Dessverre legger Støre-regjeringen det døve øret til når Distrikts-Norge gang på gang roper opp om hvor trafikkfarlige hverdagsveiene er. Heller ikke i neste års budsjett er det spor av den kraftige satsningen på fylkesveiene som NAF har vært en sterk pådriver for. Heller ikke på skredsikring kommer det noe som monner.

Derfor blir det også neste år opp til det enkelte fylke å prioritere nok midler veivedlikehold, innenfor sine budsjetter. Det betyr at det er liten sjanse for at noe av det enorme forfallet på veiene hentes opp neste år.

For, nylig la Statens vegvesen frem anslag på at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene har økt til mellom 83 og 95 milliarder kroner. I juni slo Riksrevisjonen fast at dårlige veier forårsaker rundt 30 dødsulykker i året. Rapporten «Trafikksikkerhetsutviklingen 2022», fra blant andre Statens vegvesen, viser at dobbelt så mange omkommer på fylkesveiene som på riksveiene, per kjørte kilometer.

Økt vedlikehold og rassikring vil gjøre hverdagsreisene i distriktene tryggere. Ikke minst vil det gå hjem hos velgere i Distrikts- Norge: Hele 2 av 3 bosatt i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold og rassikring av eksisterende veier, viser NAFs Trafikantbarometer for 2023.

Derfor mener NAF det trengs et helt annet tempo på vedlikehold av de veiene vi har enn det regjeringen legger opp til. Vi erkjenner vi at det vil ta tid å ta igjen etterslepet, men innsatsen må trappes kraftig opp. Nå er det opp til Stortinget å få på å plass mer penger i statsbudsjettet for neste år. Når nær sagt alle politiske partier har med formuleringer i sine partiprogrammer om å ta vare på veiene vi har, bør det være bred politisk støtte for en slik satsning.

Et løft på 1,5 mrd. kroner til fylkesvei ut over regjeringens forslag, vil bidra til å bremse forfallet. Det haster, nå.

Ikke minst haster det å gi et signal til folk rundt om i landet som altfor tålmodig, altfor lenge, har ventet på å se sin veistubb utbedret. Igjen og igjen det siste året har regjeringens svar vært at i 2024 kommer neste Nasjonal transportplan, og at denne skal inneholde en forpliktende plan for å få ned vedlikeholdsetterslepet.

Men et løfte om en plan til neste år er ikke god nok grunn til å underfinansiere vedlikehold av fylkesveiene i ett år til. Tvert om vil en større pott til fylkesveiene allerede i neste års budsjett vise at regjeringen mener alvor. Og ikke minst at de tar folks håp om bedre og tryggere veier på alvor.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal