Tema

torsdag 13.05 2021

– Dersom en ikke vil ha veg, da starter en omkamper

Et nei til Møreaksen vil utsette kryssing av Romsdalsfjorden voldsomt, er beskjeden fra statsminister Erna Solberg.

onsdag 12.05 2021

LESERINNLEGG

Reistad i RB

42 prosent av næringslivslederne i MUM-undersøkelsen ønsker Romsdalsaksen:

– Lobbyistene har bevisst prøvd å skape et helt feil bilde

Terje Tovan er kritisk til hvordan deler av næringslivet og NHO har opptrådt i debatten rundt Møreaksen. – De har forsøkt å male et bilde som ikke stemmer med virkeligheten, sier han etter funnene i MuM-undersøkelsen.

LESERINNLEGG

Takk, Terje Tovan!

Når dagleg leiar i Møreaksen seier at Terje Tovan driv kampanje mot Møreaksen kan han ikkje ta meir feil.

LESERINNLEGG

Møreaksen + Kjerringsundet = unikt

tirsdag 11.05 2021

ROR setter sin lit til ungdommen: – Ingen stor dramatikk i MuM-undersøkelsen

– Sammenlagt er det et klart flertall av de unge som vil ha en fergefri fjordkryssing. Bare Møreaksen er gryteklar, sier Alf Reistad i Romsdal regionråd (ROR).

mandag 10.05 2021

LESERINNLEGG:

Skal utviklingen i Møre og Romsdal styres av tvilsomme meningsmålinger?

I et demokrati må det være takhøyde for kritiske spørsmål og ulike meninger i alle saker

Tovans kampanje mot Møreaksen

Åpent brev til fylkesordfører Tove Lise Torve

Hva mener Møre og Romsdal fylkeskommune om Harald Espeland og Møreaksen AS sin opptreden?

lørdag 08.05 2021

LESErINNLEGG

Stopp Møreaksen! Stem SV!

fredag 07.05 2021

UKESLUTT

Tilløp til storm når fjorden skal krysses

Mener MUM-spørringen hopper bukk over noe helt essensielt: – Dette er en kampanjemåling 

- Hvorfor settes ikke Møreaksen og Romsdalsaksen opp mot ferjene? Da ville det gitt stort flertall mot ferjer. Meningsmålingen bærer preg av å være en kampanjemåling mot Møreaksen, sier daglig leder Harald Espeland.

tirsdag 04.05 2021

Står fast på Møreaksen:

– Vi må heve oss over omkamp-verdenen

– Bygges ikke Møreaksen, havner pengene i Rogaland eller Hordaland. Å tro at vi kan bruke pengene til andre vegprosjekt i Møre og Romsdal, er bare tull, sier Else-May Norderhus (Ap).

– Utslippsfrie ferjer og gul midtstripe framfor Møreaksen

– Poenget er ikke hvor pengene havner, men hvilke transportløsninger vi velger. SV vil ha utslippsfrie ferje, gul midtstripe og bedre hverdagsveger framfor Møreaksen, sier stortingskandidat Birgit Oline Kjerstad i SV.

- Har Frank Sve noe å klage på, bør han prate med Siv og Jon Georg

- Hvis Frank Sve har noe å klage på om framdriften av riksvegprosjekt i Møre og Romsdal, bør han først prate med Siv Jensen og Jon Georg Dale som var finansminister og samferdselsminister fram til januar i fjor, sier Helge Orten (H).

mandag 03.05 2021

- Ikke ei krone forsvinner ut av fylket

- Helge Orten trenger ikke bekymre seg for at penger til samferdsel skal forsvinne fra Møre og Romsdal til Nord-Norge. Her står prosjekt i kø, og ikke ei krone vil bli flyttet ut av fylket, sier Frank Sve (Frp).

SV og Frp må forklare folk i Møre og Romsdal prioriteringene, mener Helge Orten (H)

– Hvorfor sende 20 milliarder fra vårt fylke til Nord-Norge?

– Er det en god idé for kandidatene til SV og Fremskrittspartiet å ta 20 milliarder kroner fra samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal og sende pengene til Nord-Norge? spør stortingspolitiker Helge Orten (H).

lørdag 01.05 2021

MDG-politikere ut mot Møreaksen: – Det å skape en attraktiv by å bo i, handler ikke bare om reiseavstander

Seks ledende Høyre-kvinner gikk torsdag ut og sa det ikke fantes noe alternativ til Møreaksen. Jo, det gjør det, sier MDG-politikerne i fylket.

fredag 30.04 2021

LESERINNLEGG

Kampen mot Møreaksen og kampen for sunn fornuft ser ut til å virke

torsdag 29.04 2021

Lei av at «gretne, gamle gubber» skal styre debatten: Nå vil de bli kvitt ferjene

De ledende Høyre-kvinnene i romsdalsregionen vil ha slutt på omkamper – det finnes ikke noe alternativ til Møreaksen, sier de.

LESERINNLEGG

Sikkerheten til sjåførene må tas på alvor

onsdag 28.04 2021

LESERINNLEGG

Hvorfor ble Romsdalsaksen vurdert uegnet?

lørdag 24.04 2021

Vil presse Ap så hardt som overhodet mulig

– Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å stanse Møreaksen, sa Kim Thoresen-Vestre på SVs digitale landsmøte lørdag.

onsdag 21.04 2021

LESERINNLEGG

På åpningsdagen for Møreaksen og Kjerringsundet inviteres herved alle til gratis svele

mandag 19.04 2021

Statens vegvesen påklager vedtak i Vestnes kommunestyre

Godtar ikke rekkefølgekrav for Møreaksen

Statens vegvesen går ikke med på krav fra Vestnes kommunestyre om at det ikke skal settes trafikk på Møreaksen før tunnelen mellom Vik og Ørskogfjellet er ferdig. Dermed må saka opp igjen i kommunestyret.

søndag 18.04 2021

LESERINNLEGG

Om «stakkarslige ledere». Tilsvar til Per Olav Mevold

LESERINNLEGG

Hidden Agenda – Møreaksen

De primære målene for Møreaksens forkjempere er ikke optimal E39, og heller ikke kostnadseffektiv fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, men at prosjektet inkluderer statsfinansiering av (1) Landfast forbindelse for Midsund og Aukra, og (2) Bypakke Molde. 

