Tema

torsdag 07.10 2021

Har hatt møte med 25 leverandører om kryssing av Romsdalsfjorden

Statens vegvesen har gjennomført separate møter med 25 leverandører om kryssing av Romsdalsfjorden.

mandag 04.10 2021

Møreaksen går rett igjennom fredet kystfort fra andre verdenskrig – slik vil Vegvesenet løse det

Beste plassering for føttene til Julsundbrua er akkurat der hvor Julholmen torpedobatteri fra andre verdenskrig ligger strategisk plassert. – Brufoten vil gå igjennom kystfortet, men vi bevarer fronten, sier Statens vegvesen.

torsdag 30.09 2021

Odd Helge Gangstad (Sp) etter at SV takket nei til regjeringsforhandlinger:

- Helt usannsynlig at SV vil prøve å stoppe Møreaksen

Hadde SV sagt ja til forhandlinger om en regjeringsplattform med Ap og Senterpartiet, tror ikke varaordfører Odd Helge Gangstad (Sp) i Molde at SV ville fått lagt ned veto mot Møreaksen.  - Det holder jeg for helt usannsynlig, sier Gangstad.

onsdag 29.09 2021

LESERINNLEGG:

Utasund – kommunen vi gjekk glipp av!

tirsdag 28.09 2021

LESERINNLEGG

– Jacobsens påstander er skivebom

mandag 27.09 2021

Foreslo å legge Møreaksen på is:

Heftig Møreaksen-debatt i kommunestyret i Molde – men flertallet nektet ny omkamp

– I Midsund kommune stod vi tverrpolitisk i lag for å få realisert viktige prosjekt for kommunen. Dette er åpenbart ikke tilfellet i Molde med Møreaksen, sier Arnstein Misund i KrF.

torsdag 23.09 2021

Jurist om Dahl-møtet:

– Må kunne kreves et minimum av skriftlighet fra møtet

– Kravene til god forvaltningsskikk tilsier at det må føres referater eller annen skriftlig dokumentasjon fra møter av en viss viktighet, mener jurist Sindre Granly Meldalen.

tirsdag 21.09 2021

– Forstår ikke spekulasjonene

Daglig leder i Møreaksen mener det er naturlig at Torgeir Dahl deltok på møte om planarbeidet.

TK-redaktøren om Dahls Vegvesen-møte: – Det var som forventet

Ole Knut Alnæs, sjefredaktør i Tidens Krav, er ikke overrasket over tirsdagens bekreftelse på at Torgeir Dahl likevel var på Vegvesens akse-møte som han har nektet for å ha vært på.

Vegvesenet sjekket gjesteprotokollen på dato for omstridt akse-møte:

Molde-ordføreren: – Jeg er «Torgeir»  

– Det er all grunn til å anta at jeg er Møreaksen / Torgeir, sier moldeordfører Torgeir Dahl til Romsdals Budstikke. 

torsdag 16.09 2021

Dahl klager Tidens Krav inn for PFU

– En ekstremt alvorlig påstand

Molde-ordfører Torgeir Dahl klager Tidens Krav inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU). Dahl mener avisen har skapt et inntrykk av at han på en uredelig måte har forsøkt å påvirke utredningen av Romsdalsaksen. – For en folkevalgt er dette en ekstremt alvorlig påstand, mener Dahl.

onsdag 15.09 2021

– Hjelset skal bygges

Senterpartiet gjør brakvalg i Kristiansund, og lover byen sjukehustilbud med føde og akutt. Det skaper frykt i Romsdal. Men sjukehuset på Hjelset blir bygget, forsikrer partiets nyvalgte stortingsrepresentant Geir Inge Lien fra Vestnes.

mandag 13.09 2021

Her er hva lokale velgere sa på valgdagen

Vi har loddet stemningen ved valglokalene i Romsdal: – Dette ble avgjørende for vårt valg

Romsdals Budstikke var innom valglokaler på Kvam, Julsundet, Midsund og Sylte for å snakke med velgerne på valgdagen. Hvorfor stemte de på det partiet de stemte på?

fredag 10.09 2021

Hareide om Vegvesenets akseutredninger: – Har gjort en veldig god jobb

Statens vegvesen har de siste ukene mottatt mye kritikk for manglende utredning av kryssingsalternativer over Romsdalsfjorden. Nå uttaler samferdselsministeren seg.

onsdag 08.09 2021

LESERINNLEGG

Berre dei siste vekene har vi lese det ein utspelet meir kunnskapslaust enn det andre i aksekampen

LESERINNLEGG

Fortsatt ferger eller undersjøisk tunnel?

fredag 03.09 2021

Provosert Tovan

– Forkastelig og uforsvarlig, sier Terje Tovan i aksjonsgruppa Møre Uten Møreaksen (MUM) om utredningen som Statens vegvesen nå skal gjøre.

torsdag 02.09 2021

Orten, Riise og Scheide:

– No er det Hafast sin tur

Tre markante Høgre-politikarar i Møre og Romsdal meiner ein må halde oppe arbeidet rundt Hareid Fastlandssamband – og sikre at fjordkryssinga frå Sulalandet til Hareidlandet blir noko av.

onsdag 01.09 2021

LESERINNLEGG

Samfunnet kan ikke leve med milliardbeslutninger fattet på grunnlag som mangler legitimitet

Møreaksens «far» forstår motstanden:

Tror trasévalget ville blitt et annet i dag

Møreaksens «far» synes det er helt greit at partifellene hans i Møre og Romsdal har gjort motstand mot prosjektet til en av hovedsakene i valgkampen.

Helge Orten (H) støtter Britt Ovesens (SV)reaksjon på sjikane av politikere

– Lar være å lese kommentarene for å skjerme meg mot sjikane

– Personhets ødelegger politikken. Når politikere som Britt Ovesen får sjikanøse meldinger på telefonen, gjør det noe med det politiske debattklimaet. Sakligheten forsvinner. Det har jeg liten sans for, sier stortingskandidat Helge Orten.

tirsdag 31.08 2021

LESERINNLEGG:

Torgeir-thrilleren: Hva vet Statens vegvesen?

Tidens Krav skal ha avslørt et betenkelig samrøre mellom politikere og ledende ansatte i SVV, samt at SVV region Midt i Molde jobbet for at Romsdalsaksen skulle fremstå så dyr som mulig i tilleggsutredningen som Samferdselsdepartementet bestilte i 2019.

LEDER ONSDAG 1. SEPTEMBER

Denne saka handler ikke om man er for eller mot Møreaksen. Den handler om hvordan en utredning gjennomføres

mandag 30.08 2021

Samferdselsdepartementet ber om mer informasjon fra Statens vegvesen om Romsdalsaksen

Departementet svarer: – Behov for mer fakta

I løpet av uka sender Samferdselsdepartementet brev til Statens vegvesen for å få flere fakta på bordet når det gjelder lengde, dybde og kostnad for en vegløsning langs Romsdalsaksen med tunnel under Veøya.

Fylkespolitikerne vil til bunns i saka om Statens vegvesens utredninger av fjordkryssingene

Vil til bunns i saka om vegvesenets utredninger av fjordkryssingene: – Stortinget må inn og granske

Har Statens vegvesen gjort jobben sin og laget utredninger som belyser vegløsningene Møreaksen og Romsdalsaksen på en upartisk måte? De fremste politikerne i fylket vil komme til bunns i saka, og vil be Samferdselsdepartementet - og om nødvendig kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget granske det som har skjedd.

fredag 27.08 2021

LESERINNLEGG

«Hvordan er det mulig at SVV kan ha en slik ukultur, der åpenbart alle krav til korrekt saksbehandling legges til side?»

«Stikk i strid med deres oppdrag - og selve samfunnsoppdraget til SVV generelt!», skriver Terje Heggem.

Tovan: – Strand er selve politikeren i Statens vegvesen

– Viser det seg at en tunnel under Veøya både gir billigere løsning for å krysse Romsdalsfjorden langs Romsdalsaksen, samtidig som man unngår verneproblematikken, forandres bildet helt, sier Terje Tovan i aksjonsgruppa Møre Uten Møreaksen.

LESERINNLEGG

Romsdalsaksen: Tillitsbrudd av Statens Vegvesen

Oversjøisk panorama med arm over til Åfarnes er Romsdalsaksen sitt soleklare førstevalg. En grundig og rettferdig kostnadsundersøkelse og tilhørende utredning er overmoden – og må gjennomføres for at det skal bli fred i vårt ellers naturskjønne fylke.

tirsdag 24.08 2021

Alle vil ha undersjøisk tunnel!

- Nye regnestykker vil ikke forsinke Møreaksen

- Jeg antar Statens vegvesen relativt raskt kan regne ut hva en tunnel under Veøya ville kostet. Men utredningen vil ikke forsinke noe som helst rundt Møreaksen, sier stortingskandidat Helge Orten (H).

Statens vegvesen avviser kritikken for å ha latt være å utrede E39 under Veøya

- Tunnel under Veøya ble vurdert, regjeringen valgte annen løsning

​En løsning med å bygge ny E39 langs traseen for Romsdalsaksen, med tunnel under den freda øya Veøya, ble vurdert av Statens vegvesen, sier Kjetil Strand i divisjon for transport og samfunn. - Løsningen var billigst, men regjeringen valgte Møreaksen, sier Strand

mandag 23.08 2021

Åpen for nye akseberegninger: – Men det er Møreaksen som svarer best til målsettingene

Helge Orten (H) mener kritikken mot Statens vegvesen kan møtes ved å gjøre nye beregninger på Romsdalsaksen.

søndag 22.08 2021

LESERINNLEGG:

E39 Ålesund - Molde som hovedsak i et stortingsvalg?

LESERINNLEGG:

Løysinga til Naturvernforbundet vil spare bilistane for massevis av bompengar og skattar

lørdag 21.08 2021

TK: - Avviste å utrede antatt billigere versjon av Romsdalsaksen

TK skriver at Statens Vegvesen avviste å utrede antatt billigere versjon av Romsdalsaksen. Avisa hevder også at moldeordfører Torgeir Dahl deltok på møte med utrederne om fordyrende alternativ - dette blir avvist av Torgeir Dahl.

torsdag 19.08 2021

LESERINNLEGG:

Stortingsplass – koste hva det koste vil!

onsdag 18.08 2021

Møreaksen og Kjerringsund-sambandet

MDG: – Øydelegg eit naturskjønt område

– Det er vanskeleg å forsone seg med at vi – midt i klima- og naturkrisa – ofrar verdifull natur for å bygge ein klimaskadeleg motorveg. Det seier Ingvild Espelid Wold i MDG om det som skjer i Sundsbøen-området.

mandag 16.08 2021

Ny E39 Molde-Ålesund:

Protesterer mot motorveg i verna natur: – Absurd

– Absurd, seier folk i Solnørdalen.

onsdag 11.08 2021

Spadestikk for gigantprosjekt og milepæl for Møreaksen: – Jeg ble beveget

Her setter Odd Helge Gangstad og Odd Jørgen Nilssen spader i jorda som symbolsk start på arkeologiske utgravninger til 100 millioner kroner. De bereder bokstavelig talt grunnen for byggestart for Møreaksen og Kjerringsundet.

mandag 19.07 2021

LESERINNLEGG:

Sp og Klinge = Møreaksen!

LESERINNLEGG:

Svada frå Sve

tirsdag 29.06 2021

LESERINNLEGG

Historisk vegsatsing gir ringverknader

– Store forventningar om lokal verdiskaping og leveransar i byggefasen!

torsdag 24.06 2021

LESERINNLEGG

Fylkesordførerens velgerforakt

tirsdag 22.06 2021

Vedtok plan for vegen som må stå klar til Møreaksen:

– Lilla linje er ikke den optimale, verken for kostnaden eller for friluftslivet, men den er god nok

Posisjonen og Ap sikret flertall for ny E39 i «lilla linje» fra Julbøen til Molde. SV, MDG, Frp og Rødt ville skrote hele vegprosjektet.

torsdag 17.06 2021

Starter med utgravinger rett etter fellesferien

Skal bruke over hundre millioner kroner til arkeologiske utgravinger. Aukra kommune forskutterer rundt halvparten.

