Før jul skrev Romsdals Budstikke at beboere i ytre Fræna reagerte på det nye busstilbudet i forbindelse med at busselskapet Boreal skulle ta over rutene i Fræna fra nyttår. Fram satte da inn flere ruter fra Vikan via Bud til Molde, og beklaget dårlig informasjon rundt skoleskysstilbudet, som ikke var skrevet inn i ruteheftet.

Kritiserer sikkerheten

Første skoledag, 3. januar, fikk foreldre ved Hustad barne- og ungdomsskole hakeslepp da det bare dukket opp to busser som kunne frakte barna heim.

– Den ene bussen var smekkfull. Ti elever måtte stå, elever satt tre og tre på dobbeltseter. Noen satt også i busstrappa under kjøring. Tar de virkelig ikke mer hensyn til sikkerheten? Sjåførene skulle ikke sluppet inn så mange, sier Laila Magerøy Scigala, som har tre barn på Hustad.

Årsaken viste seg å være at en oppsatt rutebuss uteble.

– Mer enn anbefalt reisetid

Onsdag ettermiddag møtte flere foreldre opp for å forsikre seg om at elevene fikk sitteplass og belte i bussen. De tre bussene dukket opp, og bussjåføren informerte elevene om hvilken buss de skulle benytte. Likevel var det forvirring under påstigningen.

– Dette er et forferdelig rør. Vi kritiserer ikke sjåførene, men Fram, som sjåførene forholder seg til. Det virker som de ikke har samordnet seg, sier Monica Westerberg.

– Informasjonen i forkant har vært for dårlig. Første skoledag kom skolebussene enten for tidlig eller for seint, så elever måtte finne andre løsninger for å komme seg til skolen. Bussene stopper heller ikke der de gjorde før. Noen må gå mye lenger fra busstoppen for å komme seg heim, og langs utrygge veier. Det er ubehagelig når man ikke vet hvordan og når barnet kommer seg heim, sier Scigala

– Alle kom seg heim onsdag, vil ikke de nye rutinene være noe elever og foreldre må venne seg til?

– Jeg har inntrykk av at sjåførene må lære seg rutene bedre. Og flere elever får langt mer tid i buss nå, lenger enn Frams egne kriterier for reisetid. Blant annet får 1. til 4. klassinger på Sandblåst mer enn 45 minutt reiseveg én veg, sier Westerberg.

– Busstilbudet blitt mye dårligere i ytre etter omleggingen til nye ruter, sier Laila Dagfinrud.

– Sjåførene har ansvaret

– Dette er trasig. Det er greit nok at de har litt oppstartsproblemer, men foreldre reagerer selvsagt med én gang dersom bussen kommer seinere eller ikke i det hele tatt, sier rektor Anne Kristine Løseth.

Kommunen er i kontakt med Fylkeskommunen om løsninger, blant annet på torsdagene, når alle skolebarna slutter samtidig.

Løseth forteller at skolen har bussvakter som skal sørge for å trygge elevene.

– Disse griper ikke inn dersom bussen blir overfylt?

– Sjåførene har ansvar for sikkerheten til elevene. Lærerne varslet meg om fulle busser, og jeg varsler videre. Tirsdag hadde de mer enn nok med å få elevene på rett buss, siden det kom en buss for lite. Det tidligere busselskapet Atlantic hadde lokalkjente sjåfører. Disse har nok lempet litt på regelverket, og sluppet av elever nær heimen. Fram stopper vel bare på bussholdeplassene, sier Løseth.

FAU har sendt klage til Fram vedrørende situasjonen med den overfylte bussen og reisetidene.

Romsdals Budstikke har forsøkt å komme i kontakt med Boreal, men sentralbordet opplyser at de ikke har oversikt over kontaktperson for Boreal i Møre og Romsdal. Vi har ikke fått svar på mail.