I leserinnlegg fra politikerne foreslås det egne sykkelveier. På kommunens sider snakkes det varmt om å sette opp skilt, sette av nok plass til myke trafikanter ved utbygging av ny infrastruktur, som egne sykkelveier.

Men er egentlig satsning på egne sykkelveier løsningen? Det er dyrt å bygge og krever stor plass. I Molde mangler vi plass og områder til å bygge sammenhengende sykkelvei. Hittil har vi derfor endt opp med stykkevis og svært få sykkelstrekninger. Kommune og fylkeskommunen har som kjent økonomiske “utfordringer” de neste årene. Det er tvilsomt at de vil prioritere egne sykkelveier foran temaer som helse, barnehage og utdanning.

Møreaksen og bomring er i beste tilfelle flere år frem i tid. Om vi skal vente på finansiering, planlegging og utbygging må vi vel fort vente minimum 10år.

Hva kan vi derimot gjøre nå? Kan vi utnytte den infrastrukturen som allerede eksister i byen på et bedre vis? Jeg mener i hvert fall det og foreslår to tiltak som kan gjøres som en god start!

Mitt første tiltak gjelder to hovedveger inn til sentrum Julsundvegen fra Djupdalen inn til sentrum og Årølia inn til sentrum, her er det i dag fortau som allerede i stor grad er skilt fra bilvegen. Sykelister er i dag nødt til å stoppe ved hver fotovergang. Gi sykelister forkjørsrett, slik at det ikke er nødvendig å stoppe og gå av sykkelen. Sykelistene må selvsagt senke farten, men fullt stopp er meningsløst og sinker trafikken unødvendig i tillegg. Dette er testet ut og gjennomført i både Trondheim og Bergen, og noe så enkelt funker!

Mitt andre tiltak er langs Moldelivegen, Langmyrvegen Birger Hatlebakks veg, Nøisomhedvegen og flere. Her kan det males en hvit stripet linje på 1,5m på siden av vegbanen, som markerer hvor syklister skal sykle. Biler kan fint kjøre over denne stripen, men ved forbikjøring må de legge seg ut på utsiden av linja. Det trengs ingen dyr og farget asfalt, eller sperring av et kjørefelt. Dette er et kostnadseffektivt tiltak som tydeliggjøring for begge parter hvordan en trygg forbikjøring skal foregå. Slike felter har jeg opplevd effektive i Columbia, Danmark, Frankrike, Italia, Spania og Sveits, hvorfor ikke i Norge?

Det som trengs for å bedre forholdene betraktelig er maling, skilt og litt planlegging. Dette bør være gjennomførbart selv med stramt budsjett. Ved å gjøre slike enkle tiltak på de foreslåtte veiene og gjennom sentrum, vil sykkelforholdene i Molde by bedres betraktelig. Det må gjøres tiltak nå, vi kan ikke vente på en eventuell bypakke for å nå Møre og Romsdals Fylkeskommune sitt resultatmål om å øke fra 3 til 7 % syklende. Det er ingen som vet når bypakken kommer, tilpasninger på eksisterende infrastruktur på kommunale og fylkeskommunale veier må være betydelig raskere, mer miljøvennlig og ha et større potensiale for å bedre forhold for sykling, enn egne sykkelveier som aldri blir noe av!

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal