– I tilfelle brann har vi mulighet for innsats fra to sider, sier brannsjef Alf Magne Smørholm.

Brannvesenet i Molde er ikke fornøyd med at den nyrenoverte Fannefjordtunnelen mangler vannforsyning beregnet til slokking av større brann.

Brann i storbil det verste

– Stigningen i tunnelen er for bratt til at viftene klarer å ta unna røyk på en tilfredsstillende måte. Skulle en større brann oppstå, må det være slokkemulighet fra begge sider. Den største risikoen er dersom det skulle begynne å brenne i et stort kjøretøy – altså et vogntog eller en trailer lastet med brennbart materiale. Skulle det skje på Moldesida av Fannefjordtunnelen, har vi ikke tilgang til nok vann til å kunne ha en forsvarlig innsats fra deltidsmannskapene på Skåla, forklarer brannsjef Alf Magne Smørholm til Romsdals Budstikke.

Flytter brannbil fra byen

– Hvilke alternativ finnes?

– Det skulle etter vår oppfatning vært etablert trykkvann inne i tunnelen, slik at brannvesenet  hadde innsatsmuligheter fra begge sider av tunnelen. Fra Molde-siden er vi godt dekket med en dobbeltkabiner tankbil. En tilsvarende løsning fra Skåla-siden vil være et godt alternativ. Ved bistasjonen på Skåla er det en ordinær brannbil med to tusen liters vanntank. Det er ikke tilstrekkelig til å kunne drive med slokkeinnsats i en tunnel. På Skåla er det 10 deltidsmannskaper.

– Hvilken løsning blir det for Fannefjordtunnelen?

– Vi har hatt samtaler med Statens vegvesen om dette. Og jeg oppfatter samtalene slik at begge parter er løsningsorientert. Løsningen midlertidig blir at vi flytter tankbilen med dobbeltkabin fra hovedstasjonen i Molde til bistasjonen på Skåla. Og så leier Statens vegvesen inn en tankbil som kan ta 10.000 liter vann, til hovedstasjonen i Molde. På den måten har vi en midlertidig løsning med brannbiler i beredskap på begge sider av tunnelen, forklarer brannsjef Smørholm.

Tilbudt 800.000 kroner

Han legger til at Statens vegvesen har tilbudt brannvesenet et tilskudd på 800.000 kroner for å anskaffe en ekstra tankbil.

– For 800.000 kroner får vi kjøpt bare noe som er gammelt, i dårlig forfatning og uten plass til røykdykkere. Det er en løsning vi ikke har akseptert. Saken er derfor sendt over til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for endelig avgjørelse. Alternativet for Statens vegvesen er etter brannsjefens mening å etablere fast vannforsyning i tunnelen, sier brannsjefen.

– Blir bra til slutt

Alf Magne Smørholm legger ikke skjul på at brannvesenet og Statens vegvesen har hatt ulikt syn på hva som er tilstrekkelig tiltak i forbindelse med manglende vannforsyning i tunnelen.

– Etter vår mening er det en glipp at det ikke er lagt inn trykkvann i tunnelen, til bruk for brannvesenet. Det er noe man får ta lærdom av for seinere tunnelsikring. Det må lages både risiko- og sårbarhetsanalyse og en beredskapsanalyse for tunneler. Så får man lukke avvik mellom de to analysene, dersom det avdekkes.

– Blir Fannefjordtunnelen trygg å kjøre?

– Ja, dette blir bra til slutt. Når vi får på plass materiell på begge sider av tunnelen, og får kjørt på med ekstra øvelser av mannskapene, skal vi være så godt forberedt som mulig på eventuelle branntilfeller, sier brannsjef Smørholm.

I denne brannstasjonen på Hovdenakken på Skåla skal det plasseres en større brannbil med dobbeltkabin og kapasitet til å frakte et fullt lag røykdykkere. Foto: Bjørn Brunvoll