onsdag 16.06 2021

LEDER TORSDAG 17. JUNI

«Øyfolket har ventet lenge på denne bekreftelsen. Det er lett å forstå gleden»

ANALYSE

«Da er det vel bare å gå i gang i morgen å bygge Møreaksen, reparere tunnelene og utbedre E136 gjennom Romsdalen? Fullt så enkelt er det ikke»

Hver eneste dag de neste 12 åra skal staten bruke 274 millioner kroner på veger, jernbane, luftfart og sjøtransport. Til sammen 1.200 milliarder. Da er det vel bare å gå i gang i morgen å bygge Møreaksen, reparere tunnelene og utbedre E136 gjennom Romsdalen? Fullt så enkelt er det ikke.

tirsdag 15.06 2021

– Bompengesøknaden kan komme neste år

Skal Møreaksen følge tidsplanen med byggestart i 2023 eller tidlig 2024, må Stortinget få søknaden om å finansiere vegen dels med bompenger, i løpet av 2022 eller tidlig i 2023, sier stortingspolitiker Helge Orten (H).

Nasjonal Transportplan ferdig behandlet i Stortinget:

– Bred enighet om Møreaksen

mandag 14.06 2021

Tok sjansen

Tok farvel med ferja - feiret Møreaksen på forskudd

17. mai stemning på Otrøya da innbyggerne tok et symbolsk farvel med ferja - og feiret Møreaksen på forskudd.

Heiste flagg og delte ut is: – En gledens dag

Markerte Møreaksen og Nasjonal Transportplan med fergependlere og ungdommer.

– Det flagges heime nå

– Det Sylvi Listhaug sier at ingen vil ha Møreaksen, er ikke riktig. Arbeiderpartiet er opptatt av å bygge forbindelsen Ålesund-Molde, og vil ha Møreaksen. Det flagges heime nå, sa Else-May Norderhus i Stortinget.

– Vi vil skrote Møreaksen

– Vi vil skrote Møreaksen og heller ha Romsdalsaksen. Sunnmøringene måtte betale i dyre dommer hvis de skulle kjørt Møreaksen, sa Frp-leder Sylvi Listhaug i debatten om Nasjonal transportplan.

fredag 11.06 2021

LESERINNLEGG

Politisk legitimitet eller politisk abdisering?

«Folkets oppfatning er ikke nødvendigvis korrekt, og avviker fra den kunnskap politikerne besitter. Eksempelvis er trafikkproblemene i Molde ikke utløst av akse-valget.»

torsdag 10.06 2021

Her kommer bomstasjonene på Møreaksen

Her kommer de seks bomstasjonene på Møreaksen – og dette må du betale

Det blir mest sannsynlig seks bomstasjoner mellom Breivika og Molde når Møreaksen åpner. Prisen for hele strekningen blir i overkant av 200 kroner for en personbil.

onsdag 09.06 2021

– Miljøfiendtlige prosjekt som Møreaksen er vi imot, sier Birgit Oline Kjerstad

SV om Møreaksen: – Vi setter oss på bakbeina

SV vil ikke være med på fjordkryssingsprosjekt som Møreaksen, Hafast og Bjørnafjorden. – SV setter seg på bakbeina. Dette er prosjekt som drar i feil retning i forhold til klima og miljø, sier stortingskandidat Birgit Oline Kjerstad.

Mener Møreaksen vil føre til langt færre ulykker enn i dag

Midtskillere på all veg i dagen vil hindre alle møteulykker.

Trolig Møreaksen-vedtak på mandag – Bernhard oppfordrer øyfolket til å flagge

Målet er å få flest mulig i Aukra og i gamle Midsund til å flagge. – Ei vennlig oppfordring, og ingen tvang, sier Riksfjord.

Tilsvar til Terje Tovan

tirsdag 08.06 2021

Ingen regjering finner penger til Møreaksen, mener Frank Sve (Frp)

Sve: Teoretisk umulig å få flertall for Møreaksen

Uansett om det blir borgerlig eller rødgrønn regjering etter stortingsvalget, kommer det ikke penger i statsbudsjettet til å bygge Møreaksen, mener Frank Sve. - Ingen regjering vil få flertall for Møreaksen de neste fire åra, sier Sve.

