OSLO: – Jeg er skuffet over at regjeringa ikke er mer offensiv i forhold til å kvittere ut det de skulle hatt av dårlig samvittighet. Ett eksempel er krabbefelt over Ørskogfjellet, som de allerede skulle ha levert på. Et annet er E39 Betna-Stormyra, som de skulle vært i gang med allerede. Flatmark-Monge-Marstein på E136 skulle, i henhold til dagens transportplan, også hatt oppstart i slutten av inneværende fireårsperiode. Nå blir det oppstart i neste seksårsperiode, sier Else-May Botten.

Stor usikkerhet

– Usikkerheten rundt når nye store prosjekt som Møreaksen blir bygd – og hvilke kostnader som vil bli dekt – er veldig stor. Men de har tydeligvis seks år på seg på å finne ut av kostnadene. Jeg vil tro at en i Møreaksen-selskapet er utålmodig når de ser dette. I første seksårsperioden skjer det ingen ting. I andre seksårsperiode har de lagt inn seks milliarder kr i statlig og to milliarder kr i annen finansiering. Da begynner målet om å innfri ferdig E39 på 20 år å ryke så det griner etter. Vi må komme i gang med Møreaksen, sier Else-May Botten.

– Lønseth–Hjelset er inne?

– Ja, men det står at det vil komme i den første seksårsperioden. Hvilket årstall det er de har tenkt å bygge vegprosjektet, vet jeg fortsatt ikke når jeg leser NTP. Jeg håper de skal begynne i morgen. Jeg blir ikke beroliget av det som står i NTP.

– Vil Arbeiderpartiet i Stortinget komme med forslag om raskere realisering av prosjekt?

– Nå skal vi begynne å behandle NTP. Så får vi se hvordan vi utfordrer regjeringa undervegs på konkretisering av når prosjekt skal prioriteres. Regjeringa har gjort det veldig vanskelig i forhold til når ting skal skje. I stedet for perioder på fire pluss seks år, opererer den med seks pluss seks år. Stortingsperioden er som kjent på bare fire år. Det betyr at ting da bare kan flyte. Det er tydelig at det er det regjeringa satser på her. De viser at de har tenkt å bruke lang tid, sier Else-May Botten.

Forbannet på Solvik-Olsen

Else-May Botten er ikke imponert over det regjeringa har levert så langt av nye vegprosjekt, og stilte et skriftlig spørsmål til statsråd Ketil Solvik-Olsen om hvilke det er. Han svarte først etter tre uker, da VG kontaktet Samferdselsdepartementet tirsdag.

– Jeg ble rett og slett forbannet. Når du sender inn et skriftlig spørsmål, sier regelverket at statsråden skal svare innen seks dager. Tirsdag sprakk det bare for meg. Så vanskelig kan det ikke være å finne tallene på de ulike prosjektene. Det bør staten ha rimelig klart. Det tok så lang tid at jeg mistenker at den egentlige årsaken er at dette er informasjon Ketil Solvik-Olsen ikke ville ha ut i offentligheten, før han la fram NTP, sier Else-May Botten.

Bare 279 millioner kr

– Oversikten viser at Møre og Romsdal i inneværende periode har fått 270 millioner kr til riksveg 70 Tingvoll-Meisingset og ni millioner kr til farled inn til Ålesund havn. 279 millioner kr er alt. Det var som jeg fryktet – det var ikke mye. Så vet jeg at vi har fått ferdig Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen, men det er prosjekt vi rødgrønne satte i gang - og som dagens regjering bare har avsluttet. Møre og Romsdal er ikke et fylke dagens regjering har satset på. Det gjør de heller ikke nå, sier Else-May Botten.

Ketil Solvik-Olsen har beklager på det sterkeste at tidsfristen ikke ble holdt.