Molde: I halvanna år jobbet for fullt med et prosjekt og konseptet han har tenkt på i mange år.

– Jeg sa opp jobben, og har gått inn for dette med alt jeg har. Nå er vi oppe i seks ansatte som jobber på spreng for å få produktet så godt at det kan rulles ut for fullt. Men det er ingen problem å benytte seg av prototypen som ligger ute i dag, sier Bjørnar Sørberg.

Han viser fram appen «Hopperguide» på mobiltelefonen. Med telefonens GPS- og GSM-signal som utgangspunktet for å tilbys brukeren informasjon om historie, kultur, attraksjon og arkitektur, tilpasset geografisk plassering i landskapet. Informasjonen får man som lydguide på øret med ønsket språk, gjerne med øretelefoner eller på bilens stereoanlegg.

Punktene blir også presentert med tekst og bilde, men lyden er det viktigste og unike med den nye appen.

– Vi jobber med å legge inn flere språk, på planen nå er norsk, engelsk, tysk, spansk, fransk, japansk og kinesisk. Og vi har funnet gode fortellerstemmer, så det blir en behagelig lydopplevelse, sier Sørberg.

Skal bli størst i Norge

Prosjektet er langsiktig, og arbeidet med å lande gode samarbeidspartnere pågår for fullt, slik at appen kan fylles med relevant informasjon.

– Målet er at vi skal bli størst og best på audioguide i Norge og dekke hele landet med høginteressante punkt. Vi jobber med lokale aktører, Visit-selskap, kommuner og fylkeskommunen, men også med nasjonale aktører som NAF, Hurtigruten, NSB og flere som ønsker å tilby løsningen inn i sine portaler. De er allerede veldig interesserte, så det blir spennende framover.

– Dette er utrolig morsomt med tilbakemeldingene som alle er utelukkende positive. Det har egentlig vært et problem med manglende konstruktiv kritikk å oppdrive, sier en engasjert Sørberg.

Historie og opplevelse

Appen skal gi folk en opplevelser der de er, med lokal informasjon lagt inn av lokale folk. Det skal heller ikke være en rein digitalisering av dagens papirbrosjyrer sjøl om faktaopplysninger er med. GPS og lyd skal gi noe mer, kanskje så mye at turistene vil bli en natt ekstra for å få med seg «alt».

– Vi vil gi folk innblikk i den norske historien og kulturarven fra istida til i dag. Til nå har vi 2000 punkt, 500 her i regionen, og har regnet med at vi må ha 10.000 for å dekke hele Norge akseptabelt bra, sier Sørberg.

Han er i dialog med flere av landets «Visit»-selskap, og er med i et spesialprosjekt hos NHO Reiseliv. Han roser Molde kommune for midlene de ga tidlig i oppstartsfasen, slik at han fikk etablert de første punktene her i byen. Det er også laget ruter for noen FRAM-bussruter sammen med fylkeskommunen. Han påpeker også den unike muligheten de små, lokale aktørene nå kan ta del i ved å få sine tjenester og produkt «synlig» i markedet.

Kobler sammen aktører

– Vi ønsker å være limet i reiselivet, mellom de store og små organisasjonene, destinasjonene og aktørene, sier Sørberg.

Han mener det kan spares hundretusener av kroner på å skrote de gamle brosjyrene som må oppdateres hvert år.

– Disse midlene kan da brukes på å utvikle punkt hos oss – som blir statiske og tidløse. Det betyr at de er like relevante hele året, også om fem år. Videre legger vi heller inn lenker til eksterne aktører for at folk skal finne åpningstider, bestilling av utflukter, eller dagsaktuell informasjon om stedet, sier Sørberg og bruker Romsdalsmuseet som eksempel.

Appen følger GPS-bevegelser

Systemet skal fungere fint uansett om du går, sykler, tar buss, bil eller båt – så lenge man har GPS-signal.

– Kjører du bil nedover Romsdalen kan du kople telefonen til bilstereoen og få historier fra istida til i dag automatisk mens du passerer relevante punkt. Det samme med Raumabanen eller på Hurtigruten, sier Sørberg.

At appen fungerer uansett hvor og hvordan du forflytter deg, har vært sentralt.

– Det bør ikke være slik at du må ha en app i Molde og en annen i Ålesund eller Bergen. Eller at du har en app for Hurtigruten og en annen app for NAF eller for sykkelturister. Det gir ikke mening, og brukerne orker ikke laste ned mange forskjellige apper, sier Sørberg.

Vil vise fram byen

På Storkaia i Molde har han fått satt opp et skilt, men det er generelt marginalt med informasjon til turistene.

– Jeg har vært her og sett horden av opptil flere tusen turister som strømmer ut fra cruiseskipene. I verste fall er alt av butikker stengt, og de går rundt med et stensilert gråpapir av et kart og lurer på hvor de skal gå. Det er nær tragisk å se. Folk her, sjøl jeg som innflytter, er stolt av byen, og vil jo at turistene skal få innblikk i det de ser og kan oppleve her. Og så er resultatet at de virrer rundt og kanskje går seg bort. Kanskje får de noen fine bilder, men ingen informasjon om det de har sett. Med denne appen kan de finne vegen og oppleve byen, sier Sørberg.

Utviklet i Molde

– Når de kommer i land er jo ofte turistene desorienterte. I appen har vi kart, og turistene ser hvor det er informasjon å finne, sier Sørberg.

All utvikling av appen har skjedd i Molde, i samarbeid med AB3-software og Mads Lønsethagen. Sørberg har også et godt nettverk på Kunnskapsparken i Molde. Opprinnelig er han fra Rendalen, og har brei erfaring etter å ha jobbet med IT og teknologi, samt salg og utvikling, i Danmark, Oslo, Trondheim og Averøy før han flyttet til Molde i 2009.

Stupte ut i det

– Da jeg giftet meg i 2004 fikk jeg en håndholdt GPS, og tenkte med en gang at den burde kunne brukes til mer. Jeg har alltid vært veldig glad i reise, historie og Norge især – jo flere land jeg besøker, jo gladere blir jeg i landet vårt. Videre har jeg alltid drømt om å starte noe eget og kunne titulere meg som «gründer», sier Sørberg.

– Mange går nok rundt med tanker de ikke tør å sette ut i live, og slik var jeg også fram til 2016 da jeg fant ut at jeg skulle ta sjansen, mer eller mindre tilfeldig. Jeg sa opp den faste trygge jobben og stupte ut i dette, og har ikke angret et sekund, slår Sørberg fast.

Neste år håper han at det ser bra ut økonomisk.

– Jeg regner med at vi skal ha grei omsetning i selskapet i 2019. Nå har vi landet en god forretningsmodell som passer for alle de samarbeidspartnerne vi jobber opp mot, sier han.

Fra Storkaia kommer det opp en rekke interessante punkt i Molde sentrum – som fastboende og tilreisende kan høre. Foto: Erik Birkeland