LESERINNLEGG

Det «stakkarslige» næringslivet i Møre og Romsdal

Av de forespurte bedriftene var det kun èn som er mot Møreaksen, dvs. ca. 2 prosent. De 48 bedriftene som har signert, representerte i 2019 en total omsetning på ca 80 milliarder kroner og hadde ca 13.000 ansatte.

LESERINNLEGG

Hvorfor bygge Møreaksen?

– Ved å bygge ut Møreaksen, når folk i Molde-regionen attraktive jobber i Ålesundsregionen og motsatt innen akseptabel reiseavstand.

onsdag 14.04 2021

48 næringslivsledere i Romsdal og på Sunnmøre har signert: – Nå er det på tide at vi slutter å krangle

Administrerende direktør i Brunvoll Holding AS, Terje Dyrseth, håper debatten rundt Møreaksen kan roe seg. Nå har 48 næringslivsledere gitt sitt tydelige ja til Møreaksen.

Ja til tidenes samferdselsløft for Møre og Romsdal!

onsdag 07.04 2021

LESERINNLEGG

Når skal Møreaksen bygges?

mandag 05.04 2021

LEDER TIRSDAG 6. APRIL

Fattige fylker må kjøre på dårligst veg

fredag 02.04 2021

ROR-leder Alf Reistad er bekymret for debattklimaet i vegsaka:

– Folk må besinne seg

– Tonen i debatten for eller mot E39 og Møreaksen har blitt sånn at unge folk distanserer seg. Folk er «fed up" av hets, usakligheter og usannheter, sier daglig leder Alf Reistad i Romsdal regionråd. Han ber begge sider i debatten om å besinne seg.

onsdag 31.03 2021

Ingen trafikk Vik-Julbøen før ny veg frå Ørskogfjellet er ferdig

Med 12 mot 11 stemmer har Vestnes kommunestyre vedtatt at dei ikkje vil ha trafikk på Møreaksen før den nye vegen frå Ørskogfjellet til tunnelinnslaget på Vik står ferdig. Ordførar Geir Inge Lien fryktar dette kan forsinke arbeidet, Statens vegvesen spør om dette er eit rekkefølgekrav.

mandag 29.03 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen og Vestnes

onsdag 24.03 2021

LESERINNLEGG:

Hvem bløffer, Sve?

tirsdag 23.03 2021

LESERINNLEGG

Nå skal vi bygge Møre og Romsdal sammen

Med ny ferjefri E39 fra Volda mot Ålesund, Molde og Kristiansund tar Møre og Romsdal steget fra sjø til land mot en framtid med vekst og verdiskaping.

søndag 21.03 2021

LESERINNLEGG

Når vart det fleirtal i Møre og Romsdal for Møreaksen?

LESERINNLEGG

Frykt, fakta og fjordkryssinger

lørdag 20.03 2021

– Ingen tvil om ja til Møreaksen

Senterpartiet i Møre og Romsdal slutter opp om ny E39 Ålesund-Molde via Møreaksen. – Vi er for Møreaksen. Ingen tvil om vårt ja, sier stortingskandidat Geir Inge Lien etter fylkesårsmøtet.

fredag 19.03 2021

Terje Tovan i MuM ut mot Møreaksens viktigste argument:

– Har ikke tro på et felles bo- og arbeidsmarked

– Både kostnaden og de miljømessige konsekvensene er så enormt mye større enn det regionen kan hente ut av et felles bo- og arbeidsmarked, sier Terje Tovan.

– Det som skjer i dag er virkelig en milepæl

– Dette er virkelig en stor dag, og som vi ser, så skrider det stadig framover. Det er nye milepæler hele vegen.

LESERINNLEGG

«Regjeringen har lyttet til signalene fra fylket og prioritert utvikling av E39 og E136 høyt»

Møreaksen vil gi Ålesund og Molde en ny dynamikk, sier Knut Arild Hareide

– Trasévalget er tatt

Samferdselsminister Knut Arild Hareide gir følgende melding til dem som lurer på om andre vegløsninger for å krysse Romsdalsfjorden er aktuelle: – Hovedvalget for trasé for Møreaksen er tatt, sier Hareide til Romsdals Budstikke.

Her blir det 90-sone. Se oversikt over alle prosjektene som får penger i NTP

Det er ikke bare Møreaksen som får penger i Nasjonal transportplan. Her er oversikt over alle prosjektene som er prioritert i Møre og Romsdal.

Frank Sve meier Erna Solberg farer med tøv om Møreaksen

– Kven har råd å betale 500 kroner i bompengar mellom Molde og Ålesund kvar dag?

– Spør kven du vil om dei vil betale 500 kroner i bompengar kvar dag for å køyre frå Molde til Ålesund. Å snakke om å bygge bu- og arbeidsmarknad, er tøv når regjeringa legg opp til eit bompenge-bonanza utan sidestykke, seier Frp-politikar Frank Sve.

Solbergregjeringen vil starte over 80 nye samferdselsprosjekt kommer de neste 6 åra

Holder fast på Møreaksen

Erna Solberg trakk fram strekningen Ålesund-Molde med Møreaksen som ett av regjeringens prioriterte vegprosjekt.

Bruktbil, MDG og Møreaksen

torsdag 18.03 2021

ANALYSE

Milliardpakken det blir rift om

Rike Norge er klar for å bruke langt mer enn 1.000 milliarder kroner de nærmeste åra på å knytte mennesker tettere sammen og gjøre hverdagstransporten enklere, enten man bor i ei bygd eller i en by. Fredag legger samferdselsminister Knut Arild Hareide fram pakken med tidenes mest kostbare innhold: Nasjonal transportplan. Hva får Møre og Romsdal?

tirsdag 16.03 2021

Her blir det anleggsarbeid i 15 månader. Så skal køene bli borte

AC Anlegg vann konkurransen om å bygge «krabbefelt» på E39 på Ørskogfjellet. Arbeidet startar i april og skal vere ferdig neste sommar.

LESERINNLEGG

Møreaksen gir optimisme

mandag 15.03 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen – en ren provokasjon mot sunn fornuft

Helge Orten avviser kritikken om penger til Møreaksen

– Ikke tynn suppe, men forutsigbarhet

– Det stemmer ikke at planene om Møreaksen har stått på stedet hvil siden 2017. Jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan bruke betegnelsen «tynn suppe» på E39 i Nasjonal transportplan, sier stortingspolitiker Helge Orten.

LESERINNLEGG

Nye Veier og Statens vegvesen bør bytte prosjekt

LESERINNLEGG

Hva er likheten mellom Møreaksen og en bruktbil?

lørdag 13.03 2021

– Selvsagt sto jubelen i taket. Dette betyr enormt mye for hele fylket

Per Olav Mevold i Vikenco jubler for beslutningen om å ta inn Møreaksen i Nasjonal transportplan (NTP), og kaller Møreaksen det beste samferdselsprosjektet i Norge.

torsdag 11.03 2021

Full støtte til Kristin Sørheim - nye tanker om Møreaksen.

En seier for distriktene

onsdag 10.03 2021

250 kroner en veg

Det vil koste om lag 250 kroner i bompenger å kjøre Molde-Ålesund når Møreaksen er ferdig, viser de foreløpige beregningene fra Statens vegvesen.

Møreaksen-løfter er bare spill for galleriet, mener Terje Tovan

Mener Møreaksen-løfter er spill for galleriet: – Sett fyr på faklene igjen!

– Nyheten om Møreaksen er bare spill for galleriet fra lokalpolitikere som vil gjenvelges til høsten, mener grunnleggeren av Borgerlisten i Molde, Terje Tovan. For å få folkemeninga til å gå inn hos makthaverne ser Tovan én mulighet: – Sett fyr på faklene igjen!

– Grunn til å flagge

Regjeringen vil gi klarsignal for Møreaksen i Nasjonal Transportplan (NTP). – All grunn til å flagge, sier styreleder Torgeir Dahl i Romsdal Regionråd.

tirsdag 09.03 2021

Tilbakeviser anklagene fra Romsdalsaksen AS: - Har gjort alt etter boka

- Vi har ikke manipulert noe som helst. Vi vil påstå at vi har gjort det vi skulle gjøre, bygget på metodene departementet fastsetter for beregning av trafikk og samfunnsnytte, sier Håvard Austvik i Statens vegvesen.

Romsdalsaksen AS ber Riksrevisjonen granske tallmaterialet for Møreaksen

Romsdalsaksen mener vegvesenet manipulerer tall - vil ha gransking

Tallmaterialet som Statens vegvesen har laget gir et skjevt bilde av Romsdalsaksen i forhold til Møreaksen, mener Romsdalsaksen AS. – Vi mener Statens vegvesen manipulerer tall. Vi ber derfor Riksrevisjonen se på Vegvesenets rapport, sier Jørn Inge Løvik.

Bjørn Jacobsen: – Ikke noe innhold i dette før det kommer på statsbudsjettet

Fylkeslederen i SV, Bjørn Jacobsen, håper fortsatt på at Møreaksen, slik planene foreligger i dag, blir skrotet.

Mener fare for jordskjelv kan stoppe Møreaksen

Arne Nævra (SV) spør samferdselsministeren om jordskjelvfare og dårlig fjellkvalitet.

Gangstad: En kjempenyhet, men venter med å sprette sjampanjen

Odd Helge Gangstad, styreleder i Møreaksen AS, håper å være i gang med arbeidet seinest om to år.

Møreaksen kommer – Hafast settes på vent

Møreaksen blir bygget, mens Hafast, Halsafjordkryssingen og Byrkjelo – Grodås går mot en mer usikker framtid.

tirsdag 02.03 2021

Ny veg Molde-Ålesund kan være ferdig i 2029

Helt ny veg mellom Molde og Ålesund kan stå ferdig om åtte år, så fremst det kommer penger fra staten, sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen. – Ingen andre vegprosjekt har kuttet kostnaden så mye som Møreaksen, sier Austvik.

torsdag 25.02 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen inn i Nasjonal transportplan – la optimismen seire!

Vi kjenner vel alle ein pessimist. Dei aktive pessimistane lever som kjent lenge og vel på å snakke ned gode forslag og tiltak på område etter område. Pessimistane får kanskje rett av og til, men dei får sjeldan eller aldri oppleve det sjølv.

lørdag 20.02 2021

Politikarane ueinige om kva reduserte ferjeprisar får å seie for fjordkryssingsprosjekta i nordvest:

- Løpet kan vere køyrt for Møreaksen

Mykje tyder på at ferjeprisane om ikkje anna blir sterkt reduserte dei neste åra. Men kva vil det ha å seie for dei store fjordkryssingsprosjekta?

onsdag 10.02 2021

LESERINNLEGG

Tunnelbranner

Katastrofer er som oftest slik som skjer langt vekk som Mont Blanc, Gudvangatunnelen eller Oslofjordtunnelen. Her i fylket satser vi på at det bare er vanndamp fra radiatoren eller litt røyk fra noen varme bremser.

onsdag 27.01 2021

Om tre år har Aukra kommune 1 milliard kroner på bok til Kjerringsundet

- Uten Møreaksen settes vi 20 år tilbake

Uten at Møreaksen bygges, blir det heller aldri noe av Kjerringsundet, sier ordfører Odd Jørgen Nilssen i Aukra. - Da settes øysamfunnene minst 20 år tilbake i tid, sier ordføreren.

tirsdag 26.01 2021

– Uten Møreaksen kan ikke Kjerringsundet realiseres, mener Harald Espeland

– Har fylket 10 milliarder?

Kan man ikke hente stein til Kjerringsundet fra tunnelen på Møreaksen, er det ingen realisme i at Gossen og Otrøya får fastlandsforbindelse, mener daglig leder Harald Espeland. - Har fylkeskommunen 10 milliarder kroner til å bygge vegen sjøl, spør Espeland.

– Vi er ikke mot Kjerringsundet, men mot Møreaksen

• Vi er ikke distriktsfiendtlig eller mot veg over Kjerringsundet. Det er Møreaksen vi ikke kan akseptere, sier MDGs gruppeleder i fylkestinget, Carl Johansen. MDG vil se andre løsninger for Kjerringsundet.

onsdag 20.01 2021

LESERINNLEGG:

Faktasjekk av Frank Sve sine påstander

Fremskrittspartiet greier igjen å presentere en rekke påstander om Møreaksen uten rot i virkeligheten. Her skal jeg forsøke å besvare dem systematisk.

tirsdag 19.01 2021

LESERINNLEGG

Det er fullt mulig å få Møreaksen opp i dagen

søndag 17.01 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen treng ikkje ingeniørar for å vere greinalaus

«Kven har kritisert dei ingeniørane som blir tvinga til å prosjektere noko så gammaldags, miljøfiendtlig og greinalaust som Møreaksen»?

fredag 15.01 2021

LESERINNLEGG

Når det gjelder Frp sine lovord om å trenere Møreaksen er ikke dette annet et barnslig forsøk på populisme

Lytt til erfarne fjellfolk kan være en god regel, for politikere sin del, kan det ofte være fornuftig å lytte til de som har fagkompetanse.

mandag 11.01 2021

Ex-samferdselsminister Jon Georg Dale om Møreaksen eller Romsdalsaksen:

– La Nye Veier AS bestemme

Avgjørelsen om hvordan Romsdalsfjorden skal krysses med ny vegforbindelse, bør overlates til statens selskap Nye Veier AS, mener tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale. 

Prosjektdirektøren i Statens vegvesen avviser at Møreaksen-planlegging går ut over andre riksvegprosjekt

Avviser at Møreaksen-planlegging går ut over andre prosjekt: – Grunnløs kritikk fra Sve

– Det er ikke grunnlag for å kritisere Statens vegvesen for planlegging av vegprosjektene her i fylket. Vi arbeider på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og med bevilgningene Stortinget gir, sier prosjektdirektør Ove Nesje.

mandag 21.12 2020

Statens vegvesen

Lang eller kort tunnel fra Ørskogfjellet til Vik? Nå har Vegvesenet konkludert

Statens vegvesen foreslår å legge E39 i en sammenhengende tunnel fra Ørskogfjellet til Vik. Tunnelen vil bli på rundt 5,5 kilometer.

tirsdag 08.12 2020

Molde-politikerne diskuterte «lilla linje» for ny E39: – Av og til må vi ta de litt dyrere valgene

Også motstander ga ros: – Dette er et bedre forslag.

mandag 07.12 2020

Molde Næringsforum:

– Kan være ulempe for ambisjonen om kortest mulig reisetid mellom Ålesund og Molde

Molde næringsforum er positive til det nye forslaget, men frykter reisetida vil øke fordi det ikke vil være lov å kjøre forbi i de mange tunnelene.

Slik er den fjerde løsningen for E39 mellom Julbøen og Fuglset

Statens vegvesen har nå kommet med et fjerde forslag for vegstrekningen E39 Julbøen-Fuglset. Det innebærer kortere veg i dagen og tunnel under området rundt Haukabøelva.

Carl Johansen (MDG) mener klimautslippene er spikeren i kista for Møreaksen

– Ta Møreaksen ut av NTP!

– Fylkestinget må be regjeringen om å ta ut planene om fjordkryssingen Møreaksen ut av Nasjonal Transportplan, sier gruppelederen for Miljøpartiet De Grønne, Carl Johansen. Et flertall i fylkestinget vil ikke ta en omkamp om Møreaksen.

mandag 30.11 2020

Mener vegprosjektet Kjerringsundet kan bli ett år forsinket hvis fylkeskommunen nøler

– Null risiko å si ja

– Kjerringsundet er så godt fundert økonomisk at jeg håper fylkespolitikerne sier ja til å gå videre med prosjektet. Det har null risiko å si ja. Nøler samferdselsutvalget, forsinkes vegprosjektet ett år, sier styreleder Per Arne Rindarøy i selskapet Kjerringsundet AS.

lørdag 24.10 2020

Fylkeskommunen mener Vegvesenet har oversett barn og unge når ny veg planlegges 

Har Vegvesenet tunnelsyn? 

Har Statens vegvesen hatt tunnelsyn, og lagt ensidig vekt på reisetid og økonomi, framfor hvilken vegløsning innbyggerne i Molde er best tjent med? Fylkeskommunens merknader til to av vegløsningene fra Julbøen til Fuglset gir Vegvesenet en kraftig korreks. 

torsdag 15.10 2020

Statens vegvesen: Milliardkutt kan rydde vei for nye prosjekter

Det er mulig å redusere kostnadene med 50 milliarder kroner og dermed ha råd til å prioritere 46 veiprosjekter de neste drøye ti årene, anslår Statens vegvesen.

onsdag 23.09 2020

LESERINNLEGG

Møreaksen: Ett år har endret mye!

søndag 20.09 2020

Etter seks år i dvale, ser styret ny mulighet for flytebru: – Vi mener det er realistisk

Seks år har gått siden planene om å bygge en 11 kilometer lang tunnel under Langfjorden ble lagt vekk for godt. Nye måter å bygge flytebru på gir ny optimisme for å erstatte ferjene med ei 2 kilometer lang flytebru.

torsdag 17.09 2020

Hareide: NTP kan ikke brukes

Orten: Nekter gi opp troen på Møreaksen og Hafast

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varsler at en rekke store veg- og jernbaneprosjekt vil bli tatt ut av transportplanen. Leder i transportkomiteen Helge Orten nekter gi opp de store og svært kostbare fjordkryssingsprosjektene langs E39.

Hareide varsler kutt i revidert transportplan

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener dagens Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk. Flere store samferdselsprosjekter kan dermed bli kuttet.

søndag 06.09 2020

Folkevandring til Kringstadsetra søndag

Folkevandring til Kringstadsetra søndag. – Etter dette møtet er folk blitt klokere

– Etter dette møtet er folk blitt klokere. Gå heim og engasjer deg i saka. Ta gjerne turen hit og se hva det handler om, sier Maria Holo Leikarnes etter Friluftspraten på Kringstadsetra søndag.

torsdag 03.09 2020

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fikk presentert ønskelista fra næringslivet i Møre og Romsdal 

– Reisetida Molde-Ålesund er viktig å få kortet ned

En av de viktigste oppgavene å løse er å bygge veg slik at bo- og arbeidsmarkedet kan utvikles på aksen Ålesund-Molde-Kristiansund, sier toppsjefen i Statens vegvesen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Det betyr Møreaksen. 

tirsdag 25.08 2020

Inviterer politikerne opp i Moldemarka

– Det er nå toget går. Ikke gjør en 100-årstabbe

– Det snakkes mye om det grønne skiftet. Da er det er jo akkurat denne typen valg man må ta. Jeg vil sammenlikne det med situasjonen da Moldeholmene ble vernet. Nå står de som bautaer for moldenserne, sier Mattis Mikkelsen i Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal.

mandag 24.08 2020

LESERINNLEGG

Kven si stemme, er «én» stemme?

Kvar blir stemma høyrt, til eit stort fleirtal av befolkninga her i fylket som ynskjer Romsdalsaksen eller fortsatt ferjer?

mandag 03.08 2020

LESERINNLEGG:

E39 Bolsønes- Kviltorp - Julbøen - Molde: Finnes det akseptable løsninger?

Ny E39 Julbøen-Fuglset:

– Det er spesielt at dette plutseleg blir sett på som utdatert

MDG saknar alternativ til den planlagte nyvegen i Moldemarka vest.

fredag 24.07 2020

– Motstanden kommer ikke godt nok fram

SV tror det er grobunn for et nytt folkeopprør mot nye E39, men mangler et nytt «Borgerlisten» til å ta jobben.

Reagerte på møteform i behandling av E39:

– Posisjonen satt rundt bordet – vi andre satt heime

Da posisjonen møtte opp personlig for å behandle E39-saka, mens opposisjonen satt hjemme på Teams, protesterte Bjørn Jacobsen (SV).

torsdag 23.07 2020
2

Anonym vegmotstander angriper Dahl og Orten:

«Hvis disse to får det som de vil, blir dette turområdet rasert av motorveg»

En anonym avsender viser motstand mot nye E39 gjennom Mordal og Kringstad med plakater i det populære turområdet.

torsdag 18.06 2020

LESERINNLEGG

«Aldri har det vore meir usikkert for Møreaksen»

onsdag 17.06 2020

LESERINNLEGG

Stø kurs for Møreaksen

mandag 15.06 2020

Nye Veier AS setter Ålesund-Molde nummer én, og vil se på vegprosjektet på nytt

Vegene imellom bygges før fjordkryssingen?

Får Nye Veier AS i oppdrag å bygge veg mellom Ålesund og Molde, er det ikke sikkert at kryssingen av Romsdalsfjorden tas først. Er det mer lønnsomt å bygge vegene mellom fjordkryssingen først, kan det bli utfallet, bekrefter direktør for planlegging, Finn Aasmund Hobbestad.

onsdag 10.06 2020

Frank Sve (Frp) mener Statens vegvesen ikke har bygget en centimeter ny veg

Langer ut mot Statens vegvesen: – Flere prosjekt er vedtatt, men ikke en centimeter veg er bygd

– Vegvesenet klarer ikke å få ferdig planene for nye vegprosjekt. Hvorfor skal vi tru på dere nå? spurte Frank Sve (Frp). – Straks pengene kommer, bygger vi veg, svarte strategisjef Kjetil Strand.

Statens vegvesen konkluderer etter nye utredninger om fjordkryssing:

Ferje gir dårligere nytteverdi

– Vi er tydelig på at høyfrekvent ferjetilbud over Romsdalsfjorden ikke kan gi den regionale effekten som Møreaksen vil gi, sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen.

mandag 08.06 2020

Tre alternativ til ny vegtrasé:

Slik ser Vegvesenet for seg ny E39 fra Fuglset til Julbøen

Første behandling av vegtraseen fra Julbøen til Molde gjøres tirsdag. Det er tre ulike alternativ å velge i – i tillegg til dagens vegnett.

mandag 18.05 2020

Stopper det opp her no, så er vi redd for at Møreaksen blir forbigått av andre store nasjonale prosjekt

onsdag 13.05 2020

Romsdal regionråd og NHO med felles utspill: – Skuffet over nedprioriteringen av Møreaksen

ROR og NHO reagerer på fylkeskommunedirektørens innstilling til prioriteringsliste i neste NTP.

tirsdag 12.05 2020

LESERINNLEGG

På tide å ta ansvar, Sve!

Veiprosjekter blir gjennomført om vi står sammen om de prioriteringene som ligger i Nasjonal Transportplan og legger bort omkampene.

mandag 11.05 2020

LESERINNLEGG:

Møreaksen har «torpedert» heile fylket!

Helge Orten og co har gjennom sin iver og sitt undersjøiske tunellsyn for kun eit prosjekt, Møreaksen, sett fylket 10 år attende samferdselsmessig.

onsdag 06.05 2020

Full splid om Møreaksen

Samferdselspolitikerne er langt fra enig om hvordan Romsdalsfjorden skal krysses. Høyre, KrF og deler av Senterpartiet og Arbeiderpartiet holder fast på å bygge Møreaksen, Fremskrittspartiet, SV, MDG og Uavhengig valliste for Sunnmøre er imot. Det varsles omkamp.

mandag 27.04 2020

Nasjonal transportplan:

Her er prosjekta fylkeskommunedirektøren vil prioritere

Fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik meiner mellom anna E136 i Romsdalen, elektrifisering av Raumabanen og nye vegar til sjukehuset på Hjelset må prioriterast i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033.

tirsdag 14.04 2020

Vil bygge ny veg til Ørskogfjellet samtidig med Møreaksen

Vegvesenet i gang med å fastsette traseen for ny E39 frå Vik til Ørskogfjellet.

onsdag 18.03 2020

Nye Veier sier nei til Romsdalsaksen

Statens vegvesen vil utsette Møreaksen til etter 2028

Staten vegvesen foreslår i et høringsbrev til Samferdselsdepartementet at alle fjordkrysninger langs E39 i Møre og Romsdal først kommer etter 2028. Samtidig sier Nye Veier at Romsdalsaksen neppe er mulig å realisere.

