1. Strekningen fra Julbøen til Bolsønes.

ble endelig godkjent for få dager siden. Reguleringsplanen består av to tunneler på henholdsvis 1390 m og 8380 m, samt en dagsone på 930 m mellom disse. Om konsekvensene av denne «dagsonen» skriver SVV i sin egen utredning:

-  «Ny E39 vil gå gjennom vestlige deler av Moldemarka. Moldemarka er nærturområdet for Molde by, og er av svært stor verdi for byens befolkning… Strekninger i dagen gjennom Moldemarka vil gi vesentlige ulemper knyttet til landskapsopplevelse, forstyrrelser, støy og barrierevirkning. Opplevelsen av tilnærmet urørt og uforstyrret natur vil bli sterkt redusert i berørte områder».

2. Enorm utfylling i sentrum.

I april i år publiserte SVV sine planer for å bli kvitt all steinen fra tunnelene mellom Julbøen og Bolsønes. Strandlinjen på dagens områdeplan vises på Illustrasjon 2 med blå farge, og har formålet «grønnstruktur».  SVV vil dumpe 80.000 billass med stein utenfor fergekaia (rød strek). Dette skal fraktes gjennom deler av byen i minst et par år. SVV påpeker selv at området mellom Brunvollkvartalet og fergekaia ikke kan gjenfylles før tidligst i 2050. Dette begrunnes med dårlige grunnforhold og at Sekken-ferga fortsatt skal gå.

3. Rasering av Fuglset-området.

Bypakke Molde forsvant ut av Nasjonal Transportplan i mai 2020, da Molde kommunestyre bestemte at det ikke skal bygges firfeltsveg østover fra Fuglset. H og SVV hadde deretter «hemmelige» møter for å diskutere situasjonen. Like etter informerte SVV om at MA skulle utvides med strekningen Julbøen – Fuglset. En enorm rundkjøring i to nivåer planlegges på Bolsønes, og verdier for hundrevis av millioner skal saneres.

Ifølge den siste kvalitetssikringen (KS2), har MA nå en anbefalt kostnadsramme på 25,6 mrd (pr. juli 2022), med en usikkerhetsmargin på 22%.  Et ufattelig pengesløseri med mange negative virkninger for Molde.  I tillegg til de ovennevnte kan nevnes økt handelslekkasje, økt passasjerlekkasje fra Årø til Vigra, flere bompasseringer m.m.

·       Molde FrP sier nei til MA.  Vi vil se med nye øyne på gjennomgangstrafikken øst-vest, og samtidig se denne i sammenheng med enkle og effektive løsninger øst for sentrum.

·       Molde FrP vil utvikle Retiroparken og Retirostranda som ett, fantastisk friområde til glede for kommunens beboere.

·       Molde FrP vil verne om gjenværende strandlinje og uberørte områder i marka.

·       Molde FrP vil utvikle Molde som et attraktivt sted å bo, og som en god kommune for næringsvirksomhet.

·       Molde FrP er for at Midsund og Aukra skal få fastlandsforbindelse uten MA.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal