Jeg vil minne om at årsaken til at Statens veivesen har anbefalt dette er at veier til samfunnskritiske installasjoner, som olje- og gassanlegg, bør bli riksvei slik at staten overtar kostnader for drift og vedlikehold.

I Møre og Romsdal er det et etterslep på vedlikehold av veiene våre på 16,8 milliarder og at en kan hevde at vedlikeholdet vil koste det samme, uansett om det er stat eller fylke betaler, det stemmer nok. Allikevel vet vi at det vil ha betydning for hvilken pengepung man tar pengene ut av. Ihvertfall når pengepungen til fylket er så slunken allerede.

I formannskapet i Aukra den 2. mai i år, gikk et enstemmig formannskap inn for følgende vedtak: «Statens vegvesen si innstilling om statleg ansvar, i form av omklassifisering til riksveg for vegsamband til samfunnskritiske funksjonar som Nyhamna må følgjast opp.»

Nyhamna leverer 20% av all gass som brukes i Storbritannia. For å sikre tilgjengeligheten til et så viktig samfunnskritisk anlegg som Nyhamna er, håper vi at fylkestinget legger det faglige rådene fra SVV til grunn og anbefaler at veien til Nyhamna blir riksvei.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal