– Vi er alle sammen enige om målet: Få faset inn helt nye ferjer, drevet av miljøvennlig teknologi som gir null utslipp eller minimalt utslipp. Problem er at staten gir for lite penger. Når Møre og Romsdal fylkeskommune får oppunder 100 millioner kroner for lite til å drifte ferjene i dag, hvordan skal fylkeskommunen da klare å drifte helt nye, miljøvennlige ferjer? sier lederen i samferdselsutvalget, Kristin Sørheim, til Romsdals Budstikke.

Reagerer på Orten

Kristin Sørheim reagerer kraftig på uttalelser stortingspolitiker Helge Orten (H) kom med i Romsdals Budstikke i juli. Der utfordret Orten fylkeskommunen til å benytte støtteordningene, blant annet fra Enova, og lære av hvordan Hordaland har skaffet støtte til lavutslippsferjer.

– Utspillet fra Helge Orten er underlig. Var det en avledningsmanøver? Faktum er at fylkestinget vedtok i 2014 at i nye anbudsrunder skal det stilles krav om nullutslipp eller lavutslipp fra ferjene. Vi har sagt ja til henvendelsen fra verdensarvkommunene om å stille krav til nullutslipp for ferja Hellesylt-Geiranger. Vi følger opp Stortingets vedtak om null utslipp fra nye ferjer. Men vi har et problem med økonomien ettersom staten ikke dekker opp ferjeutgiftene Møre og Romsdal har i dag. Da er vi milevis fra å klare å dekke anbudene for nye, miljøvennlige ferjer, forklarer Kristin Sørheim.

– Har dere tatt opp dette med stortingspolitikerne fra Møre og Romsdal?

Nye ferjekontrakter blir dyrere

– Hvor langt har fylkeskommunen kommet med å planlegge å få satt nullutslippsferjer i drift?