummelt for en relativt ny bedrift. Vi fikk en pangstart. Da er det viktig å trekke seg litt tilbake, få kontroll på det vi holder på med og opprettholde kvaliteten. Pengene er ikke det som driver oss. Det er arbeidet rundt det visuelle som er spennende.

– Meglere ser at video fungerer godt i forbindelse med salg, sier Kleive. Foto: Inbovi