MOLDE: – Frank Sve påstår at Møreaksen koster 40 milliarder kr. Det stemmer ikke. Det er ikke akseptabelt at han bidrar til å spre slike faktafeil om Møreaksen, sier Harald Espeland.

– I grunnlaget til NTP (Nasjonal transportplan) 2018–2029 var hele E39 Ålesund-Molde kostnadsberegnet til 37 milliarder kr. Fjordkryssingen Møreaksen var den gangen beregnet til 16,5 milliarder kr. Men det har skjedd mye siden dette grunnlaget ble lagt fram, sier Harald Espeland.

– Reduseres ytterligere

I forbindelse med reguleringsplan for fjordkryssinga ble kostnaden redusert.

– Selve Møreaksen har nå en kostnad på 14,37 milliarder kr, mer enn to milliarder kr lavere enn i NTP. Det er ventet at kostnaden kan reduseres ytterligere, blant annet ved å heve og korte inn tunnelen, sier Harald Espeland.

Han framholder at hele E39 Ålesund-Molde ligger inne i NTP.

– I november la Statens vegvesen fram tilleggsutredning for E39 Digernes-Vik. Anbefalt løsning koster halvparten av det som lå til grunn i NTP, det vil si 4,8 milliarder kr mot 9,6 milliarder kr, sier Harald Espeland.

– Så sent som i februar i år var Frank Sve svært opptatt av at man måtte velge K2 via Ørskogfjellet og ikke K3, slik Statens vegvesen ville. Argumentet hans for tre måneder siden var at K2 ville gjøre E39 Ålesund-Molde enda billigere og sikre at vi fikk komme raskt i gang med fjordkryssinga Møreaksen. F.eks. ved å bare bygge ny veg fra Skorgedalen til Vik i første omgang, kombinert med krabbefelt på sørsiden av Ørskogfjellet. Han var opptatt av at fjordkryssinga måtte prioriteres først. Som kjent gikk de aller fleste kommunene og fylkeskommunen inn for K2 via Ørskogfjellet, sier Harald Espeland.

22–25 milliarder kr

Han viser til at det for E39 Julbøen-Bolsønes nå pågår arbeid med kommunedelplan. Også her er det ventet at kostnadene kan reduseres til omtrent halvparten av summen på 5,4 milliarder kr som lå i NTP-grunnlaget.

– Basert på det arbeidet som pågår er det dermed snakk om 22–25 milliarder kr for hele E39 Ålesund-Molde. Hvis det bygges ut etappevis kan kostnaden bli enda lavere, sier Harald Espeland.

– Stemmer ikke

Han framholder at det heller ikke stemmer at Nasjonal Transportplan bare er vedtatt fram til 2021, slik frank Sve uttalte.

– NTP er vedtatt for perioden 2018–2029. Til og med første periode av NTP varer lengre enn til 2021, den varer til 2023.

Stortinget har vedtatt at Møreaksen kan få anleggsstart i første seksårsperiode 2018–2023 dersom kostnadene på E39 Ålesund-Molde reduseres. Som nevnt ligger det an til at kostnadene kan reduseres fra 37 til 22–25 milliarder kr, sier Harald Espeland.

Han framholder at NTP skal rulleres i 2021 fordi regjeringen har realisert prosjekter, og at det da er rom for å fylle på med nye.

– NTP rulleres ikke for å ha omkamp på vedtatte prosjekter, For Møreaksen er det viktig at alt arbeidet med å kutte kostnader er ferdig i god tid før 2021, slik at vi kan komme i gang og bygge i første periode av NTP. I november 2017 vedtok et enstemmig fylkesutvalg at de forventet at Statens vegvesen la til rette for en slik tidlig oppstart på Møreaksen, sier Harald Espeland.

– Hvilken kommentar har du til at Frank Sve vil gjøre Romsdalsaksen til en valgkampsak?

– Vi forholder oss til de vedtak som er gjort i saken. Arbeidet med neste NTP er i full gang hos fagetatene. Det er ventet at grunnlagsdokumentet for fergefri E39 kan komme allerede i år. Jeg håper at flest mulig vil samle kreftene om å få realisert Møreaksen og utvikle fylket vårt, sier Harald Espeland.