Etter fire år som leder for rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i Molde kommune, kaster denne (indirekte) folkevalgte inn håndkledet. Ledelsen i Molde kommune har gjennom fire år klart demonstrert at andre synspunkter enn de som sammenfaller med administrasjonens og posisjonens synspunkter, er uønsket.

I fire år har rådet levert sine uttalelser når rådet har ment at hovedutvalg eller kommunestyre skal ta beslutninger som er av betydning for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Og disse har, som naturlig er, oftest ikke vært sammenfallende med synspunktene til verken administrasjon eller politisk ledelse. En gang, i løpet av fire år, har vi blitt hørt, og det ble tatt hensyn til rådets enstemmige anbefaling. I det store bildet var det i en fillesak, og den kostet ingen penger.

Kun en gang har rådets uttalelser ikke vært enstemmige. Også politikerne i rådet har, med kun ett unntak, hatt evne til å legge til side partiprogrammet når rådet har hatt sine møter. Nesten uten unntak har rådets uttalelser blitt ignorert, og tiet i hel når sakene har blitt avgjort. Og kun en gang, i løpet av fire år, har noen av oss fått anledning til å snakke direkte til politikerne i forbindelse med en sak (budsjettet for 2023) som rådet hadde behandlet. Da snakket vi til, og ikke med, og det var rådet selv som tok initiativ til møtet. Noen initiativ fra administrasjon eller politisk ledelse har vi ikke sett i løpet av fire år.

Mangler virkelighetsforståelse. Da noen en gang tok opp rådets synspunkter i et kommunestyremøte, så ble synspunktene «parkert» av politisk ledelse i kommunen. «Rådet hadde ikke forstått sin oppgave og manglet både virkelighetsforståelse og ståstedsanalyse». Vi ble også fortalt at vi fremstod mer som et kamporgan og derfor ikke hadde synspunkter som det kunne tas hensyn til. Særinteresser har altså ingen plass i kommunens beslutningsprosesser? Og vi som i fire år har møttes nesten månedlig for å vurdere om kommunens beslutninger i tilstrekkelig grad tar hensyn til behovene til innbyggere med nedsatt funksjonsevne. Og trodd at det var akkurat det som var oppgaven. På samme måte som eldrerådet og ungdomsrådet skulle representere to andre grupper med særlige interesser. Var det vi som hadde misforstått vår oppgave eller var det kommuneledelsen?

At noen av Molde kommune sine politikere gjør sitt beste for å skjerme beslutningsprosesser fra uønskede synspunkter, er et klart svakhetstegn for en organisasjon. At eldrerådet, som med fem mot fire stemmer vedtok at nedlegging av sykehjemsplasser ikke var en utfordring for kommunens eldre, høstet ros for sitt arbeid, sier vel litt om hvilke synspunkter som er ønsket.

I løpet av det siste året har Molde kommune også kjøpt råd for 1,5 millioner når det gjelder styringen av helse- og omsorgsektoren. Heller ikke alle disse rådene passer kommuneledelsen.

Forvaltningsrevisjon utført av Møre og Romsdal Revisjon IKS anbefalte at Molde kommune i større grad underbygde sine forslag til beslutninger med økonomiske beregninger. Det rådet kommer kommunen ikke til å følge. Når helse og omsorg i år sprekker med langt over 100 millioner kroner målt mot vedtatt budsjett, så vil det ikke være mulig for kommune­administrasjonen å forklare hvordan neste års budsjett skal kunne komme i balanse.

Dette er informasjon som rådet har etterspurt i forbindelse med budsjettene både for 2022 og for 2023. Det nye kommunestyret får heller ikke slik informasjon når budsjettet for 2024 skal vedtas. Når du, med åpne øyne, underbudsjetter lovpålagte tjenester for å kunne lage et budsjett i balanse, så er det ikke mulig å lage en troverdig forklaring. Derfor kan heller ikke kommunen følge anbefalingen til kommunens eget deleide revisjonsselskap.

Price Waterhouse Cooper leverte i høst en rapport om styringen av sektor for helse og omsorg. Det meste av den rapporten omhandler langsiktige strategier, og har ingen betydning for budsjettet for 2024. Med ett unntak; når det gjelder den enheten der underbudsjetteringen gjennom de siste fire årene har vært mest iøynefallende.

Når det gjelder organiseringen av bo- og habiliteringstjenester konkluderer PWC-rapporten med at den enheten allerede har redusert antall årsverk så mye som det er mulig. Antall årsverk er allerede på et så lavt nivå at det minst tilsvarer andre kommuner som PWC har arbeidet med. Dette er ikke informasjon som passer til budsjettarbeidet for 2024. Derfor er akkurat denne delen av PWC-rapporten heller ikke en del av kommunedirektørens innspill til budsjettprosessen for neste års budsjett. Opplysningen passer ikke med resten av budskapet. Så best å utelate det fra saksopplysningene til politikerne når 2024-budsjettet skal vedtas.

Kun råd som passer har kommunen bruk for. Om rådene kommer fra et av kommunens egne råd, fra kommunerevisjonen, eller om det er råd fra konsulentselskapet PWC, spiller ingen rolle. Råd som ikke passer ignoreres. Samme hvor de kommer fra.

Det er et lovkrav at et kommunebudsjett skal være realistisk, oppnåelig og i balanse. Budsjettet for 2024 blir i balanse, men verken realistisk eller oppnåelig. Det er ikke noe nytt. Slik har det «alltid» vært. Og underskuddet neste år blir større enn noen tidligere år. Det blir ingen overraskelse. Så blir det ROBEK.

Knut Berge

Tidligere rådsleder

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal