«Gran Turismo»-serien har lenge vært kongen på haugen, og det femte spillet i serien er det beste så langt. Utviklingen har imidlertid tatt tid, og i mellomtiden har konkurrentene skaffet seg forsprang på flere områder. Disse klarer «Gran Turismo 5» bare delvis å utfordre.

Blant de største svakhetene er mangelen på skikkelig skademodell. Kollisjoner i høye hastigheter gir marginale skader, og bilene spretter tilbake som om de var lagd av gummi. Det er altså fritt frem for å brøyte seg vei eller å bruke motstandere som brems og autovern.Dessuten er det trist å se at rundt 800 av de drøye 1000 bilene i spillet er som snytt ut av nesa på «Gran Turismo 4». De holder rett og slett ikke nivået vi forventer i dag. Det er også bare de 200 fullverdige bilene som har fullt interiør, slik at du kan se bilen innenfra.Til gjengjeld er disse bilene svært lekre, og det samme gjelder brorparten av banene. Kjørefølelsen sitter også som et skudd, spesielt hvis du har et godt ratt tilgjengelig. Når alle forhold ligger til rette, er det derfor lett å la seg rive med.«Gran Turismo 5» slår forrige spill på alle områder, men gjør lite for å rette opp de største manglene. Med en knallgod kjørefølelse, og konkurranser som spenner over alt fra gokart til Nascar, er det likevel mye å glede seg over. Men opplevelsen er altså ikke helt uten bismak.