Drosjenæringa skjelver. Mange drosjeeiere er redd store deler av inntektsgrunnlaget rives vekk hvis de ikke kan ha kjøring av pasienter til og fra sjukehus eller til og fra legekontorene i kommunene som inntektskilde. Bakgrunnen for bekymringene er at Helse Midt-Norge har lyst ut pasientkjøringen på anbud. Tilbyderne som hadde lavest pris, er innstilt for å få pasienttransporten når dagens avtaler løper ut 1. juni. I Møre og Romsdal er rundt 230 løyvehavere berørt av endringene, ifølge fungerende styreleder i selskapet Nordvest Taxi AS som eies av drosjeeierne, Knut Magne Jektvik.  For mange av distriktsdrosjene utgjør pasientkjøring den desidert største delen av omsetningen. Uten inntekter fra pasientkjøringen vil det ikke være lønnsomt å fortsette å kjøre drosje, hevder drosjeselskapet.

Helt uvanlig er det ikke at et samfunnsoppdrag går fra én tilbyder til en annen. Det har vi sett for eksempel med ferjedriften. Oppdragsgiveren beskriver hvordan tjenesten sal utføres, hvordan materiellet skal være og hvor tilgjengelig tjenesten skal være; og så går oppdraget til den som gir lavest pris. For drosjenæringa handler anbudet om pasientkjøring ikke bare om den viktigste inntektskilden, men om hele eksistensgrunnlaget for drosjetjenester i distriktskommunene. Erfaringene fra tidligere anbudsrunder har vært dårlige, i den forstand at selskap som har vunnet anbud, ikke har klart å utføre drosjetjenestene i praksis.

Det mest betenkelige med situasjonen som nå har oppstått er at offentlige aktører ikke snakker med hverandre. Helsevesenet kjører sitt eget løp med anbud om pasientkjøring, mens fylkeskommunene er avhengig av drosjene for å kjøre skolebarn og personer med ulike utviklingshemminger.  I Møre og Romsdal er fylkeskommunen i ferd med å sette ut i livet en ordning med bestillingstransport. Den skal gjøre det mulig for folk i grisgrendte strøk å bestille transport når de trenger det, i stedet for at det går tomme busser i faste ruter. Klarer ikke drosjene å ha stor nok omsetning til å lønn og bilhold, smuldrer drosjetjenesten i distriktene vekk.

Det er uakseptabelt at regjeringen kan tillate at offentlige aktører ikke koordinerer drosjetjenestene. Forsvinner distriktsdrosjene, forsvinner også det finmaska transportsystemet vi er avhengig av. Det er dårlig for drosjeeierne, og det er dårlig samfunnsøkonomisk tenking. Fremdeles er det tid for regjeringen å gripe inn i anbudssaka for drosjene, og pålegge aktørene å samordne transportbehovene. Det hjelper ikke at helseforetaket sparer noen kroner hvis fylkeskommunens transportbehov havarerer.

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal