Ideen om en mulig gangtunnel fra Molde Parkeringshus til Molde Idrettspark kan virke vanvittig på mange, men ifølge planlegger Bård A. Misund i

Plan- og utviklingsavdelingen i kommunen må vi alle bli flinkere til å se framover.

Her starter den: Tunnelen er mulig å gjennomføre fra fjellveggen bak rådhuset. Derfra kan den gå over dagens parkeringstunnel. Foto: Bjørn Brunvoll

– Evnen til å se framover er altfor dårlig. Det er det som er begrensningen vår. At vi heller ser bakover når vi skal tenke framover. Går dette, er det kjempeflott. Går det ikke, så «ja vel», sier Misund om den nye tunnel- ideen for Molde Idrettspark.

Gammel tanke

I utviklingsplanen for Molde Idrettspark er det beskrevet en mulighet for en løsning med heis, fordi originaltegningene for Molde Parkeringshus inneholdt en slik løsning, men som ikke da ble gjennomført, opplyser Misund.

– I planarbeidet nå ble alternativet med heisløsning skrinlagt, da heis vil ha en begrenset kapasitet på antall personer som kan løftes samtidig. Det var i denne sammenheng at ideen om en gang-tunell kom til, sier Misund til Romsdals Budstikke.

Ikke penger – ennå

Kortere enn antatt: Strekninga fra parkeringstunnelen i byen til Idretten er på bare 240 meter i forslaget til gang- og sykkeltunnel. Foto: Bjørn Brunvoll

Med midler fra fylkeskommunens «Byen som regional motor» er det laget skisser som viser at dette er mulig.

– Utover det er det ikke foretatt noen realitetsvurdering eller vedtak om at dette skal gjennomføres, og tiltaket er heller ikke finansiert, sier Misund, som trekker fram noen fordeler.

Binder sammen

To forslag: Med og uten rullefortau hele vegen fra Molde Parkeringshus til Molde Idrettspark. Den siste bakken før Idretten må uansett ha rullefortau. Skisse: Kosbergs arkitektkontor AS

– Det er viktig at vi får byen til å henge sammen. Større idrettsarrangement og konserter krever mange parkeringsplasser, som vi allerede har i parkeringstunnelen. Da blir det bortkastet å sette av mye dyrebart areal til parkering der oppe, når vi heller kan bruke det til aktivitet, sier Misund.

Greier å gå

Han viser til at parkeringstunnelen har masse ledig kapasitet på kveld og helg.

– Med god skilting og en slik tunnel, skal det være fort gjort å komme seg opp til idrettsparken, men også ned til byen etterpå.

Tunnelen vil være en ferdselsåre åpen for alle, og skal også kunne brukes av syklister.

– Kan det stemme at tunnelen bare trenger å være 240 meter?

– Ja, i rett linje blir det faktisk bare det. Det er rundt 300 skritt for en vanlig person. En så kort strekning må alle greie å gå. På større arrangement i dag parkerer mange rundt om i gatene der oppe, og ender med å gå lenger enn 240 meter, påpeker Misund.

Rullefortau

Kommunen trodde først de kunne ta den videre fra parkeringstunnelen, men anbefalingen er å legge seg over nåværende tunnel. I tillegg må strekket være flatt nok.

I forslaget fra Kosberg er det to alternativ: ett med rullefortau hele vegen og ett med rullefortau bare på slutten.

– Det er for å forenkle den siste bratte oppstigningen, men man kan fortsatt gå på båndet, sier Misund om det hårete forslaget.

– Vi er nødt til å tørre å tenke lenger fram. Dette er akkurat det.

-----------------------------

– Superspenstig idé!

– Jeg ble helt gira da jeg fikk ideen presentert, sier varaordføreren om forslaget som kan øke bruken av parkeringstunnelen i byen.

– Jeg hadde aldri hørt om noe slikt før, før jeg fikk ideen presentert, men jeg ble helt giret. Jeg hadde aldri trodd at avstanden til Idrettsparken bare kunne være 240 meter. Bidrar dette til at vi blir flinkere til å bruke parkeringstunnelen er det kjempebra, sier varaordfører Sidsel Rykhus på telefon fra Oslo.

Skatepark

Hun peker på at man ved å spare Molde Idrettspark for parkeringsplasser, får utnyttet området til flere aktiviteter, som for eksempel skatepark.

– Her i Oslo ser jeg at det ikke er så mye som skal til, men at det bidrar til masse aktivitet. Å bruke mye areal til det parkering der oppe, er meningsløst, sier hun

Har blitt bedre

Rykhus stusser litt over at dagens bruk av parkeringstunnelen fortsatt er for lav, men mener bedrifter som flytter parkeringen sin dit, tar et viktig grep.

– Vi må bare venne oss til det. Det blir mindre parkering i sentrum, og parkeringstunnelen er et godt alternativ. Med denne tunnelen kan den være det også for eliteseriekamper, utstillinger og konserter i idrettsparken også. Ideen er veldig spenstig, men superspennende, sier Rykhus.

Må ikke legges vekk

Rykhus peker på at man nå må finne ut hva en slik tunnelløsning vil koste, og eventuelt hvem som kan være med spleise på den.

– Det blir spennende å se hva kostnaden blir. Det må jo også koste noe å parkere. Det må ikke gå på bekostning av midlene som allerede er avsatt til Molde idrettspark. Uansett er dette en idé vi ikke må legge i skuffen, men ta med oss til et seinere trinn.