Møtet, som er åpnet for alle, blir arrangert førstkommende torsdag klokka 18 i Bjørnsonhuset i Molde.

– Møtet vil ha fokus på hvorfor Romsdalsaksen bør utredes. På programmet har vi innlegg med fokus på å belyse ulike problemstillinger og politisk debatt om dagens tema med hovedsakelig alle gruppeledere på fylkestinget i Møre og Romsdal, sier administrerende direktør Geir A Mo i NLF i en pressemelding.

Mo sier de på møtet blant annet vil legge fram at er mulig å få til en utredning uten at det påvirker fjordkryssingens plassering i NTP. NLF mener samferdselsministeren har åpnet for dette dersom politikerne i Møre og Romsdal ønsker det.

– Løpet er ikke kjørt for Romsdalsaksen. Dette er viktig informasjon til alle, sier Mo.

Både Statens vegvesen, Møreaksen,  Møreforskning, Romsdalsaksen og LMG marin vil holde innlegg i tillegg til NLF selv.

Romsdalsaksen vil legge fram nyhet

– Statens vegvesen vil ha et innlegg om fjordkryssing av Moldefjorden. De vil også få frem vedlikeholdskostnader ved å drifte en undersjøisk tunnel. LMG marin entreprenørfirma vil legge frem nåtidens teknologi. Møreaksen AS vil holde et innlegg om samfunnsmessig merverdi. Møreforskning vil vise forskningsresultater innen samfunn og bostedsanalyse. Regionsjef i NLF vil belyse spesielt de miljømessige konsekvensene ved undersjøiske tunneler. Romsdalsaksen AS vil gi gode grunner til hvorfor velge Romsdalsaksen og kommer kanskje med en nyhet. NLF ønsker med dette å få belyst saken ordentlig. Derfor har vi satt opp et tettpakket innholdsrikt program der alle aktører er på banen, sier Mo.

Politisk debatt

Andre del av møtet blir en politisk debatt der alle gruppelederne for partiene på fylkestinget, samt Borgerlisten i Molde, er invitert. Arbeiderpartiet stiller med Tove-Lise Torve, Høyre vil stille med stedfortreder for Charles Tøsse som er på reise, Frp stiller med Frank Sve, KrF stiller med Knut Støbakk, Nordmørslista stiller med Elisabeth Jørgenvåg, Senterpartiet stiller med Kristin Sørheim, Venstre stiller med Iver Nordseth, Sosialistisk Venstreparti stiller med Bjørn Jacobsen og Borgerlisten stiller med Terje Tovan.

– Toget er ikke gått

Styret i NLF Møre og Romsdal skriver dette om hvorfor de mener Romsdalsaksen må utredes:

«NLF Møre og Romsdal krever at Fylket og deres politikere tar saken på alvor. Derfor har vi invitert til folkemøte på Bjørnsonhuset den 31 mai kl 18-20. Agenda til møtet er «hvorfor en utredning av Romsdalsaksen nå?». Dette er kanskje den viktigste samferdselssaken i Møre og Romsdal gjennom tidene. Romsdalsaksen er det billigste og etter vår mening det beste alternativet for en fergefri trasé. Ny bru over Fannefjorden samt ny veg over Skåla vil uansett komme. I tillegg vil mindre tilpasninger mellom Åndalsnes og Åfarnes, samt redusert trafikk på sambandet Sølsnes-Åfarnes, gi innsparinger. Tar man disse besparelsene i betraktning, samt sikkerhet, kontinuitet, kjørelengde og ikke minst miljø, er Romsdalsaksen helt klart ett alternativ som må utredes. Vi mener at Romsdalsaksen må utredes grundig og sammenlignes med øvrige alternativ. Derfor må vi, øvrige næringsliv og politikerne i fylket stå samlet slik at det rette trasevalget blir tatt.

Vi har fått opplyst at det som blir sagt om at «toget er gått og Møreaksen blir», ikke stemmer. Samferdselsministeren mener Møreaksen blir for dyr slik den er lagt frem til nå. Han sier at fjordkrysningen må bli billigere å bygge, og Romsdalsaksen kan løftes opp, men da må det komme fra lokalt. NLF respekterer at andre har andre holdninger, men respektere ikke feilinformasjon. Vi ønsker at møtet vil gi svar på om hvorfor Romsdalsaksen bør utredes. Vi håper også de som bruker maktmisbruk i denne saken aksepterer demokratiet.

Stortingstunnelen undergraver også enhver tillit til Stortingets evne til å styre tunnelprosjekt. Dersom man også i tillegg tar i betraktning at godstrafikken på veg skal øke med ca 90% frem til 2050, er det viktig at det bygges for fremtiden.

NLF mener at nye veiprosjekter må bygges på en fremtidsrettet måte, med stigninger, kurver, møtefrie veier og dimensjoneringer som gir effektiv, trafikksikker og miljøvennlig framføring.»