Den planlagte løsningen skal ha forbikjøringsfelt og midtrekkverk på alle veg i dagen. Den undersjøiske tunnelen, Romsdalsfjordtunnelen, vil ha to separate løp med envegstrafikk i hvert løp. Hun fremhever også at tunneler har generelt lavere ulykkesrisiko enn sammenlignbar veg i dagen.
Dessuten vil Møreaksen erstatte tre ulike fergesamband, og stopper jaget for å rekke fergen til totalt 6 ulike fergekaier. Nylig ble det hevdet av en ordfører at redusert fergetilbud vil medføre enda mer råkjøring for å rekke stadig færre avganger. Denne ulykkesrisikoen forsvinner ikke før fergene forsvinner.
Møre og Romsdal fortsatt blått, men Ap og Rødt klatrer på ny måling
Det er vel ingen som ønsker fergene tilbake, som på KriFast, fordi de føler seg tryggere når bilene står i ro på fergen?
Ulykkestallene er dessuten vanskelige å sammenligne, fordi det ofte er svært ulikt trafikkgrunnlag. Det blir som å sammenligne to temperaturer, den ene målt i Celsius og den andre i Fahrenheit. Derfor benyttes ofte tall som eksempelvis ulykker pr. passasjerkilometer for å ta hensyn til ulik lengde og ulik trafikkmengde.
Når fergene forsvinner og Møreaksen tas i bruk, vil trafikkmengden øke betraktelig. Dette er en bekreftelse på det store oppdemmede behovet som denne veien endelig vil tilfredsstille. Denne store økningen i aktiviteten må man selvsagt ta hensyn til når man sammenligner ulykkesstatistikkene. Ingen vil vel hevde at det er mer utrygt å bo i Ålesund fordi det dør flere mennesker der enn i byer ellers i fylket?
Med Møreaksen er det staten som finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen. De har langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen dekker, en blindvei i Ålesund kommune til 6,1 milliarder kroner. Når fylkeskommunen slipper å ta regningene for fastlandsforbindelsene til Otrøya og til Gossen, så spares det milliarder av kroner som kan gå til andre samferdselsprosjekter i hele fylket. Møreaksen vil dermed føre til langt mer trafikksikkerhet over hele fylket.
Møre og Romsdal hever stemmen om NTP: – Ta vare på det vi har først
Disse vegprosjektene vil de prioritere
Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no
Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal