– De siste dagene har vært helt ville. Jeg har vært ute på jobb i 60 timer i løpet av de siste fire dagene. Da er også reise- og ventetider medregnet, forteller en av guidene til Romsdals Budstikke.

Variasjoner

Andre dager kan det være snakk om helt fri eller bare en halv dags jobb. Men når disse dagene kommer, vet de aldri, forteller guidene. Romsdals Budstikke har møtt drøyt ti av guidene som har signerte kontrakter med Møre og Trøndelag Guideservice i Fræna. Noen av dem har nå sluttet i firmaet og reist hjem. Flere av dem bor eller har bodd i firmaets «hybelhus» Eide Gjestgiveri. De som bor her får lengre reisetid sammenliknet med dem som har valgt å bosette seg i Molde. Flerer av dem har også opplevd at de må haike hjem etter endt jobb, fordi det er så seint at det ikke går buss.

Romsdals Budstikke skrev torsdag om at de mener å være utsatt for sosial dumping, og at de derfor har kontaktet Arbeidstilsynet.

Ikke fastsatt arbeidstid

– Vi kan bli varslet om arbeidsoppgaver veldig seint, noen ganger rundt midnatt. Det er en utfordring når du må stå opp klokka fire om morgenen for å rekke det første guideoppdraget, forteller en annen av guidene.

I arbeidskontraktene de har signert har de ikke en fastsatt arbeidstid. Noen jobber svært mye, andre mindre enn de ønsker. Språkkunnskap og tilbakemeldinger fra kundene er ofte avgjørende for arbeidsmengden, forklarer daglig leder av guideselskapet, Christine Lillevik. Personlige kjemi og hvor mye eller lite du klager er minst like avgjørende, ifølge guidene Romsdals Budstikke har snakket med.

100 kroner timen

I tilknytning til arbeidskontrakten har de akseptert et lønnssystem som flere av dem har angret på. Dette fordi listene definerer en del konkrete oppdrag, men de tar ikke høyde for ventetider mellom jobbene rundt om i fylket. Ifølge guidene fører disse ventetidene til at de må være hjemmefra mye lengre enn de hadde trodd, og at lønna blir mye lavere enn de forventet. I mange tilfeller er lønna rundt hundre kroner timen, ifølge guidene. Dette har de også dokumentert gjennom utskrifter av skjema, rapporter og lønnsslipper. Det er heller ikke helge- eller kveldstillegg i lønna.

Guidene er personer med lange utdannelser. Flere snakker to, tre og fire språk flytende.

– Gjelder alle

Daglig leder Christine Lillevik sa i torsdagens avis at hele turistbransjen har hektiske dager om sommeren, og at guidene var klar over at det ville bli tøffe tak, allerede før de kom til Norge. Hun mener at guidene Romsdals Budstikke har snakket med ikke er representativ, og viser til at mange av guidene i firmaet kommer tilbake år etter år for å jobbe.

– Hva med ventetidene som de klager på?

– Av og til blir det litt venting for guidene. Slik er det vel i alle jobber? Det går ikke alltid en buss når du selv ønsker det, sier Christine Lillevik.

– Personer som kommer til oss fra andre land med andre kollektivtilbud synes kanskje dette er rart, men når du gjør en guidejobb i Geiranger eller Olden, så er det ikke slik at det nødvendigvis går en buss tilbake dit du skal med det samme du er ferdig med jobben.

– De mener også lønnsslippene inneholder mange feil?

– Det kan hende det er noe feil med datoene, det skal jeg ikke nekte på, men det handler om teknologi – ikke vond vilje. Utbetalingene stemmer i hvert fall. Vi sender dem alltid en oversikt før lønnskjøring, slik at de kan gi tilbakemelding dersom de mener det er behov for korrigeringer.