Stortinget har innsett at verdiene skapes i distriktene, og derfor er et av de viktigste målene for fergefri E-39 å gi bedre vilkår til næringslivet langs kysten. Det vi engang skal leve av om og når evt oljeproduksjonen faller.

På postnummeret til Midsund finner vi 400 bedrifter. Når vi ser på de private bedriftene isolert, de som skaper verdiene som velferdssamfunnet er bygget på, så har topp 10 på postnummer 6475 sysselsatt 300 mennesker som skaper en omsetning like i overkant av 1 milliard. En stor andel av dette er eksportrettede produksjonsbedrifter som er avhengig av en tilgjengelig leverandørindustri, og effektiv levering av egne produkter.

På Gossen er det ca 590 bedrifter, hvorav topp 10 sysselsetter 710 mennesker i privat skapende sektor. Omsetningen er på 4,6 milliarder. De har samme behov som bedriftene på postnummer 6475.

I sum skaper disse vel 1000 arbeiderne ca 4 ganger mer i verdi enn en gjennomsnittlig arbeidstaker. Hvert år gir disse ansatte sin skatt, 2,9 millioner til fylket og 17,4 millioner til kommunen de bor i. Resten går til staten (125 millioner i året)

Bedriftene bruker underleverandører fra hele fylket.

Når fergefri E39 ble diskutert i starten var så og si alle enige om at primærnæringene skaper viktige verdier i landet. Alle forsto at bedre infrastruktur var viktig for å opprettholde konkurransekraften. Og alle forsto at vegen måtte gå dit industrien og verdiskapingen faktisk er.

Og møter jeg noen som ikke er opptatt av aksene i Møre og Romsdal, så er stort sett alle 100% enige i at det er viktig å støtte opp om primærnæringer, industri, lokal produksjon og distriktsarbeidsplasser. Og siden stort sett resten av landet er enige i det, har fergefri E-39 blitt en sak som fikk flertall i Stortinget. Utredningen startet i 2010, og i 2014 vedtok Stortinget at trassen lokalt hos oss skulle være Møreaksen. Når staten nå ønsker å bruke penger på å krysse fjorden her, så er det selvsagt logisk at de ønsker å knytte på et sterkt verdiskapende lokalt næringsliv - det er jo ekstremt lønnsomt for hele prosjektet å gjøre det.

Jeg vet at alle ønsker å satse på distriktsarbeidsplasser, alle mener verdiskaping er viktig, alle synes primærnæringene er viktig, men i Møre og Romsdal synes tydeligvis mange at det ikke er så viktig om de ligger på Romsdalskysten. En ting er sikkert, det som er bra for 1000 arbeidere med postnummer 6475 og for de på naboøya, det er bra for hele Møre og Romsdal og bra for resten av landet som får nyte godt av våre 125 millioner skattekroner hver eneste år. Så til noe annet som er viktig på slutten. Møre og Romsdal står for ca 10% av verdiskapingen på 5 % av folkene og vi får ca 1 % av samferdselsmidlene. Skal Møre og Romsdal være slagkraftig i fremtiden, må vi satse på infrastruktur som gjør at vi fortsatt kan være de beste i landet på å levere verdi. Det er tross alt dette som legger grunnlag for velferden vi ønsker å beholde. Det er grunn til å kjempe for våre distriktsarbeidsplasser.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal