Det var naturlig at begrepet «falske nyheter» ble årets nyord da Språkrådet oppsummerte 2017. Samtidig er det fryktelig trist at løgner fordekt som nyheter skal spre seg i et slikt omfang at det er dette vi snakker mest om.

«Fake news» ble for alvor kjent da Donald Trump brukte uttrykket hver eneste dag under valgkampen når tradisjonelle medier påpekte den ene grunnen etter den andre for hvorfor Trump ikke burde bli USAs neste president. Samtidig viste det seg at det satt produsenter av falske nyheter i sosiale medier som skulle hjelpe Trump til seier. Vi ser også at taktikken har blitt gjennomført både for å få Storbritannia ut av EU og i det katalanske valget.

Man kan si mye positivt om sosiale medier, men de har ikke klart å demme opp for organisert spredning av løgner. De sosiale mediene er som skapt for politisk manipulasjon. Systemene belønner saker som likes og deles, og da er det ikke så farlig om det som deles har rot i virkeligheten. Både Google og Facebook snakker mye internt om hva de skal gjøre for å løse problemet, men de har ikke vært villige til åpenhet rundt prosessen.

Du og jeg har faktisk ganske mange aksjer i både Google og Facebook gjennom det søkkrike Oljefondet. Men det har vært lite hjelp å få av Oljefondets forvaltere når det gjelder åpenhet i disse gigantselskapene. De stemte sammen med Mark Zuckerberg og flertallet mot å redegjøre for problemet med falske nyheter i en rapport. Det samme gjorde de da samme tema var oppe i Google-systemet.

Falske nyheter er et gedigent samfunnsproblem og en åpenbar trussel mot demokratiet slik vi kjenner det. Når det ikke lenger er så farlig om påstander er helt sanne, litt sanne eller direkte løgner, sliter vi. Hvis det holder for folk å velge sitt eget virkelighetsbilde ut fra hvilke påstander som passer dem, så har vi tatt mange steg bakover. Og da er det trist at norske interesser ikke bidrar til å skape åpenhet rundt prosessene som skal løse problemet.