– Dette er ikke Donald Duck-tall når vi vil bruke over én billion kroner på samferdsel de neste 12 åra i Norge. Vi mener alvor, sier Høyre-politiker Helge Orten etter å ha vist planene for samferdselstiltak de kommende åra.

En tredel er bompenger

I Møre og Romsdal vil regjeringa og støttepartiene investere i veger for 4,5 milliarder kroner i statlige penger de nærmeste seks åra. Deretter 9,1 milliarder betalt av staten. I tillegg skal brukerne betale 7,45 milliarder kroner i bompenger.

– For regjeringa og støttepartiene Venstre og KrF er samferdsel et satsingsområde. Vi vil binde sammen landet bedre, satse på jernbanen og bedre veger, legge til rette for skipsfarten og luftfarten, forklarer Helge Orten.

– I forslaget til Nasjonal Transportplan legger dere opp til å bruke over 77 milliarder kroner hvert år til samferdsel. Er det realistisk?

Mange av vegene skal finansieres med bompenger.

– I Molde må brukerne belage seg på å betale bompenger for Lønset-Hjelset, for å kjøre gjennom byen i ny tunnel og for å krysse Romsdalsfjorden. Vil dere ta livet av folk med bompenger?

– Nei, det vilvi ikke. Både Hjelset-Lønset finansieres ved at staten tar en stor andel. Også Møreaksen får en statlig andel på 6 milliarder kroner i første omgang. Det er jo ikke gratis å kjøre ferjer, så når det gjelder Møreaksen betaler jo brukerne bompenger allerede. For bypakkene vil bompenger bli nødvendig å ta i bruk.

– Det foreslås startbevilgning til Møreaksen i siste del av perioden, fra 2024 og utover. Gjør det Møreaksen mer usikker?

– Nei. De fire partiene sier: Vi vil bruke seks milliarder av statens penger fra 2024, pluss 2 milliarder kroner i bompenger. Det hadde vi ikke gjort hvis vi ikke hadde ment alvor. Møreaksen bygges, og jeg ser 2022 eller 2023 som realistisk oppstartstidspunkt.

– Hvor viktig er det å få bedre veg gjennom Romsdalen?

– Blir det mer penger til vedlikehold av fylkesvegene?

– Denne regjeringa har redusert etterslepet på vedlikehold. Men vi må være ærlig og si at det vil ta flere år før vi er helt i mål. I tillegg til overføringene fylkene får fra staten, vil vi bruke mange milliarder kroner til rassikring, til å utbedre tunneler og til gang- og sykkelveger. Dette kommer fylkesvegene til gode, sier Helge Orten.

Frank Sve (Frp) er strålende fornøyd med NTP-planen: