Torsdag skal kommunestyret i Molde behandle reguleringsplanen for Møreaksen. Moldes ordfører har senest i RB 8. desember forsikret oss om at en forutsetning for planen er at ny vei gjennom byen er bygd før Møreaksen åpnes. Men er ikke dette bare en verdiløs forutsetning? Eller glir dette gjennom hos lokalpolitikerne?

– Det er helt uaktuelt å føre trafikken fra Møreaksen inn på dagens vegsystem i Molde, sier ordfører Torgeir Dahl. Og har sikkert mesteparten av Moldes befolkning med seg på det.

Vegen fra Julbøen gjennom Molde til Bolsønes vil koste 5,7 milliarder kroner. Per i dag er det ingen som kan si hvordan dette skal finansieres, men ifølge ordføreren ligger ballen hos Statens vegvesen. Med andre ord; pengene må komme sentralt fra.

Ut i fra dette er det ikke lenger summen 14,5 milliarder kroner som sentrale politikere må forholde seg til når de skal behandle NTP (Nasjonal Transportplan) i april, men 14,5 + 5,7 milliarder – altså rundt 20 milliarder dersom forutsetningen skal ha noen verdi.

I Møre og Romsdal fylkeskommunes vedtak om Møreaksen er samtidighet prioritert, men ikke noe absolutt krav. Fylket mener at samtidighet kan fravikes.

Hvilken kraft har derfor et vedtak i Molde kommunestyre basert på forutsetningen om samtidighet? Juridisk? Politisk? Økonomisk? Hvordan er dette spilt inn i behandlingen av NTP? Har Møreaksen kommunisert dette som et absolutt krav som ikke kan fravikes? Eller er man «pragmatisk» i forhold til forutsetningen? Hvilke sanksjoner har Molde kommune i forhold til brudd på forutsetningen?

Ålesund har fått midler til sin innfartsveg; men hva sier Kristiansund til at de må stille i køen i forhold til ekstraordinære midler til Moldes innfartsveg?

Moldes politikere må vise ansvar og stille spørsmål om realismen i forutsetninger satt i egne vedtak. Hvis det eneste sanksjonsmiddel for samtidighet er at Jan Petter Hammerø, Erik Berg og Torgeir Dahl danner et malerisk motiv som lenkegjeng i sjøkanten ved Julbøen, er sanksjonen lite verdt. Sannsynligvis. Like lite samfunnsnytte er det at helgeturen til midsundingene er å kjøre uforstyrret Møreaksen frem og tilbake fra fjørestein til fjørestein – men ikke lenger! Også dette vil nok bli kjedelig i lengden.

Skal et politisk vedtak basert på en forutsetning bli tatt seriøst, må en også være bevisst om forutsetningen i det hele tatt er realistisk – eller bare må oppfattes som billig retorikk for å få et flertall i kommunestyret med seg.

Det er lenge siden en sak har skapt så mange leserinnlegg som Møreaksen de siste ukene. Leserinnleggene for Møreaksen er i form og argumentasjon så lik at man skulle tro samme person har skrevet dem alle, og at den eneste forskjellen er signaturene. Debatt-maskinen er så intens at mange lett opplever at Møreaksen fremstår som et elitistisk prosjekt der «folket» fort blir diskvalifisert. Slik sett ligger det nok et betydelig fremtidig politisk potensiale i denne saken.

Molde kommunestyre har torsdag muligheten til å stille kritiske spørsmål ved realismen i sine vedtak. Ved å knytte en forutsetning til realiseringen av Møreaksen, er det kanskje skapt en nærmest gordisk knute. Også for dem som i arbeidet med NTP skal forholde seg til 14,5 eller 20 milliarder!

Hvem har egentlig satt seg fast i Møresaksen?

Terje Heggem

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook