Fredag og lørdag ble «nye» Nordsjøfestivalen arrangert på småbåthavna i Elnesvågen. Tidligere har småbåtforeninga stått bak festivalen, i år var Hustadvika Event arrangør, med musikken som en mer sentral del. Fredag spilte Perler for svin og Stage Dolls, lørdag stod Rotlaus og Araya Heep på scena i hallen.

– Vi hadde en kjempelørdag, med 1000 publikummere. Og en ikke så kjempebra fredag, da det bare kom 300. Vi hadde håpt på 700 hver kveld, så totalt sett er vi fornøyd, men vi skulle gjerne sett litt flere. Mange av billettene var jo også helgepass, sier arrangør Nina Jacobsen.

Ruskevær

Fredagen bød på et realt ruskevær, noe som gjorde at utstillerne ikke fikk rigget seg til på uteområdet. Lørdag morgen ble det avgjort at utstillerne skulle flytte inn i hallen.

– Vi skulle egentlig ha 20 utstillere, men endte med seks. Det har vært en helg preget av mye vær, og vi måtte tenke kreativt hele veien. Stemningen og oppmøtet på dagtid var godt og tilbakemeldingene har vært gode gjennom helga. Jeg må rose dugnadsgjengen, som var alt for liten, men som har jobba som helter siden forrige søndag, sier Jacobsen.

Ser nok ikke plusstall

Nordsjøfestivalen 2018 var det første store arrangementet til relativt nystarta Hustadvika Event AS.

– Hvordan kommer dere ut av dette rent økonomisk?

– Vi har bare grovregna til nå, men jeg tror ikke vi ser plusstall. Dessverre, sier Jacobsen.

– Hva gjør det med motivasjonen for å jobbe videre med nye arrangement?

– Det har vært en artig prosess, og vi har hatt det kjempekjekt. Jeg tror vi skal gå videre. Kanskje blir det Nordsjøfestival også neste år, sier Jacobsen.

– Alltid masse blide barn

Da Romsdals Budstikke stakk snuten innom lørdag på dagtid var været i oppholdsmodus. Besøkende handlet mat i de fire matvognene, de hilste på ballongklovnen Klumse, sto i kø for å få ansiktet malt av Mely Abrahamsen, gira seg opp på sukkerspinn og brus og danset foran scena da Tullkattesnutene opptrådte.

Morten Abrahamsen, alias Klovnen Klumse, mangeårig Nordsjøfestival-ballongklovn, forteller at han og kona Mely vurderte fram og tilbake om de skulle ta turen i år på grunn av været.

– Da sola skinte i Ålesund i morges bestemte vi oss for å dra. Det er alltid koselig på Nordsjøfestivalen, med masse blide barn, sier han.

Ballongkrig

Blant de blide barna var Nathaniel Johansen Sandblåst (10), lillebroren Mathias (8) og kompisen Felix Myren (10), som alle bestilte seg et sverd av Klumse.

– Disse skal vi krige med, men det er litt vanskelig når det er ballong, da, sier Mathias.

– Hvordan liker dere Nordsjøfestivalen?

– Det er gøy, fordi vi kan kjøpe sukkerspinn og sverd. Jeg har vært her i fjor og andre år også. Det er kjekt, for jeg møter venner og folk fra klassen her, sier Nathaniel.

– Det er synd det ikke kommer flere folk, spesielt når det er nye drivere som vil satse, sier Per Ståle Sandblåst, far til Nathaniel og Mathias.

Tullkattesnutene

Som gratis familieunderholdning hadde Hustadvika Event booket Trondheims-duoen Tullkattesnutene, bestående av Siri Gjære og Kjersti Huke, som mange kjenner fra det musikalske samarbeidet med Ola Kvernberg. Tullkattesnutene vant i 2013 Spellemannspris for beste barneplate, og bød på låter og prat både om å være trist, å være så glad at man vil danse, og de tok med publikum på en reise til India.

Flere matvogner

Isabelle Myrbø fra cafeen På tvers var blant matvognene som kjempet om å friste folks smaksløker. Hun forteller at de ønsket å være med på noe lokalt.

– Det er kjekt å treffe folk der de er. Og jeg synes vi har veldig spennende konkurranse fra de andre matvognene, der det er meksikansk mat, burger og pizza. Vi skiller oss nok litt ut, men det er vi vant til, sier Myrbø.

Synliggjøring

I hallen delte 100-åringen Istad kraft ut bursdagskake til søtsugne gjester. Salgs- og markedskoordinator Anja Fladby forteller at Nordsjøfestivalen og andre lokale festivaler er viktige arenaer for å synliggjøre seg.

– Vi vil være til stede i alle kommunene vi har nedslagsfelt i. Denne helga er vi her, neste helg er vi på Eidedagene. Vi er der det skjer, sier Fladby.