Det deles ikke ut noen Oscar-statuetter i Ålesund onsdag morgen, men folk holder pusten i spenning når det blir offentliggjort hvilke nye vegprosjekt som skal bygges de neste 12 åra i Møre og.

Hvem trekker vinnerloddet når de fire partiene som i dag har flertall på Stortinget; Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, skal fortelle hvilke vegprosjekt de har blitt enig om skal bygges de neste 12 åra?

Gir de fire partiene grønt lys for å bygge fjordkryssingen Møreaksen på E39? Blir det lagt inn penger til ny veg mellom Molde og Hjelset? Setter de fire partiene fart for å få bygget ny E39 fra Betna på Nordmøre til Stormyra? Blir det penger til bypakkene som skal bedre innfartsvegene til de tre byene i fylket?

Får Eksportvegen, E136 gjennom Romsdalen, endelig standardheving?

Politikerne holder korta særdeles tett til brystet. De vil ha regien sjøl når de skal vise fram hva de har blitt enige om.

Jeg har en sterk følelse av at noe av det første vegprosjektet som løftes fram for å bli realisert, er E136 gjennom Romsdalen.

Hva er begrunnelsen for å ha så sterk tro på Romsdalen? Regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har vært opptatt av at veger bør bygges ut i så lange strekninger at det monner. Tenk helhet framfor stykkevis og delt, har regjeringa sagt. De siste åra har det skjedd betydelige forbedringer på E136 for å gjøre vegen tryggere og få ned transporttida for næringslivet langs den mest trafikkerte øst-vest-forbindelsen til Møre og Romsdal. Tresfjordbrua er bygget, Vågstrandstunnelen har gjort vegen rassikker. Det pågår renovering av Måndalstunnelen og Innfjordtunnelen. To rasutsatte strekninger i Romsdalen utbedres i disse dager; Fantebrauta og Dølsteinfonna, et par kilometer lengre oppover i dalen fra Trollveggen.

Hva gjenstår i Romsdalen? Den svingete, smale strekninga Marstein-Flatmark, pluss krabbefelt fra Rødstøl til fylkesgrensa mot Oppdal. Utbedres E136 på disse strekningene, øker framkommeligheten, hele E136 Ålesund-Dombås blir tryggere og bedre. Utbedringene kommer næringslivet i hele fylket til gode.

Det er stortingsvalg om et halvt år. Mange har spekulert i hvor mye penger flertallspartiene vil legge inn i Nasjonal Transportplan (NTP) for åra 2018–2029. I gjeldende NTP ligger det 716 milliarder kroner.

Er det sannsynlig at partiene i et valgår vil love mindre peger til samferdselsformål? Niks! Det er et ganske trygt tips at de fire partiene legger inn det fagetatene kaller «Høy ramme», som i kroner betyr at det de neste 12 åra skal investeres for 932 milliarder kroner i ulike samferdselstiltak.

Etter at representanter for regjeringa og de to støttepartiene ble enig om de økonomiske rammene, har politikere forberedt godt hvordan samferdselspakken skal pakkes ut for innbyggerne. Statsminister Erna Solberg (H) var tirsdag i Bodø og lovet byen ny flyplass når dagens forsvarstunge flyplass skal flyttes noen hundre meter. Hele flyplassprosjektet i Bodø åpner for det største byutvklingsprogrammet utenfor storbyene. Total investering: oppunder 5 milliarder kroner.

Når statsministeren egenhendig reiser for å gi gladmelding om fem milliarder kroner, hvor sannsynlig er det at hun ikke stiller opp dersom Regjeringen og støttepartiene skal si ja til sju-åtte ganger så store investeringer? Kanskje sparer Erna Solberg & Co noen godbiter av investeringer noen dager til? Stemmer det, trenger ingen bli bunnløst fortvilet om ikke deres favorittprosjekt nevnes spesielt onsdag.