Nylig ble Romsdalsaksen lansert med stor lokal pressedekning. Planene som ble fremlagt fremstår som et utrolig svakt alternativ både økonomisk og for trafikantene.

Planleggingen av fjordkryssingen mellom Vestnes og Molde er nå i sluttfasen, der reguleringsplanen allerede er vedtatt av kommunestyrene i Vestnes og Midsund. Realiseres disse planene med nye veier også syd og nord for fjorden, vil fylket få en svært sikker og effektiv forbindelse med firefeltsvei mellom Molde og Ålesund. Firefeltsvei er uovertruffen både når det gjelder tidsbruk, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det ser vi i andre deler av landet der slik vei allerede er bygd.

Men ikke alle liker dette. Nylig ble et alternativ kalt Romsdalsaksen lansert med stor dekning i lokalpressen. Dette alternativet har jeg sett nærmere på. For Romsdalsaksen synes det å være et poeng at tunneler skal unngås, uten at dette har noen fornuftig begrunnelse. I stedet er konseptet basert på broer, med en over tre kilometer lang flytebro på det lengste strekket fra Hjelvika til Sekken.

Videre synes veien å bli trefelts, i stedet for firefelts. Men er en over tre kilometer lang flytebro i det hele tatt et realistisk alternativ?

Man trenger ikke å være ingeniør for å forstå at en slik bro utsettes for enorm belastning når vinterstormen står på fra breisiden. I utredningene som er laget for fergefri E39, er problemene med flytebroer godt dokumentert. Uten forankringer blir dette vanskelig å løse. Fjorden mellom Hjelvika og Sekken er over 400 meter dyp. Det sier seg selv at å forankre en slik bro i beste fall blir svært kostbart.

Vil man ønske å krysse denne broen i uvær med sjøsprøyt og usikkerhet om broen i det hele tatt holder?

Å befinne seg på en flytebryggeaktig bro i drift innover fjorden, er vel ikke akkurat det man ønsker seg. Veien fra Molde til Vestnes blir likevel ikke tunnelfri ved dette alternativet. Det legges opp til at man må igjennom Fannefjordtunnelen. Denne tunnelen er en bratt, umoderne ettløpstunnel det ikke lenger er lov å bygge. Den store stigningen på 9%, gjør at tunge kjøretøyer kan begynne å brenne.

I en ettløpstunnel er det ingen rømningsveier. Og dette synes initiativtakerne for Romsdalsaksen er en akseptabel løsning for veiforbindelsen mellom Ålesund og Molde. Den planlagte tunnelen mellom Vik og Nautneset vil derimot være en svært trygg tunnel der stigningsprosenten er lav og med mange rømningsveier mellom løpene.

Et annet forhold er at det legges opp til trefeltsvei mellom broene. Dette gir åpenbart både dårligere trafikksikkerhet gjennom fare for møteulykker, samt at tidsbruk og fremkommelighet blir dårligere.

Hele alternativet fremstår mer som flikking sammenlignet med dagens veistandard. Reisetiden mellom Molde og Ålesund blir så høy at det kan stilles spørsmål ved om en slik utbygging i det hele tatt har noen hensikt. Trefeltsveier er noe samferdselsminister Kjell Opseth drev med i første halvdel av 1990-årene. Mange av de strekningene er 20 år senere omgjort, eller planlagt omgjort, til firefeltsvei.

For Hafast, kryssing av en fjord med tilsvarende bredde og dybde som mellom Hjelvika og Sekken, er kostnadanslaget 38 milliarder kroner. Sammenlignet med dette, synes Romsdalsaksens tall helt urealistiske. Er det flytebryggestandard Romsdalsaksen legger opp til?

Romsdalsaksen ser ut til å kombinere utdaterte vei- og tunnelløsninger med uutviklede brokonsepter som det er stor usikkerhet om i det hele tatt lar seg realisere.

Etter å ha arbeidet med kapitalforvaltning de siste 20 årene, har jeg lært meg at prosjekter som innebærer teknologiutvikling, ofte lover langt mer enn de holder. Av disse grunnene ville jeg som investor ikke tatt i et prosjekt som dette med ildtang. Som trafikant er det grunn til å være dypt skeptisk til Romsdalsaksen både når det gjelder trafikksikkerhet, tidsbruk, fremkommelighet og problemer ved uvær.

Den observante leser vil huske at jeg i min tid som fast spaltist i nettavisen E24.no har rettet skarp kritikk mot Møreaksens bombengebelastning. Den kritikken er fortsatt aktuell. Likevel er jeg ikke i tvil om at den foreslåtte fjordkryssingen mellom Vik og Julbøen er et langt bedre prosjekt enn hva flytebrygge-konseptet Romsdalsaksen kan bli. I lys av de andre konfliktene som rir fylket, får vi håpe at fylket i det minste kan samle seg om et fremtidsrettet samferdselsprosjekt. Da er vei mellom Vik og Julbøen et godt prosjekt.

Kjell-Magne Rystad, utflyttet Vestnesing

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook