Møreaksen har nå et kostnadsanslag 1,9 milliarder lavere enn tidligere.

– Prisvurderingen kan senkes fra 16,4 mrd. til 14,5 mrd. kroner på etappen Vik–Julbøen, som omfatter tunnelen under Romsdalsfjorden og brua over Julsundet, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied til Romsdals Budstikke.

Usikkerheten i anslaget har også gått ned, fra 25 prosent til 10 prosent. Tallene er kvalitetssikret av Vegdirektoratet.

Potensialet for bompenger på hele strekningen Ålesund–Molde er 6-7 milliarder kroner gjennom 15 år nedbetalingstid, av det rundt halvparten på Vik–Julbøen.

Pris på delstrekninger

I 2017-kroner er prisanslaget på delstrekningene nå slik:

l Breivika–Vik 16,2 mrd. kr

l Vik–Julbøen 14,5 mrd. kr

l Julbøen–Molde 5,7 mrd. kr

l Samlet sum 36,4 mrd. kr

Venter på Molde

Reguleringsarbeidet går mot slutten, bare Moldes reguleringsvedtak 15. desember gjenstår etter at Vestnes og Midsund har vedtatt sine planer for denne delen av Møreaksen.

Uvanlig

Vegvesenets folk har ikke for vane å komme med kostanslag på dette stadiet i planprosesser. Men overslag er etterlyst av flere, og det kan være greit å gi en oppdatering, mener de.

– Usikkerheten går ned fordi planene har blitt mer detaljerte. Vi vet mer om grunnforhold, vindforhold og tekniske løsninger nå, sier Berit Brendskag Lied.

Kjent teknologi

Møreaksen kan bygges med kjent bru- og tunnelteknologi. Men for å komme i gang, må penger bevilges. Det vil da være opp til Stortinget om prosjektet skal gjennomføres i neste periode av Nasjonal transportplan (2018-2029). Planen blir vedtatt i Stortinget i juni neste år.

MØREAKSEN VIK–JULBØEN

Total kostnad ca. 14,5 milliarder kroner, byggetid ca. 6 år.

Undersjøisk tunnel:

Lengde 16 km, ned til 358 m under havflata. Stigning maks 5 prosent.

To løp med doble kjørefelt, rømningsveger for hver 250 m.

Lysrom skal bryte opp kjøreopplevelsen.

Hengebru:

2 km lang hengebru over Julsundet. Seilingshøgde 65 m.

Brutårna 250 m høge, det dobbelte av Gjemnessundbrua.

Atskilt gang-/sykkelfelt.

90-sone før brua

Tunnel og bru bygges for hastighet 110 km/t, men på Nautneset, der vegen går fra tunnel til bru, blir det 90-sone. Riggområdet legges til Sundsbøen. Det legges opp til drift i begge tunnelene og på brua samtidig.

Bompenger

Planleggerne går ut fra at det kan tas inn 6–7 milliarder kroner i bompenger på hele strekningen Ålesund–Molde. Det må bli en politisk diskusjon hvordan satsene skal bli.

Men ut fra modellen som brukes med 3 kr/km for landeveg og ferjetakst pluss 40 prosent for fjordstrekninger, og før rabatt på 10 prosent er lagt inn, vil en tur med liten bil Ålesund–Molde koste 440–450 kr.

Sparer 24 minutt

- Folket i regionen vil med Møreaksen få en døgnåpen veg, mulighet for økt samarbeid og lavere transportkostnader. Tunnelen og brua vil redusere reisetida på strekningen Molde–Ålesund med 24 minutt, gi Midsund fastlandsforbindelse og utløse vegen til Gossen over Kjerringsundet. Mye taler for at dette prosjektet er viktig, sier regionvegsjefen.