Tema

mandag 03.08 2020

LESERINNLEGG:

E39 Bolsønes- Kviltorp - Julbøen - Molde: Finnes det akseptable løsninger?

Ny E39 Julbøen-Fuglset:

– Det er spesielt at dette plutseleg blir sett på som utdatert

MDG saknar alternativ til den planlagte nyvegen i Moldemarka vest.

fredag 24.07 2020

– Motstanden kommer ikke godt nok fram

SV tror det er grobunn for et nytt folkeopprør mot nye E39, men mangler et nytt «Borgerlisten» til å ta jobben.

Reagerte på møteform i behandling av E39:

– Posisjonen satt rundt bordet – vi andre satt heime

Da posisjonen møtte opp personlig for å behandle E39-saka, mens opposisjonen satt hjemme på Teams, protesterte Bjørn Jacobsen (SV).

torsdag 23.07 2020
2

Anonym vegmotstander angriper Dahl og Orten:

«Hvis disse to får det som de vil, blir dette turområdet rasert av motorveg»

En anonym avsender viser motstand mot nye E39 gjennom Mordal og Kringstad med plakater i det populære turområdet.

torsdag 18.06 2020

LESERINNLEGG

«Aldri har det vore meir usikkert for Møreaksen»

onsdag 17.06 2020

LESERINNLEGG

Stø kurs for Møreaksen

mandag 15.06 2020

Nye Veier AS setter Ålesund-Molde nummer én, og vil se på vegprosjektet på nytt

Vegene imellom bygges før fjordkryssingen?

Får Nye Veier AS i oppdrag å bygge veg mellom Ålesund og Molde, er det ikke sikkert at kryssingen av Romsdalsfjorden tas først. Er det mer lønnsomt å bygge vegene mellom fjordkryssingen først, kan det bli utfallet, bekrefter direktør for planlegging, Finn Aasmund Hobbestad.

onsdag 10.06 2020

Frank Sve (Frp) mener Statens vegvesen ikke har bygget en centimeter ny veg

Langer ut mot Statens vegvesen: – Flere prosjekt er vedtatt, men ikke en centimeter veg er bygd

– Vegvesenet klarer ikke å få ferdig planene for nye vegprosjekt. Hvorfor skal vi tru på dere nå? spurte Frank Sve (Frp). – Straks pengene kommer, bygger vi veg, svarte strategisjef Kjetil Strand.

Statens vegvesen konkluderer etter nye utredninger om fjordkryssing:

Ferje gir dårligere nytteverdi

– Vi er tydelig på at høyfrekvent ferjetilbud over Romsdalsfjorden ikke kan gi den regionale effekten som Møreaksen vil gi, sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen.

mandag 08.06 2020

Tre alternativ til ny vegtrasé:

Slik ser Vegvesenet for seg ny E39 fra Fuglset til Julbøen

Første behandling av vegtraseen fra Julbøen til Molde gjøres tirsdag. Det er tre ulike alternativ å velge i – i tillegg til dagens vegnett.

mandag 18.05 2020

Stopper det opp her no, så er vi redd for at Møreaksen blir forbigått av andre store nasjonale prosjekt

onsdag 13.05 2020

Romsdal regionråd og NHO med felles utspill: – Skuffet over nedprioriteringen av Møreaksen

ROR og NHO reagerer på fylkeskommunedirektørens innstilling til prioriteringsliste i neste NTP.

tirsdag 12.05 2020

LESERINNLEGG

På tide å ta ansvar, Sve!

Veiprosjekter blir gjennomført om vi står sammen om de prioriteringene som ligger i Nasjonal Transportplan og legger bort omkampene.

mandag 11.05 2020

LESERINNLEGG:

Møreaksen har «torpedert» heile fylket!

Helge Orten og co har gjennom sin iver og sitt undersjøiske tunellsyn for kun eit prosjekt, Møreaksen, sett fylket 10 år attende samferdselsmessig.

onsdag 06.05 2020

Full splid om Møreaksen

Samferdselspolitikerne er langt fra enig om hvordan Romsdalsfjorden skal krysses. Høyre, KrF og deler av Senterpartiet og Arbeiderpartiet holder fast på å bygge Møreaksen, Fremskrittspartiet, SV, MDG og Uavhengig valliste for Sunnmøre er imot. Det varsles omkamp.

mandag 27.04 2020

Nasjonal transportplan:

Her er prosjekta fylkeskommunedirektøren vil prioritere

Fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik meiner mellom anna E136 i Romsdalen, elektrifisering av Raumabanen og nye vegar til sjukehuset på Hjelset må prioriterast i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033.

tirsdag 14.04 2020

Vil bygge ny veg til Ørskogfjellet samtidig med Møreaksen

Vegvesenet i gang med å fastsette traseen for ny E39 frå Vik til Ørskogfjellet.

onsdag 18.03 2020

Nye Veier sier nei til Romsdalsaksen

Statens vegvesen vil utsette Møreaksen til etter 2028

Staten vegvesen foreslår i et høringsbrev til Samferdselsdepartementet at alle fjordkrysninger langs E39 i Møre og Romsdal først kommer etter 2028. Samtidig sier Nye Veier at Romsdalsaksen neppe er mulig å realisere.

Nye Veier ønsker lokale vegprosjekt

Til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022 til 2033 foreslår Nye Veier 18 nye strekninger lagt til selskapets portefølje. Blant dem er E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) og E136 Vestnes-Dombås.

torsdag 05.03 2020
7

Trohaugen industriområde i Tomrefjord nytt tyngdepunkt for næringsutvikling i Vestnes, stadig etterspørsel etter tomter

Bedrifter som sysselsetter over 500 personer

På 1970-tallet ble det vurdert å legge søppelfyllinga for Vestnes til Trohaugen. I 2020 er dette området på Vik et kraftsentrum for industrien i kommunen, med bedrifter som sysselsetter over 500 personer.

– Bør være et interessant område for hele regionen

Trohaugen kan utvikle seg til å bli et regionalt næringsknutepunkt både for industri og logistikk, mener Gunnar Kvalsund, leder i Vestnes næringsforum.

onsdag 26.02 2020

Historisk enighet mellom NHO i fylket og regionrådene på Sunnmøre og i Romsdal

Setter E 136 og Møreaksen først

Dette mener NHO Møre og Romsdal, Sunnmøre Regionråd og Romsdal Regionråd er de viktigste samferdselsprosjektene i fylket. Nå presenterer de sin felles uttalelse til Nasjonal Transportplan (NTP).

lørdag 22.02 2020

LESERINNLEGG

Romsdalsaksen holder fylket samlet, ikke det motsatte som med Møreaksen. Aldri før har vi hatt et så dårlig prosjekt i fylket

fredag 21.02 2020

Nye veger-direktør om rapporten om kryssing av Romsdalsfjorden

– Vegvesenet har svart ut det vi etterspurte

– Statens vegvesen svarer i sin rapport ut det vi etterspurte på en god måte, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye veger, når det gjelder kryssing av Romsdalsfjorden.

søndag 09.02 2020

Romsdalsaksen kritiserer vegvesenrapport - kontakter departementet

Romsdalsaksen AS har ikke gitt opp kampen om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden. I et 12 sider langt åpent brev til Samferdselsdepartementet lister de opp det de ser som mangler ved rapporten fra Statens vegvesen.

torsdag 30.01 2020

Folkemøte om Møreaksen på Aukra, Knut Arild Hareide kommer til Møre og Romsdal

– Det er nå eller aldri

– Dersom Møreaksen ikke kommer nå, får ingen i denne salen oppleve Møreaksen, sa Bernhard Riksfjord på folkemøtet om Møreaksen på Aukra torsdag kveld.

mandag 27.01 2020

– Eksempel med Midsund-par rørte langt inn i hjerterota

Aukra-ordfører Odd Jørgen Nilssen kritiserer både fylkes- og stortingspolitikere for drastisk økning i ferjepriser. – Dette må vi reagere på.

søndag 19.01 2020

LESERINNLEGG

Møreaksen for fremtidens Møre og Romsdal

Jeg vil påstå at Møreaksen vil bli en «game changer» for Møre og Romsdal som fylke.

søndag 29.12 2019

LESERINNLEGG

Møreaksen er livskraftig

onsdag 18.12 2019

LESERINNLEGG

"Det viktigste målet for Romsdalsaksen AS har vært å stoppe Møreaksen"

tirsdag 17.12 2019

LESERINNLEGG

Bygge Møreaksen – utvikle regionen

fredag 13.12 2019

LESERINNLEGG:

Fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen?

LESERINNLEGG

Møreaksen er seigliva

tirsdag 10.12 2019

LEDER ONSDAG 11. DESEMBER

Ny rapport styrker Møreaksen

fredag 06.12 2019

Her er bruene som er vurdert

Her er bruløsningene i Vegvesenets rapport om alternativ for fjordkryssing.

Se Statens vegvesens pressekonferanse i opptak her

Fredag formiddag la Statens vegvesen fram en ny rapport om kryssingen av Romsdalsfjorden. Her kan du se framlegget i opptak

Slik reagerer Møreaksen-lederen på rapporten

Daglig leder i Møreaksen, Harald Espeland, intervjuet av Olav Skjegstad etter Statens vegvesen la fram sin rapport om fjordkryssingen.

Dagleg leiar i Romsdalsaksen AS om Vegvesenets fjordkryssingsutgreiing:

– Bestillingsverk med forhistorisk tilnærming til miljø

Romsdalsaksen reagerer på vegvesenets konklusjon om kryssing av Romsdalsfjorden.

Statens vegvesen har vurdert flere alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden

- Møreaksen kommer best ut

Statens vegvesen har utredet også flytebruer over Romsdalsfjorden - Møreaksen kommer best ut.

torsdag 05.12 2019

Legger fram rapport om flytebru over Romsdalsfjorden

Har vurdert flere alternativ for fjordkryssing

Vegvesenet med vurdering av flytebru-alternativ for Romsdalsfjorden - har vurdert flere krysningsalternativ.

tirsdag 26.11 2019

Leserinnlegg:

Nye og bedre veier er et klimatiltak

tirsdag 12.11 2019

Leserbrev:

Ferger, Frank og fakta

tirsdag 05.11 2019

LESERINNLEGG

«Hva skjer om man i 2035 finner at man kan drive usubsidierte hurtige og hyppige el-ferger som er rimeligere på pris og bra nok på tid til å konkurrere med Møreaksens bompenger?»

mandag 04.11 2019

LESERINNLEGG

Veøya og E39

Leserinnlegg:

«Nokon vil ha Nye Veier, og andre er visstnok på ville veier»

fredag 01.11 2019

LESERINNLEGG:

Vern av Veøya – Svar til Valderhaug og Jacobsen

torsdag 31.10 2019

LESERINNLEGG

Romsdal regionråd: Vi har naturligvis vurdert Romsdalsaksen!

onsdag 30.10 2019

LESERBREV

Fortsatt ferje, vesentleg betre «effekt» enn Møreaksen!

Leserbrev:

Veøya skal forbli en fredet plett!

Leserbrev:

Hvorfor er det da så mange som er redd for å få utredet Romsdalsaksen?

Leserbrev:

«Utredning» av Romsdalsaksen

mandag 28.10 2019

Leserinnlegg:

«Om ein skal kjempe mot Møreaksen må ein komme med alternativ som samsvarar»

fredag 25.10 2019

På ROR-møte i Molde fredag:

Nye Veier: – Vi har ikke vurdert Romsdalsaksen

Alle som tok ordet på møtet i Romsdal regionråd (ROR) fredag, ga sin støtte til Møreaksen. Nye Veier var invitert, de skal se både på E136 og løsninger for Møreaksen.

onsdag 16.10 2019

Utredning av Romsdalsaksen og ferje!

Etter årelang kamp fra SV gikk endelig fylkestinget inn for en uttalelse om å utrede Romsdalsaksen og elektriske hyppige ferjer. Dette er svært gledelig og viser at engasjement nytter!

Fylkesadministrasjonen om valg av kryssing av Romsdalsfjorden:

– Departementet får avgjøre

mandag 14.10 2019

Sørheim reagerer sterkt på ukjent epost fra Dale

Leder i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, er oppgitt over samferdselsminister Jon Georg Dale og Staten vegvesen.

fredag 11.10 2019

Vegplanlegging i Molde vil ta to år

Detaljene om hvordan vegene inn og ut av Molde skal gå, vil trolig ta rundt to år å planlegge og avgjøre. Anleggsarbeider skjer neppe før seint i 2022.

Reagerer på kritikken av vegvesenet:

Helge Orten: – Dette er useriøst, Frank Sve

– Frank Sve kan ikke hevde at han ikke har tillit til vegvesenet i arbeidet med rullering av Nasjonal transportplan. Om ikke vegvesenet skal gjøre det, hvem skal da gjøre det, spør Helge Orten.

onsdag 02.10 2019

Nye Veier AS vil ha nye vurderinger om fjordkryssing:

Derfor vil Nye Veier at Møreaksen skal vurderes på nytt: – En del forutsetninger har endret seg

Nye Veier AS mener det er en fare for at Møreaksen ikke lenger treffer målet om å knytte sammen Molde og Ålesund til et felles bo- og arbeidsmarked.

tirsdag 01.10 2019

Sjokktall for Hafast

Ferjefri E39 fra Volda til Moa vil koste svimlende 60 milliarder kroner. Det er anslaget Statens vegvesen nå kommer med.

Ikke lenger et mål for Vegvesenet at hele E39 skal være ferjefritt

Vil vurdere Møreaksen på nytt

Statens vegvesen vil vurdere den samfunnsmessige gevinsten av Møreaksen på nytt – sjøl om prosjektet er inne på Nasjonal Transportplan.

LESERINNLEGG

Utgreiing av Romsdalsaksen, kjem sjølvsagt!

mandag 30.09 2019

Vegvesenet vil droppe ferjefri E39:

– Katastrofalt for Møre og Romsdal

– Det vil være katastrofalt for Møre og Romsdal om ambisjonen om en ferjefri E39 legges bort. Det sier avtroppende fylkesordfører Jon Aasen (Ap).

Orten: – Vi må ta diskusjonen

Staten vegvesen vil avlyse ideen om en ferjefri E39. Leder i samferdselskomiteen, Helge Orten, mener en må ta diskusjonen om det er smart å se dette som en samlet utbygging fra Kristiansand til Trondheim.

Vegvesenet går bort fra planene om fergefri E39

Åpner opp for å beholde ferger på enkelte strekninger.

torsdag 26.09 2019

LESERINNLEGG:

Det er absolutt ingen grunn til å utrede Romsdalsaksen. Sammenlignet med Møreaksen vil Romsdalsaksen tape på alle måter.

Det er absolutt ingen grunn til å utrede Romsdalsaksen. Sammenlignet med Møreaksen vil Romsdalsaksen tape på alle måter. Både kostnader, nytte, miljø og sikkerhet vil bli mye dårligere enn for den vedtatte trasèen for fjordkryssingen.

torsdag 19.09 2019

Torgeir Dahl: – En ting er sikkert: Romsdalsaksen vil aldri bli bygget

– Det blir aldri bygget en Romsdalsakse. Det er Torgeir Dahls (H) kommentar til kravet om å få en utredning av Romsdalsaksen opp som sak i fylkestinget.

onsdag 18.09 2019

Sve ber om akseavstemming på første fylkestinget:

Ligger an til flertall for Romsdalsaksen

Frps Frank Sve ber fylkestinget som kommer sammen i oktober å stemme over om Romsdalsaksen skal utredes. Forslaget ligger an til å få flertall.

søndag 08.09 2019

Feilinformasjon og personangrep fra Borgerlisten

Sjelden har vi vært vitne til bruk av så mye feilinformasjon, personangrep og konspirasjonsteorier som det motstanderne av Møreaksen benytter.

torsdag 05.09 2019

Ferjefri E39:

Dyreste løsning valgt for Hordfast – stor glede i Sunnhordland

Regjeringen har bestemt hvor sundet Langenuen skal krysses på nye E39 mellom Stord og Os i Hordaland. De velger å gå mot anbefalingen fra Statens vegvesen.

onsdag 04.09 2019

Aud Mork satte punktum som politiker med angrep på motstanderne av Møreaksen

– Godt å få sagt det

Aukras ex-ordfører Aud Mork (KrF) fyrte løs mot Møreaksen-motstanderne da hun fikk muligheten i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal onsdag.

tirsdag 03.09 2019

LESERINNLEGG

Møreaksen – snarvegen for folk flest

mandag 02.09 2019

Protesterte mot firefeltsveg– Denne saka avgjør hvem vi skal stemme på ved valget

– Denne saken avgjør hvem vi skal stemme på ved valget, sier ekteparet Liv og Magnar Gussiås.

fredag 30.08 2019

LESERINNLEGG

Bring på dypt vann om Møreaksen

Åpent brev til administrerende direktør og kommunikasjonssjef i Bring, samt distriktssjef i Bring Nordmøre og Romsdal.

mandag 26.08 2019

LESERINNLEGG

NHO må få hodet over vannet

NHO støtter en undersjøisk løsning av Romsdalsfjorden mellom Ålesund og Molde i form av Møreaksen. Det er en mild underdrivelse å si at det er «delte meninger» i transportbransjen om dette forslaget.

fredag 23.08 2019

Frykter ikke utsettelse av Møreaksen

Støtter utredning - frykter ikke utsellese

Tove-Lise Torve synes det er positivt at Statens vegvesen vil utrede bru som alternativ til undersjøisk tunnel på Møreaksen.

Heller bru enn tunnel

Et klart flertall av de spurte vil ha oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden i stedet for tunnel under sjøen.

torsdag 22.08 2019

NHO Transport krever at Møreaksen bygges

– Møreaksen må bygges nå. Det er ikke tid for omkamper, sier direktør for transport og logistikk i NHO, Are Kjensli.

onsdag 21.08 2019

Samferdselsministeren ut mot Høyres ordførerkandidat:

- Framstår som merkelig

- Det er merkelig hvis de sakene som er høyest oppe på den politiske dagsorden ikke skulle påvirke stemmegivinga til folk, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

tirsdag 20.08 2019

Hardt mot hardt i debatt om ferjefri E39

– Ikke la Møreaksen avgjøre din stemmegivning

onsdag 14.08 2019

Vil at andre enn Region Midt skal gjøre flytebro-beregningene

Fylkesleder i Frp, Frank Sve, er fornøyd med at Vegvesenet har snudd i spørsmålet om flytebroer på Møreaksen, men vil at andre skal utføre jobben.

tirsdag 13.08 2019

Vil vurdere flytebru i stedet for tunnel på Møreaksen

Slik svarer Espeland på Sve sine uttalelser

Daglig leder i Møreaksen AS, Harald Espeland, svarer på Frp-lederens kritikk.

Sve om Espeland: – Helt håpløst. Han må snart finne seg noe annet å gjøre

Åpner for flytebru på Møreaksen

Samferdselsminister Jon Georg Dale åpner for at flytebruer kan erstatte den undersjøiske tunnelen på Møreaksen.

mandag 12.08 2019

Espeland: – Listhaug kommer med flere feilaktige påstander

Daglig leder i Møreaksen AS mener nestlederen i Frp tar feil.

torsdag 08.08 2019

LESERINNLEGG:

Møreaksen til nytte for heile regionen

Venstre vil ha «miljølokk»

Molde Venstre mener en 150–200 meter brei kulvert med lokk av gress over E39 vil knytte sjøen tettere til Retiroskogen.

onsdag 07.08 2019

Aksjonsgruppa: – Er ikke overbevist

Facebookgruppe ser ikke behovet for fire felt på grunn av kollektivøkning.

Høyre vil ha egen avkjøring til KGB l Holder fast på behov for kollektivfelt, men vil droppe gang- og sykkelveg i sør

Molde Høyre med nytt forslag. Slik vil de løse striden om innfartsvegen langs Fannestranda

Molde Høyre vil «krympe» den planlagte innfartsvegen langs Fannestranda. – Men behovet for å løfte kollektivtrafikken med flere felt kommer vi ikke unna, sier Torgeir Dahl.

tirsdag 06.08 2019

– Det vil ramme næringslivet og lokalbefolkninga hvis det skapes usikkerhet om Møreaksen, sier Abid Raja (V)

– Vi holder fast ved Møreaksen

Både Venstres førstekandidat i fylket og stortingspolitikeren er klare: De holder fast på Møreaksen som framtidas løsning for å krysse Romsdalsfjorden.

mandag 05.08 2019

Ny høringsfrist blir 15. september

Vegvesenet utvidet høringsperioden én måned etter ønske fra beboere.

2

Aksjonsgruppe kjemper mot firefelts veg langs Fannestranda. Fikk over tusen Facebook-medlemmer på en måned

Facebook-gruppa «Ikke ødelegg Fannestranda. Nei til firefelts vei i Molde» har rundet 1.000 medlemmer i sommer. Nå har de fått utsatt høringsfristen en måned.

torsdag 25.07 2019

Kan bli en kilometer kortere, innsparing på 300 millioner

Korter inn Møreaksen

Ved å løfte bunnen av tunnelen under Romsdalsfjorden 20 meter, kan tunnelen på Møreaksen bli en kilometer kortere og redusere kostnadene til 12,9 milliarder.

tirsdag 23.07 2019

LESERINNLEGG

Helge Orten og NTP

torsdag 18.07 2019

Vil ha Møreaksen og Hafast raskt

Administrerende direktør Stein Lier Hansen i bransjeorganisasjonen Norsk Industri, med en rekke store medlemsbedrifter i Møre og Romsdal, mener Møreaksen og Hafast må realiseres raskest mulig.

søndag 14.07 2019

LESERINNLEGG

Fannestrandas fremtid og Møreaksen

«Konsekvensen er ødeleggelse av eksisterende boliger, vegetasjon og miljø langs hele vakre Fannestranda»

lørdag 13.07 2019

Møreaksen del 2

«Frank Sve skrev i Budstikka 13. juli et par ting som kunne vært hentet rett fra MDGs program, hvor han omtaler undersjøisk tunnel som «miljøfiendtlig» og «gammeldags», og ønsker utredning av fortsatt fergedrift. Velkommen til det grønne skiftet, Sve! Vi håper du blir værende.»

fredag 12.07 2019

LESERINNLEGG:

– Når skal Frank Sve begynne å forholde seg til Nasjonal Transportplan?

«I motsetningen til Frank Sve er jeg opptatt av å gjennomføre alle prosjektene som Høyre, Frp, Krf og Venstre ble enige om».