To søknader fra private skoleeiere om å få starte privat grunnskole i Molde, skaper debatt. Det er Akademiet som ønsker å starte Molde Realfagsungdomsskole, og Krohnstad Monterssoribarnehage AS som vil starte skole for 1. til 10. trinn fra skoleårets start neste høst.

Denne saka utfordrer Molde både på prinsipielt grunnlag og på praktiske løsninger. På den ene sida utfordrer private skoleeiere den offentlige fellesskolen. På den andre sida utfyller offentlige og private tilbud hverandre. I Molde er det tradisjoner for at både kommunen og private driver barnehager og videregående skoletilbud. Molde har også godtatt prinsippet om at private kan drive barne- og ungdomsskole. Indremisjonens Molde kristne friskole er eksempel. Offentlige og private tilbud utfyller hverandre.

Vi er tilhenger av at den offentlige fellesskolen skal være bærebjelken i grunnskolen. Det er forståelig at noen ser med skepsis på hvordan private skoletilbud kan gripe inn i kommunens økonomi og gjøre det komplisert å ha politisk styring over skolesektoren. Likevel; når private skoledrivere melder sin interesse, utfordres det offentlige skoletilbudet. Hvis det offentlige skoletilbudet ikke oppleves som godt nok, åpner det for andre tilbydere. Vi mener Moldes politikere fortjener ros for å ha brukt penger på å fornye alle skolebyggene. Men i de nye vekstområdene Årø og Røbekk, øst for sentrum, er der uløste skolebehov. Når kommer ny skole der?

Kommunen må tåle at det stilles spørsmål om innholdet i skolen har fått nok oppmerksomhet. Ei privat ungdomsskole som vil legge ekstra vekt på undervisning i realfag, utfordrer kommunens tradisjonelle skoletenking. Hvis flere foreldre mener barna har større utbytte av mer matematikk, fysikk og kjemi, vil de velge skoler der realfagene vektlegges mer. Vi har ikke fasiten på hva som vil være den beste løsningen i Molde, men debatten rundt den offentlige fellesskolen og private skoletilbud må være en vekker for Moldes skolepolitikere. De ulike partiene har alle som mål å lage ei god skole i Molde. Debatten om hva som skal være innholdet i skolen, er likevel langt fra ferdig. Det er en debatt mange flere bør engasjere seg i.