Pandemien har fått konsekvenser i reiselivet. Raumabanen er en av aktørene som kan bli rammet. Strekninga som i dag driftes av svenske SJ har i perioder opplevd sterk nedgang i trafikken. Dette medførte at det har blitt skapt usikkerhet rundt rutetilbudet på den tradisjonsrike togstrekningen. Denne usikkerheten bør snarest mulig ryddes av vegen. Raumabanen bør være et satsingsprodukt der antallet avganger bør økes, ikke reduseres.

Det har tatt tid å få samfunnet i gang igjen. Opprinnelig skulle kompensasjonsordningene i persontrafikken vare ut denne måneden. Nå vurderes det å la ordningen løpe fram til sommeren. SJ er ganske nye som operatører på strekninga, og starten med pandemi har gitt selskapet et økonomisk etterslep på strekninga. En forlengelse av kompensasjonsordningen vil derfor være svært kjærkommen. Så lenge dette kan underbygges med reell nedgang i antall passasjerer mener vi at det også er riktig. Derfor håper vi at denne usikkerheten nå er ryddet av banen.

Tidligere har SJ flagget ambisjoner om å utvide rutetilbudet med to nye avganger hver veg. Dette var også en del av avtalen da SJ vant anbudet. Dessverre viser det seg at vegen fram kan bli lenger enn først varslet. Markedssjef Hilde Lyng i SJ sier til Åndalsnes Avis at disse planene nå er lagt til side i påvente av at trafikken skal ta seg opp. Sjølsagt er det en sammenheng mellom passasjertallet og antall avganger. Samtidig er det grunn til å minne om den optimismen SJ signaliserte da de vant anbudet om Raumabanen. Selskapet har sjøl vært med på å skape forventninger om et bedret tilbud.

Toget er en miljøvinner. Raumabanen kan bli en del av et større turistprodukt. Derfor tror vi på en lys framtid for Raumabanen. I bunnen må det ligge som et absolutt krav at rutetilbudet skal opprettholdes. Og så håper vi at løftet om flere avganger etter hvert innfris.

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal