Fredag ble det kjent at banknæringen i Norge går sammen om felles betalingsløsninger. Det vil si at Vipps, BankID og BankAxept skal samles i en felles tjeneste. Målet er hårete: å lage verdens mest kundevennlige og effektive betalings- og identifiseringsløsninger. Det nye selskapet skal være klart til august neste år. For oss som kunder vil det være bedre å få færre brukernavn og passord å holde orden på.

Norske banker har samarbeidet bra tidligere også. Både BankID (for nettbetaling) og BankAxept (for kortbetaling) har de samarbeidet om ganske lenge, og tidligere i år gikk 106 norske banker sammen om Vipps for lettvint overføring av penger fra mobilen. På kort tid skrotet bransjen alle andre liknende løsninger.

Samarbeidet er helt nødvendig. Årsaken er at gigantiske utenlandske betalingstjenester banker på døra. Apple Pay, Amazon Payments, Google Wallet ligger og lurer – det samme gjør Facebook. Nøkkelen ligger i å gjøre det enklere for kunden, og her har nettgigantene jobbet godt i flere år. Dette gjelder ikke bare for betalingsløsninger. Vi ser det innenfor medier, og vi ser det i netthandel. Dagligvarebransjen er også en bransje som vil merke konkurransen fra de store multinasjonale selskapene. De som startet som IT-selskap i Silicon Valley, spiser seg nå inn i lokale bransjer man for få år siden trodde var trygge for innovative miljøer i California.

Under NxtMedia-konferansen i Trondheim i forrige uke presenterte Helmut Krasnik i det tyske Axel Springer-konsernet et enda større samarbeid for å stå imot trykket fra amerikanske og kinesiske selskap. Der har både flyselskap, banker, medier, bilprodusenter og teleselskap gått sammen om felles påloggings- og datatjenester. Dette blir nå samlet i selskapet Verimi. Krasnik mener de norske modellene lett blir for små. Kanskje må man samle europeiske krefter i større enheter for å kunne konkurrere med selskap som Facebook, Google og kinesiske Alibaba. Men det norske banksamarbeidet er i alle fall en nødvendig skritt på vegen.