Ferjerute innstilt etter problemer med brannslukkingsystem

Ruta Sølsnes - Åfarnes innstilt i nesten 12 timer. Tilbake i drift fra klokka 13. lørdag.

Sambandet Sølsnes-Åfarnes er innstilt inntil videre. Det er uvisst når ruta er tilbake i drift.  Foto: Ottar Rydjord

Nyheter

Rute 36 mellom Sølsnes og Åfarnes ble innstilt natt til lørdag, på grunn av tekniske problemer med ferja MF «Julsund».

Rundt klokka 10.30 får Rbnett opplyst at det ble oppdaga problemer med et brannslukkingsystem i et maskinrom på ferja, som umiddelbart ble tatt ut av drift.

- Vi har brukt mye ressurser på å løse problemet. Vi har jobba gjennom natta og i morgentimene. Nå ligger båten på Bolsønes Verft, sier Børre Eimhjellen, regionleder i Fjord1.

Ruta har vært innstilt siden 02.30-tiden natt til lørdag 19. desember. Eimhjellen forteller at ruta skal være tilbake i normal drift fra lørdag formiddag.

- Vi setter inn MF «Ivar Aasen» mellom klokka 12.00 og 12.30. Etter det skal ruta være tilbake i full drift. Fjord1 opplyser senere at ruta vil være tilbake til normalen føst klokka 13.

Klager

Både Rbnett og politiet i Nordmøre og Romsdal har mottatt flere telefoner fra folk som skal på juleferie, og hadde planlagt å ta ferja lørdag morgen. De mener informasjonen fra Fjord1 har vært alt for dårlig.

Politiet uttrykte et ønske om bedre informasjon fra ferjeselskapets side, slik at politiet kunne bruke sine ressurser andre plasser.

- Vi har prøvd å informere så godt vi kan gjennom vår SMS-varsling. Alle som abbonerer på den har blitt varsla. Men vi når ikke ut til alle, og det er selvsagt beklagelig, sier Eimhjellen.

- Vårt hovedfokus har vært på å løse problemet. Så kom dette på et svært ubeleilig tidspunkt, midt på natta. Våre reparatører har gjort en god jobb, og nå er ferga med et godt apparat på Bolsønes verft, så vi håper ikke at dette blir langvarig.

Ikke første gang

MF «Julsund» har ved flere anledninger blitt erstattet av MF «Ivar Aasen» på grunn av tekniske problemer.

- Dette er et helt nytt problem som ble oppdaga under en rutinesjekk. Det er en kompleks båt, og tilsvarende komplekse problemer, sier Eimhjellen.

- Vi er veldig sikkerhetsfokusert, og vi kjører ikke en båt som potensielt kan være til fare for våre passasjerer, understreker han.