Et nytt strateginotat om samferdsel viser at bare Surnadal og Rindal kan ha noe å tjene på felles bo- og arbeidsmarked i Trøndelag. For resten av Nordmøre konkluderer notatet med at de har større synergieffekter fra kjedede felles bo- og arbeidsmarkeder med Romsdal og Sunnmøre enn mot Trøndelag i nord.

Det er Samspleis som har laget strateginotatet på oppdrag fra Orkidé - Nordmøre regionråd. Notatet skal brukes som et bakteppe for regionutredningen og som et innspill for bedre infrastruktur på Nordmøre.

I notatet som er sendt inn til Orkidé har Samspleis tatt for seg ulike vegprosjekt og utfordringer i samferdselssektoren i Møre og Romsdal og Trøndelag.

Mange vegprosjekt

Notatet viser også til at de vegprosjektene som er under arbeid vil knytte kommunene i Nordmørsregionen tettere sammen.

Samspleis ramser opp:

* Halsafjordsambandet skal erstatte ferja Halsa-Kanestraum på E39

* Todalsfjordprosjektet skal erstatte Kvanne - Rykkjem

* fast samband over Talgsjøen skal erstatte Tømmervåg - Seivika

* brukryssing over Vinjefjorden skal erstatte Arasvika - Hennset

* fast samband over Edøyfjorden skal erstatte Edøya - Sandvika

- Større avstand til Trøndelag

- Sambandene vil bety mindre tidsavstander mot Trøndelag og Østlandet, men de største endringene vil være langt lettere kommunikasjoner internt på Nordmøre. Det indre marked på Nordmøre og kontakten mot Romsdal er trolig det som kan gi de største effektene gjennom større felles bo- og arbeidsmarkeder. Avstanden til større tettsteder i Trøndelag er for det meste av Nordmøre større, noe som kan forventes å gi mindre slike effekter, skriver Olav Ellevset i Samspleis.

Langt opp og fram

Samtidig er Ellevset klar på at det er langt opp og fram til vegprosjektene kan realiseres.

Olav Ellevset har levert strateginotatet om samferdsel til Orkidé - Nordmøre regionråd

- Disse utfordringene kan ikke løses innenfor dagens rammebetingelser og med de ressursene som fylkeskommunene blir tilført.

Samspleis antyder også at det er liten hjelp å hente fra Trøndelag. I notatet skriver Olav Ellevset hva som er Trøndelags hovedfokus innenfor samferdsel: E6 og Fosen (nord for Trondheimsfjorden).

- Bunnløse sluk

Notatet kommer også inn på hva som gjør at Møre og Romsdal har et kraftig etterslep på drift og vedlikehold av vegene - mye verre enn Trøndelag.

- Årsaken til dette er at Møre og Romsdal har mellom tre og fire ganger så mange kilometer tunnel enn Trøndelag, og Møre og Romsdal har også relativt sett langt flere kilometer med bruer.

- Bruer og tunneler er neste bunnløse sluk med tanke på etterslep, og det forverres år for år, skriver Olav Ellevset i Samspleis.

I notatet sier han at der er viktig for Nordmøre å intensivere arbeidet med å utvikle en bedre riksveg 70 fra Kristiansund til Oppdal for å utvikle et større felles bo- og arbeidsmarked på Nordmøre.