Jeg er oppriktig glad for at alle barna i denne skolekretsen, som hittil har hatt lang reisevei til skolen, endelig har fått seg en skole i nærmiljøet. Det fortjener de!

Det er fint og viktig å ha en skole som ligger nær nok til at den kan fungere som et samlingspunkt for små og store. Å kunne bruke skolen som et knutepunkt i bydelen eller bygda, hjelper ofte både både barn og voksne i området til å få kontakt, føle tilhørighet og oppleve trivsel. Her møtes man for å slå av en prat, for å leke, for å oppleve forestillinger, spillkvelder, klasseavslutninger, 17. mai-feiringer og førjulsarrangement. Et levende nærmiljø trenger et naturlig samlingspunkt.

Elin Romarheim Foto: Privat

Men, vent litt! Er skolens viktigste funksjon å være et samfunnshus?!? Nei, skolen er først og fremst én av samfunnets aller viktigste institusjoner, nemlig en utdanningsinstitusjon. Det er her de små og håpefulle skal få hjelp til å slukke kunnskapstørsten eller øke vitebegjæret - alt ettersom hva det er behov for. Det er her de gjennom læring og erfaring skal få skal oppleve mestring. Ja, i blant opplever de nok også å ikke mestre - men med pedagogisk støtte og tilrettelegging, motiveres de til nye forsøk og dermed nye muligheter til å lykkes. Det er her framtidens ledere, sjukepleiere, rådgivere, rørleggere og lærere får sin grunnutdanning. Dette er et stort samfunnsansvar - og akkurat dette samfunnsansvaret ivaretar Bolsøya skole på en veldig god måte.

Bolsøya er nok en liten skole, både i antall elever og ansatte. Men sammen er de dynamitt!

  • Her blir hver enkelt elev sett og hørt.

  • Her er det dyktige lærere med god kompetanse som greier å tilrettelegge for elevene, til tross for at flere årstrinn undervises i samme klasserom.

  • Her er det stabile og trygge barne- og ungdomsarbeidere som kjenner hvert enkelt barn.

  • Her får elevene gode resultater på nasjonale prøver.

  • Her får 7. trinn skryt hvert år av leirskoleansatte, fordi elevene er så høflige og lærevillige - og ikke minst snille mot de andre leirskoledeltakerne.

  • Her mottar en tilbakemelding fra ungdomsskolelærere om at elevene fra Bolsøya er et positivt bidrag i de nye 8. klassene.

  • Her kan barna endelig få leke i klatrestativet og på turnstengene, etter å ha ventet i årevis på å få dem.

  • Her viser trivselsundersøkelser at elevene trives og har det bra.

  • Er det virkelig slik at dette bare kan kastes til side for å spare en temmelig liten sum på kommunebudsjettet?!?

  • Er det virkelig slik at dette kalles god kommunepolitikk, både med tanke på barna og pengesekken?!?

  • Er det virkelig slik at barna på Bolsøya ikke har det samme behovet for en nærskole som barna i byen?!?

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal