Vi undertegnede er gjort kjent med utviklingen av sak om etablering/plassering av ny avfalls-/gjenvinningsstasjon for RIR i Gjemnes/Batnfjordsøra, og at det til møtet 1.februar d.å. innstilles til plassering like ved sentrumsområdet på kommunalt tomteområde Øran øst. Dette er etter vårt syn sett i et lengre perspektiv for utviklingen, svært vanskelig å se fornuften i, og vi protesterer derfor også mot denne innstillingen som gjenboere i naboskapet til den foreslåtte tomta på Øran.

Formannskapets forrige vedtak gikk som kjent ut på at RIR-anlegget flyttes til tomt ved Lysfabrikken/Istad kraft trafo, der den var før nåværende plassering ved Bunker Oil. Formannskapet vedtok i tillegg at dagens veg langs Storelva, brukes som midlertidig adkomst til anlegget. Tilstrekkelig utbedring av vegtraseen må i så fall skje, Denne vegen som liketil er skiltet med fartsgrense, er brukt i kombinasjon; mindre del av elvastien og kjøre-/gangadkomst til Lysfabrikken, Istad Kraft, Idrettslagsbygget.

Søker (RIR) har etter at vedtak ble gjort, uttalt seg positivt til begge tomtealternativene, men er ikke helt tilfreds slik vegen framstår i dag. Derimot nevner ikke RIR med ett ord at det også for tomta på Øran kan være utfordringer med å blande kjørende og myke trafikanter på de kommunale gatene Ekservegen og Evjevegen, om tomta der skulle bli valgt. På disse vegene er det for eksempel heller ikke skille mellom kjørende og myke trafikanter. Gang- og kjøretrafikken på disse kommunale gatene er dessuten større enn på elvavegen på dagtid, når avfallsstasjonen holdes åpen. (Mye større kjøretrafikk!) Heller ikke nevnes at det ved å velge den tomta vil det bli nødvendig med reguleringsendring for å endre formålet til «avfallshåndtering/-anlegg». Dette er et eget formål iht. plan- og bygningsloven. Det er en langt enklere sak å gjøre om arealet ved Lysfabrikken fra offentlig formål til avfallsanlegg. De negative følgene må betraktes som mindre ved å velge området ved Lysfabrikken, områder med beboelse er der helt fraværende/lengre fra. Det er slik vegen til Lysfabrikken og langs elva framstår i dag, RIR problematiserer, og dette er sterkt overdrevet etter vårt syn. Men ting må kunne gjøres for å forbedre den, og det er det plass til.

Øran øst er et naturlig utvidelsesområde for sentrum og må derfor gis en mer seriøs behandling enn det som til nå har skjedd. Det skulle da også bare mangle, at dette området på Øran ikke vart valgt som tomt for RIR ved formannskapets vedtak i 2020. Det er egentlig ganske utrolig å måtte kjempe denne kampen, når det burde være en selvsagt sak for Gjemnes kommune, å ikke tillate et avfallsanlegg i det som i virkeligheten er del av sentrumsområdet! Høyt gjerde må vel også settes opp, midt i et område der det skal være bygninger.

-Resterende kommunale tomtereserver nord/nordøst for E-39 i på området Øran, er nå helt på et minimum. Hvor skal interesserte utbyggere kunne tilbys kommunale tomter til for eksempel et bedriftsbygg med forretning/kontor i underetasje(r) og kanskje boliger i etasjer over?

-Felles sykehus for Nordmøre og Romsdal etableres på Hjelset, ca.15 min. kjøretid fra Batnfjordsøra. Vi får sannsynligvis mere tilflytting, og tomter til etablering av boenheter vil dermed øke, likeså tomter til arbeidsplasser også på sikt? Fortsatt nedbygging av Øran slik det har foregått gjennom årene (diverse utseende haller der det med få unntak drives hobbybruk og lagring utendørs) må ikke fortsette. Sandlageret burde heller ikke ligget der å skjemme både på nært, og ikke minst langt hold. Et RIR- anlegg på Øran blir på samme måte helt feil, så for så vidt burde et avfallsanlegg og sandlager ligget utenfor Batnfjordsøra. Likedan strider plassering av et avfallsanlegg/gjenbruksstasjon, mot områdets reguleringsplan. Slik plassering som nå saken er innstilt, betinger derfor som nevnt reguleringsendring.

