Men denne «galskapen» går ikke over av seg selv. Sykkelbruken, særlig el.sykkel vil øke. Flere og flere ønsker å kunne nytte alternativ til bil. Det har med kostnad, helse, trivsel og det har med miljø å gjøre.

Hvordan skal en da oppnå en tryggere hverdag i trafikken, i en tid kommuneøkonomien ikke synes å være på sitt beste? Perspektivet vil måtte være langsiktig, men for å kunne arbeide konstruktivt trengs på dette feltet som alle andre felt vedtatte planer og prioriteringer.

Flere forhold tyder heldigvis på at noe bør kunne skje i tida framover. Engasjementet under kommunevalgkampen for Molde for å ivareta mjuke trafikanter, og særlig framkommelighet for sykkel var sjeldent stort. Høyre og Arbeiderpartiet har ellers i samarbeidsavtalen sin har tatt inn et eget punkt som lyder: Det skal arbeides med å utvide Molde som sykkelby ved å utbedre dagens flaskehalser for sykkel og trafikksikker skoleveg i hele kommunen.

Først og fremst mangler Molde kommune en oppdatert trafikksikkerhetsplan. Tiltakene i planen vil kunne være gang- og sykkelveger, særskilte tiltak rundt skoler, oppmerking, belysning, snarveger, busslommer, rydding av busker og hekker i kryss mm.

Og ellers, trenger alle gater å være tovegskjørt og vil det i eksisterende gater være plass til å merke egne sykkelfelt? Molde mangler helt egne sykkelveger og syklister blir ofte nødt til å bruke bilvegen, særlig der hvor det er fortau.  Arbeidet med trafikksikkerhetsplanen vil bidra til å skape engasjement både hos innbyggere og politikere. Og ikke minst bør politiet og Trygg Trafikk delta med kunnskaper og holdningsskapende arbeid, som de selv etterlyser.

Det vil bli nødvendig med folkemøter i alle deler av kommunen og generelt ikke så lite arbeid. Jeg vet ikke hvilken egenkapasitet kommunen har, men antar at det vil bli nødvendig å nytte ekstern (konsulent) hjelp og dermed ekstra kostnader.

Jeg skal ikke uttale meg om det er mangel på interesse eller handlingslammelse i kommunens administrasjon, men det ser ikke ut som om det kommer initiativ eller engasjement derfra.

Også ut fra at kommunestyret tidligere har vedtatt at en slik plan skulle stå ferdig i 2015. Jeg vil derfor foreslå at det politiske lederskapet i kommunen ber administrasjonen om å klargjøre hva det vil koste å få utarbeid planen slik at kostnadene kan tas inn i budsjettet.

Vedtatte tiltak og prioriteringer i trafikksikkerhetsplanen vil gi grunnlag for budsjettering fra år til år og ikke minst søke om tilskudd fra stat, fylkeskommune og andre instanser til trygge skoleveger og gang- og sykkelveger generelt.

De siste 8 -10 årene har det i regi av Molde kommune omtrent ikke blitt gjennomført ett eneste trafikksikkerhetstiltak for mjuke trafikanter i Molde sentrumsområde. Jeg vil derfor til slutt nevne noen eksempler på manglende tiltak de seinere årene som burde vært fanget opp, særlig om en hadde hatt en vedtatt trafikksikkerhetsplan:

Molde kommune graver jevnlig opp gater og veier for å skifte eller reparere vann- og avløpsrør. De siste par-tre årene har dette skjedd i bl.a. Fuglsetbakken og Fjellbruvegen mellom Moldelivegen og Langmyrvegen. Begge disse er viktige forbindelsesveger mellom øvre og nedre bydeler og blant de mest trafikkerte, som gjelder alle trafikantgrupper. Dersom det bygges eller utvides fortau og/eller sykkelveg samtidig som en først arbeider i gata, vil dette nødvendigvis bli mye billigere enn å ta ting hver for seg. Men dette har ikke skjedd. Slike gravearbeider er planlagt mange år i forvegen og det vil være god tid til å lage reguleringsplaner. Fuglsetbakken ville blitt en mye tryggere veg med fortau og det ville også vært plass til egen sykkelbane. I Fjellbruvegen kunne det smale fortauet blitt utvidet med eget felt for sykkel. Da ville bl.a. syklister til/fra Nordbyen fått en tryggere sykkelveg helt ned til østlige deler av Molde sentrum.

Et annet eksempel; prøv å gå eller sykle i den smale Moldelivegen øst og vest for Moldeelva en mørk og våt høstkveld, eller egentlig når som helst på dagen. Også her er det ikke så lenge siden det pågikk gravearbeider. Og flere eksempler kan nevnes.

Sjøfronten er vel og bra og et aktivum for Molde. Men det er ikke Sjøfronten barnefamilier spør etter om de ønsker å flytte til Molde, det er barnehageplass og trygge veger til skole og aktiviteter.

Tore Witsø

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal