I dag sliter mange elever med grunnleggende lese- og skriveferdigheter. Resultatene fra nasjonale prøver i lesning høsten 2017 viser en bedring fra året før, men fremdeles er 20 prosent av jentene og 27 prosent av guttene på 5. trinn på det laveste mestringsnivået.

Språk er nøkkel

Derfor har regjeringen med Kunnskapsdepartementet iverksatt satsingen «Språkløyper», som er en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving fra 2016 til 2019. Målet er å styrke det lokale språkarbeidet i barnehagene og i skolene, slik at elevene blir bedre til å lese og skrive.

– Språket er nøkkelen til å bli godt integrert, og særlig viktig for at barn med innvandrerbakgrunn skal lykkes like godt som andre barn i skolen. Med språkkommuner skal kommunene ta tak i sine lokale utfordringer, og se hele læringsløpet barna har fra barnehage til videregående i sammenheng, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.

Molde og Nesset er to nye av nå totalt 72 kommuner som er med i prosjektet nå.

– Mange barn leser og skriver for dårlig. Derfor er det viktig med tidlig innsats, og å gi lærere og barnehagelærere bedre kompetanse slik at de finner nye og gode løsninger for å styrke språkarbeidet, sier Sanner.

Satt av 17 millioner

Kommunene er valgt på bakgrunn av resulter fra nasjonale prøver, kartleggingsprøver, kompetanseutviklingsbehov, elevundersøkelsen, og statistikk knyttet til stillinger i barnehagen, gjennomføring i videregående opplæring og andel minoritetsspråklige.

Det er satt av 17 millioner kroner som skal gå til å etablere og drifte lokale faglige nettverk og frikjøpe ressurslærere. Lærere i skole og barnehage skal delta i disse nettverkene for å utvikle nye måter å jobbe med språk i barnehage og skole. De får også faglig støtte underveis fra Lesesenteret og Skrivesenteret.

Høyre-nestleder og kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner. Foto: NTB scanpix