-Noen mener at omlegging av E-39 utenom Batnfjordsøra, ikke vil skade utviklinga i bygde-/kommunesenteret, mens andre mener tvert imot at vekstkrafta/utviklinga vil bli sterkt skadelidende, når storparten av trafikken gjennom sentrum blir borte ved omlegging av hovedtrafikken. Uansett hva virkninga/resultatet blir etter omlegging av E-39, må det tas grep i framtidig planlegging (sentrumsplana er dessverre satt på vent). Men minst like viktig er nettopp den daglige drifta av kommunen med hensyn til tomter som kommunen selger, og deretter blir bebygd, slik at utviklingen av sentrumsområdene blir attraktive for både nåværende og framtidige beboere. Dette gjelder også for de som driver, og slike som evt. kan tenke seg å starte forretningsvirksomhet på Batnfjordsøra. Derfor må det bli slutt på å fylle opp det sentrumsnære området Øran øst med all slags sekunda byggverk som haller i mange slags former, og dermed også lagring/virksomhet utomhus. Særlig må det bli slutt på å selge tomter der resultatet er haller/byggverk og utomhusareal som benyttes til hobbybruk.

-Både styret i bygdelaget og undertegnede har i flere omganger etterlyst mere orientering fra kommunens side om saker som har/kan ha betydning for bygda vår. Tidligere i januar var det planlagt et folkemøte ang. oppstart av planarbeid for E-39, men dette vart grunnet restriksjonene ifm. koronapandemien utsatt. Forstod ordføreren i et møte i desember, at det også kunne åpnes for andre tema i folkemøtet. Nå er det bestemt folkemøte 8.februar. Hvis ikke formannskapet i møtet 1.februar står fast på sitt siste vedtak (i 2020) om plassering ved Lysfabrikken, vil det etter vårt syn og bl.a. begrunna i vår protest, derfor være både oppsiktsvekkende og svært lite framsynt-/-retta å vedta plassering av RIR-anlegg på Øran østlige del. Et vedtak om da heller ta opp dette i et folkemøte og i tillegg høre med befolkningen via kommunens hjemmeside, vil i så fall være et bedre alternativ. Flere av oss vet at i samtaler når folk møtes på og ved dagens RIR-stasjon, og ellers når temaet er på banen, tyder det på at det er et klart flertall av de som uttaler seg som ikke ønsker/støtter plassering ved sentrum på Øran.

Som opplysning kan og nevnes, at da nåværende prosjektleder i RIR for anlegget i Gjemnes var på befaring her sammen med den kommunale saksbehandleren og Øyvind Silset forut før formannskapets vedtak om plassering ved Lysfabrikken, var prosjektlederen fullstendig enig om at anlegget ikke bør legges i tomteområdet på Øran.  RIR bør fortsatt ikke være bekjent av å gjøre noe slikt, mener vi. Høye gjerder blir det vel og behov for? En kan og spørre, er saksbehandlerne i kommunen som innstiller slik de har gjort, noen gang i områdene / tar inn signaler fra de som har Øran som nær nabo. Det er turgåere her til verneområdet samt sjøen også.

Vi mener kommunen (administrasjon og politikere) må begynne å ta mere ansvar for at sentrumsarealer ikke lengre sløses bort/misbrukes på den måten som har pågått for lenge.

Sindre Loe Martinsen - Anna og Bersvein Skomsøy - Øyvind Silset - Mikal Rånes - Ida Rånes - Captain Storm - Ivar Øren - Kristian Silset - Ingun L.Silset Ingvar Romuld - Odd Jordhøy - Geirun Nilssen Jordhøy - Ragnhild Silseth - Marit L.Romuld - Asle Romuld - Gjermund Aldal - Erling Martin Øren - Even Blakstad - Ellen Randi Blakstad - Bjørn Inge Nåstad - Oddveig Olava Marie Øren Aldal - Nils Naastad.