Nye Veier ønsker lokale vegprosjekt

Til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022 til 2033 foreslår Nye Veier 18 nye strekninger lagt til selskapets portefølje. Blant dem er E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) og E136 Vestnes-Dombås.

torsdag 05.03 2020
7

Trohaugen industriområde i Tomrefjord nytt tyngdepunkt for næringsutvikling i Vestnes, stadig etterspørsel etter tomter

Bedrifter som sysselsetter over 500 personer

På 1970-tallet ble det vurdert å legge søppelfyllinga for Vestnes til Trohaugen. I 2020 er dette området på Vik et kraftsentrum for industrien i kommunen, med bedrifter som sysselsetter over 500 personer.

– Bør være et interessant område for hele regionen

Trohaugen kan utvikle seg til å bli et regionalt næringsknutepunkt både for industri og logistikk, mener Gunnar Kvalsund, leder i Vestnes næringsforum.

onsdag 26.02 2020

Historisk enighet mellom NHO i fylket og regionrådene på Sunnmøre og i Romsdal

Setter E 136 og Møreaksen først

Dette mener NHO Møre og Romsdal, Sunnmøre Regionråd og Romsdal Regionråd er de viktigste samferdselsprosjektene i fylket. Nå presenterer de sin felles uttalelse til Nasjonal Transportplan (NTP).

lørdag 22.02 2020

LESERINNLEGG

Romsdalsaksen holder fylket samlet, ikke det motsatte som med Møreaksen. Aldri før har vi hatt et så dårlig prosjekt i fylket

fredag 21.02 2020

Nye veger-direktør om rapporten om kryssing av Romsdalsfjorden

– Vegvesenet har svart ut det vi etterspurte

– Statens vegvesen svarer i sin rapport ut det vi etterspurte på en god måte, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye veger, når det gjelder kryssing av Romsdalsfjorden.

søndag 09.02 2020

Romsdalsaksen kritiserer vegvesenrapport - kontakter departementet

Romsdalsaksen AS har ikke gitt opp kampen om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden. I et 12 sider langt åpent brev til Samferdselsdepartementet lister de opp det de ser som mangler ved rapporten fra Statens vegvesen.

torsdag 30.01 2020

Folkemøte om Møreaksen på Aukra, Knut Arild Hareide kommer til Møre og Romsdal

– Det er nå eller aldri

– Dersom Møreaksen ikke kommer nå, får ingen i denne salen oppleve Møreaksen, sa Bernhard Riksfjord på folkemøtet om Møreaksen på Aukra torsdag kveld.

mandag 27.01 2020

– Eksempel med Midsund-par rørte langt inn i hjerterota

Aukra-ordfører Odd Jørgen Nilssen kritiserer både fylkes- og stortingspolitikere for drastisk økning i ferjepriser. – Dette må vi reagere på.

søndag 19.01 2020

LESERINNLEGG

Møreaksen for fremtidens Møre og Romsdal

Jeg vil påstå at Møreaksen vil bli en «game changer» for Møre og Romsdal som fylke.

søndag 29.12 2019

LESERINNLEGG

Møreaksen er livskraftig

onsdag 18.12 2019

LESERINNLEGG

"Det viktigste målet for Romsdalsaksen AS har vært å stoppe Møreaksen"

tirsdag 17.12 2019

LESERINNLEGG

Bygge Møreaksen – utvikle regionen

fredag 13.12 2019

LESERINNLEGG:

Fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen?

LESERINNLEGG

Møreaksen er seigliva

tirsdag 10.12 2019

LEDER ONSDAG 11. DESEMBER

Ny rapport styrker Møreaksen

fredag 06.12 2019

Her er bruene som er vurdert

Her er bruløsningene i Vegvesenets rapport om alternativ for fjordkryssing.

Se Statens vegvesens pressekonferanse i opptak her

Fredag formiddag la Statens vegvesen fram en ny rapport om kryssingen av Romsdalsfjorden. Her kan du se framlegget i opptak

Slik reagerer Møreaksen-lederen på rapporten

Daglig leder i Møreaksen, Harald Espeland, intervjuet av Olav Skjegstad etter Statens vegvesen la fram sin rapport om fjordkryssingen.

Dagleg leiar i Romsdalsaksen AS om Vegvesenets fjordkryssingsutgreiing:

– Bestillingsverk med forhistorisk tilnærming til miljø

Romsdalsaksen reagerer på vegvesenets konklusjon om kryssing av Romsdalsfjorden.

Statens vegvesen har vurdert flere alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden

- Møreaksen kommer best ut

Statens vegvesen har utredet også flytebruer over Romsdalsfjorden - Møreaksen kommer best ut.

torsdag 05.12 2019

Legger fram rapport om flytebru over Romsdalsfjorden

Har vurdert flere alternativ for fjordkryssing

Vegvesenet med vurdering av flytebru-alternativ for Romsdalsfjorden - har vurdert flere krysningsalternativ.

tirsdag 26.11 2019

Leserinnlegg:

Nye og bedre veier er et klimatiltak

tirsdag 12.11 2019

Leserbrev:

Ferger, Frank og fakta

tirsdag 05.11 2019

LESERINNLEGG

«Hva skjer om man i 2035 finner at man kan drive usubsidierte hurtige og hyppige el-ferger som er rimeligere på pris og bra nok på tid til å konkurrere med Møreaksens bompenger?»

mandag 04.11 2019

LESERINNLEGG

Veøya og E39

Leserinnlegg:

«Nokon vil ha Nye Veier, og andre er visstnok på ville veier»

fredag 01.11 2019

LESERINNLEGG:

Vern av Veøya – Svar til Valderhaug og Jacobsen

torsdag 31.10 2019

LESERINNLEGG

Romsdal regionråd: Vi har naturligvis vurdert Romsdalsaksen!

onsdag 30.10 2019

LESERBREV

Fortsatt ferje, vesentleg betre «effekt» enn Møreaksen!

Leserbrev:

Veøya skal forbli en fredet plett!

Leserbrev:

Hvorfor er det da så mange som er redd for å få utredet Romsdalsaksen?

Leserbrev:

«Utredning» av Romsdalsaksen

mandag 28.10 2019

Leserinnlegg:

«Om ein skal kjempe mot Møreaksen må ein komme med alternativ som samsvarar»

fredag 25.10 2019

På ROR-møte i Molde fredag:

Nye Veier: – Vi har ikke vurdert Romsdalsaksen

Alle som tok ordet på møtet i Romsdal regionråd (ROR) fredag, ga sin støtte til Møreaksen. Nye Veier var invitert, de skal se både på E136 og løsninger for Møreaksen.

onsdag 16.10 2019

Utredning av Romsdalsaksen og ferje!

Etter årelang kamp fra SV gikk endelig fylkestinget inn for en uttalelse om å utrede Romsdalsaksen og elektriske hyppige ferjer. Dette er svært gledelig og viser at engasjement nytter!

Fylkesadministrasjonen om valg av kryssing av Romsdalsfjorden:

– Departementet får avgjøre

mandag 14.10 2019

Sørheim reagerer sterkt på ukjent epost fra Dale

Leder i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, er oppgitt over samferdselsminister Jon Georg Dale og Staten vegvesen.

fredag 11.10 2019

Vegplanlegging i Molde vil ta to år

Detaljene om hvordan vegene inn og ut av Molde skal gå, vil trolig ta rundt to år å planlegge og avgjøre. Anleggsarbeider skjer neppe før seint i 2022.

Reagerer på kritikken av vegvesenet:

Helge Orten: – Dette er useriøst, Frank Sve

– Frank Sve kan ikke hevde at han ikke har tillit til vegvesenet i arbeidet med rullering av Nasjonal transportplan. Om ikke vegvesenet skal gjøre det, hvem skal da gjøre det, spør Helge Orten.

onsdag 02.10 2019

Nye Veier AS vil ha nye vurderinger om fjordkryssing:

Derfor vil Nye Veier at Møreaksen skal vurderes på nytt: – En del forutsetninger har endret seg

Nye Veier AS mener det er en fare for at Møreaksen ikke lenger treffer målet om å knytte sammen Molde og Ålesund til et felles bo- og arbeidsmarked.

tirsdag 01.10 2019

Sjokktall for Hafast

Ferjefri E39 fra Volda til Moa vil koste svimlende 60 milliarder kroner. Det er anslaget Statens vegvesen nå kommer med.

Ikke lenger et mål for Vegvesenet at hele E39 skal være ferjefritt

Vil vurdere Møreaksen på nytt

Statens vegvesen vil vurdere den samfunnsmessige gevinsten av Møreaksen på nytt – sjøl om prosjektet er inne på Nasjonal Transportplan.

LESERINNLEGG

Utgreiing av Romsdalsaksen, kjem sjølvsagt!

mandag 30.09 2019

Vegvesenet vil droppe ferjefri E39:

– Katastrofalt for Møre og Romsdal

– Det vil være katastrofalt for Møre og Romsdal om ambisjonen om en ferjefri E39 legges bort. Det sier avtroppende fylkesordfører Jon Aasen (Ap).

Orten: – Vi må ta diskusjonen

Staten vegvesen vil avlyse ideen om en ferjefri E39. Leder i samferdselskomiteen, Helge Orten, mener en må ta diskusjonen om det er smart å se dette som en samlet utbygging fra Kristiansand til Trondheim.

Vegvesenet går bort fra planene om fergefri E39

Åpner opp for å beholde ferger på enkelte strekninger.

torsdag 26.09 2019

LESERINNLEGG:

Det er absolutt ingen grunn til å utrede Romsdalsaksen. Sammenlignet med Møreaksen vil Romsdalsaksen tape på alle måter.

Det er absolutt ingen grunn til å utrede Romsdalsaksen. Sammenlignet med Møreaksen vil Romsdalsaksen tape på alle måter. Både kostnader, nytte, miljø og sikkerhet vil bli mye dårligere enn for den vedtatte trasèen for fjordkryssingen.

torsdag 19.09 2019

Torgeir Dahl: – En ting er sikkert: Romsdalsaksen vil aldri bli bygget

– Det blir aldri bygget en Romsdalsakse. Det er Torgeir Dahls (H) kommentar til kravet om å få en utredning av Romsdalsaksen opp som sak i fylkestinget.

onsdag 18.09 2019

Sve ber om akseavstemming på første fylkestinget:

Ligger an til flertall for Romsdalsaksen

Frps Frank Sve ber fylkestinget som kommer sammen i oktober å stemme over om Romsdalsaksen skal utredes. Forslaget ligger an til å få flertall.

søndag 08.09 2019

Feilinformasjon og personangrep fra Borgerlisten

Sjelden har vi vært vitne til bruk av så mye feilinformasjon, personangrep og konspirasjonsteorier som det motstanderne av Møreaksen benytter.

torsdag 05.09 2019

Ferjefri E39:

Dyreste løsning valgt for Hordfast – stor glede i Sunnhordland

Regjeringen har bestemt hvor sundet Langenuen skal krysses på nye E39 mellom Stord og Os i Hordaland. De velger å gå mot anbefalingen fra Statens vegvesen.

onsdag 04.09 2019

Aud Mork satte punktum som politiker med angrep på motstanderne av Møreaksen

– Godt å få sagt det

Aukras ex-ordfører Aud Mork (KrF) fyrte løs mot Møreaksen-motstanderne da hun fikk muligheten i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal onsdag.

tirsdag 03.09 2019

LESERINNLEGG

Møreaksen – snarvegen for folk flest

mandag 02.09 2019

Protesterte mot firefeltsveg– Denne saka avgjør hvem vi skal stemme på ved valget

– Denne saken avgjør hvem vi skal stemme på ved valget, sier ekteparet Liv og Magnar Gussiås.

fredag 30.08 2019

LESERINNLEGG

Bring på dypt vann om Møreaksen

Åpent brev til administrerende direktør og kommunikasjonssjef i Bring, samt distriktssjef i Bring Nordmøre og Romsdal.

mandag 26.08 2019

LESERINNLEGG

NHO må få hodet over vannet

NHO støtter en undersjøisk løsning av Romsdalsfjorden mellom Ålesund og Molde i form av Møreaksen. Det er en mild underdrivelse å si at det er «delte meninger» i transportbransjen om dette forslaget.

fredag 23.08 2019

Frykter ikke utsettelse av Møreaksen

Støtter utredning - frykter ikke utsellese

Tove-Lise Torve synes det er positivt at Statens vegvesen vil utrede bru som alternativ til undersjøisk tunnel på Møreaksen.

Heller bru enn tunnel

Et klart flertall av de spurte vil ha oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden i stedet for tunnel under sjøen.

torsdag 22.08 2019

NHO Transport krever at Møreaksen bygges

– Møreaksen må bygges nå. Det er ikke tid for omkamper, sier direktør for transport og logistikk i NHO, Are Kjensli.

onsdag 21.08 2019

Samferdselsministeren ut mot Høyres ordførerkandidat:

- Framstår som merkelig

- Det er merkelig hvis de sakene som er høyest oppe på den politiske dagsorden ikke skulle påvirke stemmegivinga til folk, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

tirsdag 20.08 2019

Hardt mot hardt i debatt om ferjefri E39

– Ikke la Møreaksen avgjøre din stemmegivning

onsdag 14.08 2019

Vil at andre enn Region Midt skal gjøre flytebro-beregningene

Fylkesleder i Frp, Frank Sve, er fornøyd med at Vegvesenet har snudd i spørsmålet om flytebroer på Møreaksen, men vil at andre skal utføre jobben.

tirsdag 13.08 2019

Vil vurdere flytebru i stedet for tunnel på Møreaksen

Slik svarer Espeland på Sve sine uttalelser

Daglig leder i Møreaksen AS, Harald Espeland, svarer på Frp-lederens kritikk.

Sve om Espeland: – Helt håpløst. Han må snart finne seg noe annet å gjøre

Åpner for flytebru på Møreaksen

Samferdselsminister Jon Georg Dale åpner for at flytebruer kan erstatte den undersjøiske tunnelen på Møreaksen.

mandag 12.08 2019

Espeland: – Listhaug kommer med flere feilaktige påstander

Daglig leder i Møreaksen AS mener nestlederen i Frp tar feil.

torsdag 08.08 2019

LESERINNLEGG:

Møreaksen til nytte for heile regionen

Venstre vil ha «miljølokk»

Molde Venstre mener en 150–200 meter brei kulvert med lokk av gress over E39 vil knytte sjøen tettere til Retiroskogen.

onsdag 07.08 2019

Aksjonsgruppa: – Er ikke overbevist

Facebookgruppe ser ikke behovet for fire felt på grunn av kollektivøkning.

Høyre vil ha egen avkjøring til KGB l Holder fast på behov for kollektivfelt, men vil droppe gang- og sykkelveg i sør

Molde Høyre med nytt forslag. Slik vil de løse striden om innfartsvegen langs Fannestranda

Molde Høyre vil «krympe» den planlagte innfartsvegen langs Fannestranda. – Men behovet for å løfte kollektivtrafikken med flere felt kommer vi ikke unna, sier Torgeir Dahl.

tirsdag 06.08 2019

– Det vil ramme næringslivet og lokalbefolkninga hvis det skapes usikkerhet om Møreaksen, sier Abid Raja (V)

– Vi holder fast ved Møreaksen

Både Venstres førstekandidat i fylket og stortingspolitikeren er klare: De holder fast på Møreaksen som framtidas løsning for å krysse Romsdalsfjorden.

mandag 05.08 2019

Ny høringsfrist blir 15. september

Vegvesenet utvidet høringsperioden én måned etter ønske fra beboere.

2

Aksjonsgruppe kjemper mot firefelts veg langs Fannestranda. Fikk over tusen Facebook-medlemmer på en måned

Facebook-gruppa «Ikke ødelegg Fannestranda. Nei til firefelts vei i Molde» har rundet 1.000 medlemmer i sommer. Nå har de fått utsatt høringsfristen en måned.

torsdag 25.07 2019

Kan bli en kilometer kortere, innsparing på 300 millioner

Korter inn Møreaksen

Ved å løfte bunnen av tunnelen under Romsdalsfjorden 20 meter, kan tunnelen på Møreaksen bli en kilometer kortere og redusere kostnadene til 12,9 milliarder.

tirsdag 23.07 2019

LESERINNLEGG

Helge Orten og NTP

torsdag 18.07 2019

Vil ha Møreaksen og Hafast raskt

Administrerende direktør Stein Lier Hansen i bransjeorganisasjonen Norsk Industri, med en rekke store medlemsbedrifter i Møre og Romsdal, mener Møreaksen og Hafast må realiseres raskest mulig.

søndag 14.07 2019

LESERINNLEGG

Fannestrandas fremtid og Møreaksen

«Konsekvensen er ødeleggelse av eksisterende boliger, vegetasjon og miljø langs hele vakre Fannestranda»

lørdag 13.07 2019

Møreaksen del 2

«Frank Sve skrev i Budstikka 13. juli et par ting som kunne vært hentet rett fra MDGs program, hvor han omtaler undersjøisk tunnel som «miljøfiendtlig» og «gammeldags», og ønsker utredning av fortsatt fergedrift. Velkommen til det grønne skiftet, Sve! Vi håper du blir værende.»

fredag 12.07 2019

LESERINNLEGG:

– Når skal Frank Sve begynne å forholde seg til Nasjonal Transportplan?

«I motsetningen til Frank Sve er jeg opptatt av å gjennomføre alle prosjektene som Høyre, Frp, Krf og Venstre ble enige om».

Leserinnlegg

– Helge Orten, E-136 er fyrsteprioritet

«Når har du Helge, tenkt å framsnakke og sørge for at både planlegging og finansiering av alle dei prioriterte prosjekta på E-136 vert gjennomført?»

torsdag 11.07 2019

Leserinnlegg:

– Alle som bor, jobber og driver bedrift i Møre og Romsdal er vinnerne med Møreaksen