Det sier administrerende direktør Espen Remme i Helse Møre og Romsdal i en uttalelse etter kritikken fra overlege Kjell Erik Strømskag.

– Problemstillingene som blir tatt opp i innlegget er sammensatte og komplekse, og vi tror de løses best gjennom dialog og samarbeid med ledere, tillitsvalgte og fagmiljøene, sier Remme.

Helseforetaket understreker også at ledelsen også er opptatt av at pasientene skal få et best mulig medisinsk tilbud innenfor de tilgjengelige rammene.

– Slik vi leser innspillet fra Strømskag, opplever vi at vi deler dette målet, uttaler Remme.

– Vi er også enig i at unødvendig rapportering må vekk, og at man nasjonalt og lokalt må finne et rett nivå på styringsinformasjonen, slik at vi sikrer lik kvalitet og pasientsikkerhet i hele helseforetaket, legger han til. Han mener dette er i tråd med ministerens mål om å fornye, forenkle og forbedre helsetjenestene.

– Bekymringen for utviklingen i den økonomiske situasjonen er noe som helseforetaket deler, og som vi arbeider kontinuerlig med – også i dialogen med styret, uttaler Remme.