Noe av det siste Stortinget har gjort før ferien var å stadfeste at det er anledning for vegeiere å kreve bompenger fra elbiler. Men taksten elbiler skal betale, kan ikke være høyere enn 50 prosent av det en bensin- eller dieselbil må betale. I dag kjører elbilene gratis gjennom bomstasjonene. Den ordningen vil det antakelig ikke gå lenge før vegeierne endrer på, og innfører betaling også for elbiler på vegene. Fra før av har fylkeskommunene innført takst for elbiler på ferjesambanda.

For politikerne er det vanskelig å selge en utgift. Spørsmålet om elbiler skal slippe å betale for å bruke vegene har vært lite løftet fram fordi det har vært viktigere for myndighetene å få folk til å ta i bruk nullutslippsbiler enn å snakke vegprising. Skal folk bytte ut bensin- og dieselbiler med elbiler, må det være økonomisk fordelaktig. Fritak for moms og lave avgifter har gitt elbilkjøperne fordeler. Sånn må det fortsatt være. Men når det kommer til bruk av bilen, melder en annen diskusjon seg: Brukerne av vegen skal være med å betale for vegbyggingen, vedlikeholdet og kollektivløsninger. Vi ser sterke argument for at den som bruker vegen, også må være med å betale. Når Stortinget sier at bompengetakstene for elbiler maks skal være det halve av hva utslippsbiler betaler, er det en klar grensesetting som slår fast at elbilen også i framtida skal ha gunstigere vilkår enn andre biler. Det gir en helt nødvendig forutsigbarhet for bilkjøperne.

Vegprising er en vanskelig balansegang. Den ærlige begrunnelsen for at elbilene må betale sin del av vegbruken er at bompenger handler om å skaffe penger til samferdselsbygging. Både staten, fylkeskommunen og private bomselskap går glipp av store beløp i inntekter dersom et økende antall elbiler skal kjøre gratis på vegene. Konsekvensen blir at vegprosjekt blir vanskeligere å finansiere. Vi finner det rimelig at alle vegbrukere er med på spleiselaget når nye veger bygges. Bakom bompengediskusjonen venter et annet tema på å bli hentet fram: Skal bilbruk i de store byene avgiftsbelegges kraftigere enn bilbruken i distriktene? Og vil dyrere bompenger føre til mindre bilbruk, mindre inntekter og dermed færre nye samferdselsløsninger? Sånt blir det spennende debatter av.

Vi finner det rimelig at alle vegbrukere er med på spleiselaget når nye veger bygges.