Skulle det komme ei bru over Romsdalsfjorden, vil kravet fra Kystverken trolig være at brua må ha en seilingshøyde på minst 65 meter for at cruseskip skal kunne gå under. Hatleliblokka i Molde er til sammenligning 30 meter høy.

Kystverket har fått nye retningslinjer for å vurdere seilingshøyden under bruer. Den nye farledsnormalen gjelder fra november i år.

Romsdalsaksen ønsker en annen løsning enn Møreaksen, og her ligger det inne bruløsning for å komme seg nordover fra Vestnes-sida. Ei slik bru må ta hensyn til skipstrafikken til og fra Åndalsnes, og den må nødvendigvis bli høg.

Ifølge normalen må det være passasje på 65 meter under bruer der de største cruiseskipene skal gå. 65 meter måles ikke på knekkpunktet for ei bru, men det må være et rektangelformet rom under brua slik at et skip trygt kan passere under.

– Når Kystverket skal bestemme seilingshøyden, tas det da for gitt at de aller største skipene skal kunne seile under brua?

– Det er et interessant prinsippspørsmål. Skal den største båten inn til Åndalsnes, eller skal det være begrensninger i størrelsen på skip som skal gå de ulike farledene? Når Oslofjorden tenkes krysset, snakker man om seilingshøyde på 80 meter, slik at det tas høyde for enda større skip i framtida, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.

– Er det tenkelig at bruer i Møre og Romsdal kan bygges som løftebruer, altså der brua stenges og går opp når skip skal slippes gjennom?

– Ikke på en europaveg, sier kystdirektøren.