Forkjempere for Møreaksen er frustrerte over at det i det siste har blusset opp en folkeaksjon for å stanse Møreaksen. Det er lett å forstå, særlig siden ny usikkerhet kan føre til at MA ikke kommer med på første rullering av Nasjonal Transportplan (NTP) i 2018.

I november i år fortalte Statens Vegvesen (SVV) at det på grunn av hastighetskravene til konseptet (110km/t) kan bli over 50 km med tunnel på strekningen Molde – Moa. Altså 100 km med tunnel på en dagstur mellom byene.  Det sier seg selv at det er helt uakseptabelt. Bompenger én vei antas å bli mellom 400 og 500 kroner – en vei. Redusert hastighet vil pulverisere tidsgevinsten ved MA.

- Samtidig opplyste SVV at strekningen sør for MA - fra Vik i Vestnes kommune til Moa i Ålesund kommune - fortsatt er i utredningsfasen, og at det pr. dato ikke en gang foreligger en konseptvalgsutredning (KVU).  Strekningen er foreløpig beregnet til 16 mrd., og har ingen mulighet for å komme inn på NTP før tidligst i 2022, sannsynligvis ikke før i 2026 (rulleres hvert 4. år med 12 års horisont). Det vil altså gå mange, mange år før MA (14,5 mrd +/- 10%) kan «kobles på» et moderne vegnett på sørsiden av fjorden.

På nordsiden av fjorden er heller ingenting klart. MA kommer i land i Molde kommune ved Julsundet som går mellom Otrøya og Molde fastland. SVV snakker om en ny, 11 km lang tunnel som skal gå derfra, bak Molde sentrum til Bolsønes øst for byen. Pris: 5,7 mrd.  Den er ikke regulert, ikke på NTP og den kommer sannsynligvis heller ikke til å komme på NTP samtidig med MA.  Nå er vi på 36,2 mrd Moa – Molde.  Molde kommune har vedtatt en forutsetning om at det ikke kan settes trafikk på MA før denne strekningen er ferdig.

-  Fra Bolsønes og videre østover mot flyplassen (Årø) har kommunestyret bedt SVV om å utrede enda mer tunnel for å unngå en ødeleggende 4-feltsveg i dagen langs Moldes vakreste strand- og rekreasjonsområde.  Svaret skulle komme i høst – SVV skriver til undertegnede at det kommer «en delutredning til våren, men at heller ikke denne vil konkludere».  Kostnadene med en slik tunnel er sannsynligvis prohibitive.

Ingen av «bypakkene» som skulle være en viktig del av samferdselsløsningen rundt byene er på NTP, og dit kommer de ikke heller i denne omgang.  Det er nye retningslinjer nå. Flere vegstrekninger i fylket er dessuten tatt ut av NTP siden forrige rullering.  Vi bygger MA helt i blinde, uten akseptable vegløsninger i noen av endene, og med minimal sannsynlighet for finansiering.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen uttalte nettopp at man nå beveger seg bort fra 80-tallets undersjøiske tunnelløsninger og over på bruer der det er teknisk og økonomisk mulig. Han trakk fram at en ny Oslofjord-tunnel derfor ble vraket til fordel for bru.  Men her i fylket skal vi bygge en 15,5 km lang tunnel med 358 meters dybde. Så langt og dypt har ingen bygd tunnel før.  80-tallets løsning. Nå er det snart 2017.

Sentrale MA-forkjempere har gang på gang i høst understreket betydningen av MA for Molde og Ålesund.  Hva med Nordmøre og Kristiansund? Hva med indre Romsdal?  Hva med kjørestrekning gjennom fylket – Møreaksen er en stor omvei. Hva med sikkerhet? Hva med kjøreopplevelse?

- Dersom Møre og Romsdal skal forbli ett fylke må vi tenke helhetlig for hele fylket.  Vi kan ikke sette i gang et prosjekt som er så dyrt og uavklart i alle ender som MA, og som samtidig i en slik grad neglisjerer behovene til Nordfylket.  Kristiansund har akkurat samme behov for og rett til å bli hensyntatt i dette prosjektet som Ålesund og Molde.  Men det blir ikke gjort.

- Hvorfor bruke gammel teknologi og sende folk inn i fjellet og under fjorder i «uendelige» utrygge tunneler når vi kan kose oss med verdens flotteste natur? Turismen er vår fremste vekstindustri.

Hvorfor bruke steinalderteknologi på å sende oss inn i fjellet når vi kan utvikle en regional industri basert på fremtidens løsninger – flytebruer? Vi har miljøet her i fylket – de venter på oppdragene.  Var det noen som sa næringsvennlig?

- MA ble utviklet og kjørt frem i en tid der oljeinntektene veltet inn over oss. Nå er det vesentlig dårligere, og 2017 er det siste statsbudsjettet med så høy bruk av oljepenger.  Tror dere virkelig at alle delprosjektene som MA er avhengig for å oppfylle sin funksjon som delstrekning vil «trille» inn på NTP etter hvert, når hele landet skriker etter vegmidler?

Folk flest vil ikke ha MA.  I en avstemning på nettavisen til Sunnmørsposten har nå ca. 3.600 mennesker stemt over alternativene MA og Romsdalsaksen (RA). 69 % vil ha Romsdalsaksen. I Molde er tallene sannsynligvis noenlunde like, på Nordmøre helt sikkert enda større.  Det er Stortingsvalg neste år.  Sender dere MA inn på NTP nå, så skaper dere en barriere mellom Molde og Sunnmøre, dere «parkerer» Nordmøre og indre Romsdal, og velger løsninger som ikke bygger opp under våre naturlige fortrinn og eksisterende næringsmiljøer.

Når vi allikevel ikke kan få tidsgevinsten av Møreaksen før mange år (kanskje aldri) etter at den er realisert, hva er poenget med å rushe den inn på NTP nå?  Se på Romsdalsaksen på nytt, bevilg oss alle litt tid til å tenke oss om.  Konsekvensene av å forhaste seg nå er enorme og irreversible.  En illustrasjon: Konseptvalgsutredningen som landet på Møreaksen som fjordkrysningsalternativ kom i oktober 2011 – for bare 5 år siden.  Da var kostnadsberegningen nøyaktig 8 mrd…  Nå har vi mye bedre alternativer – bruk dem.  Frem for et samlet Møre og Romsdal.  Hele fylket med!

Og – Torgeir Dahl – Borgerlisten gikk ikke til valg på Møreaksen – vi forholdt oss til den, men har hele tiden vært kritiske. Og nå er hele prosjektet med E39 gjennom fylket endret til det uakseptable.  Da tar man konsekvensen av det.

Terje Tovan

Formannskaps- og kommunestyremedlem

Borgerlisten i Molde

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook