Kommunalsjef Ann-Mari Abelvik ber om innspill og føringer for budsjettet, og vi har fått innsikt i både politikernes og enhetslederne i barnehage og skole sine tanker om hvordan det kan spares kroner. Heldigvis har vi i Molde sterke grupper som mobiliserer når barn blir lidende som følge av de voksnes politikk. Vi har et helt apparat av kommunalsjefer, kommuneoverleger, fastleger, psykologspesialister og foreldregrupper som engasjerer seg, og nå ser det ut som det er tid for å mobilisere igjen.

Pålegg om å spare kroner og drive mer effektivt i offentlig sektor er ikke noe nytt. Men dette er ikke vanlige tider. Vi er fremdeles i etterdønningen av pandemiens nedstengninger, og det innebærer slitasje på personell, med påfølgende overtids- og vikarkostnader, spesielt i barnehagene. I tillegg har vi påvirkningen på barn og unge, som vi ennå ikke kjenner rekkevidden av. I Tv2 melder de at andelen jenter mellom 6 og 12 år med spiseforstyrrelser har blitt tredoblet gjennom pandemiårene. Økningen av spiseforstyrrelser har vært markant i 2021 og 2022, samtidig som at BUP mange steder i landet er underbemannet. Det er nasjonale tall, men det er samtidig et alvorlig varsko om at noe har skjedd i barne- og ungdomsgruppa som vi ikke vet ringvirkningene av enda.

Dersom vi igjen ser på kuttforslagene som kom fram av Rbnett i forrige uke, så er en rekke av de urovekkende fordi de vil ramme skjevt. Større enheter og mindre forebyggende arbeid og kurs i barnehagen vil kunne få konsekvenser på sikt.

Forebyggende arbeid er viktig, og faglig oppdatering er spesielt viktig i tider med nye utfordringer. Om man kutter i assistentressursene i skolen, kutter man fra de som har særskilte behov for tilpassing, man tar fra de som allerede sliter. Om man reduserer lærerressursen gjennom å slå sammen klasser og legge opp til mer prosjektarbeid/selvstendig arbeid, vil det kunne gå ut over alle andre enn de aller sterkeste elevene. Det samme gjelder reduksjon i tilbud om valgfag og tilpasset opplæring. De praktiske valgfagene er viktige for læring, ikke bare for skoletrøtte elever.

Punktene om å redusere kostnadskrevende undervisning og å prioritere tilbud som kan gis til større grupper er de siste punktene på listen. Det betyr økt satsing på studiespesialiserende løp, mens yrkesfaglige utdanninger blir regnet som mer kostbare, både fordi de krever plass og utstyr, men også fordi det er begrensning på 15 elever i gruppa. Vi har stor søkning til yrkesfaglige løp i Molde, og for noen ungdom er det mer enn bare et tilbud, det er redningen fra en ellers akademisk skole. Reduksjon i yrkesfaglige tilbud vil også gå ut over næringsliv og andre sektorer som trenger fagarbeidere.

Jeg håper de som talte de unges sak under lærerstreiken gjorde det av genuin bekymring for alle barn. Det er i hvert fall anledning til å vise dette engasjementet igjen nå. Hvis vi nå må forholde oss til en mer sårbar gruppe barn og unge som følge av nedstengingen, kan vi ikke bruke sparekniven som slakteredskap i OKV. Det er bare når det er nok kvalifiserte folk på jobb at de kan få gjort det nødvendige pedagogiske arbeidet. Det er tid for å styrke alle lagene rundt barna nå, og det gjør man ikke ved å spare seg til fant.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal