De siste ukene har Sunnmørsposten brakt informasjon om fremtidens vegforbindelse Molde-Ålesund som setter Møreaksen i et nytt lys.  Vi er bekymret – det bør flere være.

Hovedhensikten med Møreaksen er å redusere reisetiden mellom Molde og Ålesund drastisk, og derigjennom å utvikle bo- og arbeidsmarkedet.  Dette målet er det lett å være enig i, men det begynner å komme frem andre sider av saken som gjør litt vondt.  Statens Vegvesen (SVV) har delt strekningen opp i to plandeler som begge dimensjoneres etter 110 km/t.:

1. Molde – Vik i Tomrefjord.   Dette er den delen som heter «Møreaksen» (MA), og detaljreguleringen er nå under godkjenning i de tre berørte kommunene. Konseptvalgutredningen var ferdig i oktober 2011 – det har altså tatt 5 år å komme så langt. MA starter på Julbøen i Molde, og skal gå via verdens nest lengste hengebro inn i fjellet på Otrøya, før den kommer opp i dagen igjen på Vik i Tomrefjord etter å ha krysset Romsdalsfjorden gjennom det som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske biltunnel. Den blir 358 meter dyp og 16 km lang (Vardestua ligger 407 m over havet).  Det jobbes for å få MA inn Nasjonal Transportplan (NTP) våren 2017.  Pris: Ca. 16 milliarder kroner.

2. Vik – Breivika (Ålesund/Moa). For å oppnå reisetidsmålet er denne strekningen minst like viktig som den første, men den vil ikke kunne være ferdig før mange år etter MA.  Det jobbes nå med konseptvalgutredningen (KVU).  Den 11. november i år publiserte Sunnmørsposten et intervju med planleggingsleder Rolf Arne Hamre i SVV.  Han gir følgende opplysninger:

  • Det utredes to alternative nye traséer fra Vik til Breivika (Moa-området)

  • Det kan i verste fall bli over 50 km med tunnel mellom Molde og Breivika.

  • Først om noen år vil vi vite hvor mye tunnel det blir.

  • Strekningen kan tidligst komme med på NTP i 2022, kanskje ikke før 2026.

  • Strekningen antas å ville bli omtrent like dyr som Møreaksen.

Beslutning uten grunnlag

Fikk vi vite at en dagpendler til Ålesund kanskje vil måtte kjøre 100 km i tunnel da MA ble presentert?  I Molde vet vi enda ikke om det blir enda mer tunnel eller en ødeleggende 4-feltsveg innover stranda (Bypakken).  SVV svarer til undertegnede at det kommer en delutredning «til våren», men at det heller ikke er sikkert at denne konkluderer.  Vi vet altså svært lite om E39 verken sør eller nord for fjorden, men MA skal igangsettes - bordet fanger!  Er dette god samfunnsplanlegging?  Var det noen som snakket om rekkefølgebestemmelser?

Molde formannskap godkjente den 15.11. detaljreguleringen for MA.  Vestnes og Midsund har gjort det samme. Under møtet i formannskapsmøtet tok jeg opp ovenstående problemstillinger, og det lot til at det var en tankevekker også for flere andre (RB var ikke til stede).  Ordføreren var tydelig ukomfortabel, og han parerte problemstillingen slik: «Vi må kanskje se på fartsgrensene – det er muligens ikke nødvendig med 110 km/t. Da kan vi ha skarpere kurver og mindre tunneler».  Dette er oppsiktsvekkende.  Betydelig redusert reisetid er jo hele grunnlaget for å bygge Møreaksen, ja for hele E39!  Ordførerens høyttenkning til tross - det må bli 110 km/t, og det blir uansett enormt med tunnel.

I dag er det 57,8 km fra Moa til Furneset, og null km med tunnel. Kjøretiden er 47 min., ferga tar 35. Totalt: 82 min. fra Moa til Molde sentrum.  Etter at MA er ferdig vil det ifølge SVV i mange år ta 73 minutter, inntil strekningen Vik – Moa er klar.  Trafikken som kommer opp av hullet på Vik skal i mellomtiden ledes via Furneskrysset og Helland til Moa via dagens vegløsning.  Befolkningen på Vestnes protesterer mot at 7300 kjøretøyer i døgnet skal passere gjennom hele bygda i årevis.

Sunnmøre har utviklet seg dobbelt så mye som Nordmøre og Romsdal til sammen i flere tiår, og det blir ekstra fint for Ålesund med rask veg sørover og nordover.  De holder nemlig på å bygge «region Sunnmøre» med Ålesund som «powerhouse».  Kommunene nord i Sogn og Fjordane vender seg mot Sunnmøre, og Ålesund slår seg sammen med flere kommuner som også strekker seg nordover mot Romsdal.  Ikke får Ålesund ulempene med E39 gjennom byen heller – de er det Moldes innbyggere som må ta. Med kraftig redusert reisetid fra Rauma og Vestnes til Moa vil disse bli knyttet mye tettere til Sunnmøre enn i dag.  Det bør ikke undervurderes.  Og hva med den store pendler- og kollektivtrafikken mellom Vestnes og Molde; gående og syklister som i dag tar ferge eller hurtigbåt?

Hva med Nordfylket?

Er det noen som i det hele tatt tenker på Nordmøre og indre deler av det som blir nye Molde kommune?  Dette er også en meget viktig del av fylket, og Sekkfast ville for dem være en bedre løsning i forhold til Sunnmøre, og like bra i forhold til Molde.  For Molde sin del ville det bli noen få kilometer lenger til Ålesund, men vi hadde unngått mesteparten av tunnelene og på kjøpet fått en trygg, vakker og rask fastlandsforbindelse til Vestnes, Rauma, Østlandet og Sunnmøre.  MA vil trekke både Rauma, Vestnes og Molde mot Ålesund, og på sikt gi enda større grunn for Nordmøre til å vende fylket ryggen og se nordover. Feil utvikling!

Nordmøre og Romsdal har stor interesse av å arbeide mot felles mål, ikke minst for å balansere trykket fra Sunnmøre.  Vi kan om vi vil!  Ulykkeligvis er klimaet ikke det beste i dag, men det kan fort endre seg med nye kommunestrukturer, (som kan gi) andre politikere på begge sider, og felles prosjekter med positiv fokus.  Det må legges bedre til rette for vekst på Nordmøre og i Romsdal – vi må tilrettelegge infrastrukturen deretter.  E 39 Kyststamvegen skal dessuten være korteste og raskeste veg mellom Kristiansand og Trondheim – ikke mellom Ålesund og Molde.  Ålesund blir garantert mye større og sterkere, og kommer til å ha den langt største gevinsten av MA.  Kjøttvekta!

Borgerlisten forholder seg fortsatt til at Regjeringen har vedtatt Møreaksen, derfor stemte vi heller ikke imot detaljreguleringen av Julbøen og Møreaksen i formannskapet den 15.11. Men slik det nå utvikler seg, fremstår Sekkfast etter hvert som et bedre alternativ.  Vi er klar over at Møreaksen er «kjøreklar» i det den kommer på NTP, og at våre stortingspolitikere sier at en omkamp nå kan forsinke prosessen med mange år.  Det får så være – det tar likevel mange år etter at den står ferdig før vi får full «glede» av den.  Skal det unngås, er det opp til SVV og politikerne, både lokalt og nasjonalt, raskt å finne løsninger som er til å leve med før det trykkes på knappen.  Vi bør i det minste få vite hva som skal skje med E39 gjennom Molde før nyttår, slik vi faktisk ble lovet.

Terje Tovan, Borgerlisten

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook