Statens vegvesen mener at fire utvalgte storprosjekt bør ha statlig plan. De har vurdert 12 prosjekt etter forslag fra regionene, og både E39 Ålesund - Molde og Volda - Ålesund er blant de fire utvalgte. De andre er Oslofjord-forbindelsen (Riksveg 23) og E39 Bokn - Stord.

– At staten overtar ansvar for planprosessene, er en mulighet i plan- og bygningsloven. Da er det regjeringen som godkjenner planen, mens kommunen deltar i saksbehandling og gir rådgivende uttalelser, sier avdelingsdirektør Gyda Grendstad i Statens vegvesen i en pressemelding.

Til grunn for vurderingene ligger fem kriterier som Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har satt opp.

Disse kriteriene er:– Viktig med rask planprosess– Prosjektet er at stor nasjonal eller regional betydning– Vi ser store konflikter mellom lokale, regionale og nasjonale interesse– Lokale myndigheter ønsker statlig regulering

I tillegg ser Statens vegvesen på om det trolig blir store konflikter mellom statlige myndigheter.

– I prosjektene der vi foreslår statlig plan slår flere av disse kriteriene inn, sier Grendstad.

At statslige myndigheter overtar kommunenes beslutningsmyndighet skjer ikke ofte. De siste åra har det skjedd i disse vegprosjektene: ellesprosjektet Ringeriksbanen/E16, E10 Hålogalandsveien. E39 Lyngdal vest – Ålgård, E 16 Arna Stanghelle og E 39 Stord – Os.