Etter mange års utvikling ble det siste store innenfor massive rollespill lansert like før jul i fjor. Electronic Arts har brukt store ressurser og sitt kanskje beste utviklerstudio. Målet er å få fotfeste i en sjanger som har blitt nærmest totaldominert av «World of Warcraft» i ti år.

«Star Wars: The Old Republic» skuffer heller ikke. Til tross for at spillet har en vel standardisert og konservativ grunnutforming, inneholder det også elementer som viser at det ikke bare er en kopi av den store inspiratoren.

Spillet får mye gratis ved at det baserer seg på det allerede veletablerte Star Wars-universet. Når man kombinerer dette med et flott klassesystem med åtte spillbare klasser, og muligheten til å spille både Sith og Jedi, har man lagt grunnlaget for et godt massivt rollespill.

Det er rikelig med oppdrag og ting å ta seg til på ferden fra start til erfaringsnivå 50, som er spillets øverste. En god historie, som er fint formidlet, gjør også at «Star Wars: The Old Republic» kan konkurrere på rene rollespillpremisser.

Spillet kunne vært litt mer nyskapende, og det er foreløpig litt lite innhold til spillere som allerede har nådd høyeste nivå. På den annen side er disse spillene levende, i den forstand at de utvikles kontinuerlig med nye oppdateringer. Det er faktisk første gang på flere år jeg uforbeholdent kan anbefale et spill innenfor sjangeren massive rollespill.