Staten har i seks år sultefôret fylkeskommunen når det gjelder penger til ferjedrift. Det er fylkespolitikerne og kommunepolitikerne skjønt enige om.

– Dere er steingale!

– Ferjereisende er ikke opptatt om ferja går på et riksvegsamband eller på et fylkesvegsamband. Hvem som eier vegen og ferja, har bare akademisk interesse for trafikantene. Vi som bor i Møre og Romsdal er avhengig av at ferjene har god kapasitet og at tilgjengeligheten er god, sier ordfører Bernhard Riksfjord på vegne av kommunene i Romsdal.

Møtte Mørebenken

Nylig møtte Riksfjord politikerne på Mørebenken. Han viste til at på sambandet Aukra-Hollingsholm har trafikken økt fra 178.000 kjøretøy i året til nå nærmere 400.000 kjøretøy i året.

– Dette ferjesambandet er en del av fylkesvegen. Og en fylkesveg kan ikke stenge klokka 23 eller 23.30. Hadde noe slikt skjedd i sentrale deler på Østlandet, ville folk sagt: «Dere er steingale», sa Riksfjord.

Fra Møre og Romsdal fylkeskommune ble finansieringen av fylkesvegferjene tema i møtet med Mørebenken fredag.

– Situasjonen har vedvart helt siden fylkeskommunene fikk overlatt ansvaret for øvrige riksveger: Staten har ikke finansiert ferjedrifta ut fra hva som er behovet, sier fylkesordfører Jon Aasen til Romsdals Budstikke.

Statens egne ferjer

Aasen ser en helt annen utvikling på ferjesamband der staten er eier.

– Se hva som har skjedd på ferjesambandene langs E39, for eksempel Molde-Vestnes eller Halsa-Kanestrøm; når ferjene har fyltes opp, har staten plusset på med ei ferje til. Det synes vi er helt flott. Når trafikken på fylkesvegene øker, må fylkeskommunen betale for ekstra ferje, slik vi gjør eksempelvis på Sølsnes-Åfarnes og Eidsdal-Linge om sommeren. Pengene må vi ta fra det som skulle vært brukt på asfaltlegging, sier Jon Aasen.

– Hva forventer du?

– Fylkeskommunen forventer at det i revidert nasjonalbudsjett i mai kommer klare signal om at fylkeskommunene vil få mer penger til ferjedrift. Jeg blir veldig skuffet hvis ikke det ligger mer penger inne i statsbudsjettet for 2017. Det er ekstra viktig for oss i Møre og Romsdal ettersom vi har flest biler og flest passasjerer som fraktes med ferjene, sier Jon Aasen.