Vegdirektøren: – Å gjøre en endring på trasevalg nå, vil sette dette prosjektet mange tiår tilbake i tid

Statens vegvesen holdt digitalt informasjonsseminar om E39 Ålesund – Molde.

mandag 07.06 2021

LESERINNLEGG

Historisk vegsatsing styrker næringslivet i Møre og Romsdal

Bredt flertall i transportkomiteen på Stortinget for å bygge E39 og Møreaksen

Transportkomiteen på Stortinget går for Møreaksen: – Flertallet vil ikke ha omkamper

E39 fra Ålesund til Molde skal bygges. Fjordkryssingen skjer langs Møreaksen. E136 gjennom Romsdalen får Nye Veier ansvaret for.  Det er konklusjonen etter sju timers møte i Stortingets transportkomité mandag.  – Flertallet har ingen tanker om omkamper om Møreaksen, sier komitéleder Helge Orten. 

LESERINNLEGG

Kjølmoen – forvirret og forvirrende

LESERINNLEGG

Tilsvar til Rasmus Rasmussen

LESERINNLEGG

Møreaksen: Egeninteresser og meningsmålinger

torsdag 03.06 2021

Tar ned drifta i Møreaksen AS

Selskapet skal drives på "et lavt nivå".

tirsdag 01.06 2021

LESERINNLEGG

Betyr ikkje vi som bur på øyane i Romsdal noko som helst for motstandarane av Møreaksen?

fredag 28.05 2021

Orten (H): – Ser ikke ut til at protestaksjonen har gitt den store effekten

– Ut fra denne målingen ser det ikke ut som protestene og kampanjen rundt å skrote Møreaksen har gitt den store effekten. Heldigvis, sier Helge Orten (H).

torsdag 27.05 2021

Direkte på Rbnett fredag klokka 10: Fersk valgmåling og debatt om Møreaksen

Hvorfor vil Frank Sve og Frp skrote Møreaksen? Hvorfor vil Geir Inge Lien og Sp bygge Møreaksen. Hvor står Arbeiderpartiet og Høyre når planene for store samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal skal avgjøres? Fire av fylkets fremste politikere møtes direkte på Rbnett fredag klokka 10.00.

tirsdag 25.05 2021

Næringslivets egeninteresser og Møreaksen

I sitt innlegg i RB den 20.5.21 forsøker Terje Tovan som leder av «Møre uten Møreaksen» å snakke ned betydningen av oppropet om Møreaksen fra 100 bedriftsledere, mange i de to sterkeste næringsklyngene vi har langs kysten vår.

torsdag 20.05 2021

Møreaksen, målinger og faglig grunnlag

Næringslivets «opprop»: Egeninteresser og sterke oppfordringer

tirsdag 18.05 2021

Undersøkelsen fikk kritikk - nå kommer runde to: - Blir umulig å avfeie

Terje Tovan sier at han vil utvide MUM-undersøkelsen.

Derfor er de så sikre på at det ikke blir kostnadssprekk på tunnelen under Tautra

Romsdalsfjordtunnelen – eller Tautratunnelen som mange kaller den – vil koste 5,4 milliarder kroner å bygge. Det viser de siste beregningene til Vegvesenet.

torsdag 13.05 2021

– Dersom en ikke vil ha veg, da starter en omkamper

Et nei til Møreaksen vil utsette kryssing av Romsdalsfjorden voldsomt, er beskjeden fra statsminister Erna Solberg.

onsdag 12.05 2021

LESERINNLEGG

Reistad i RB

42 prosent av næringslivslederne i MUM-undersøkelsen ønsker Romsdalsaksen:

– Lobbyistene har bevisst prøvd å skape et helt feil bilde

Terje Tovan er kritisk til hvordan deler av næringslivet og NHO har opptrådt i debatten rundt Møreaksen. – De har forsøkt å male et bilde som ikke stemmer med virkeligheten, sier han etter funnene i MuM-undersøkelsen.

LESERINNLEGG

Takk, Terje Tovan!

Når dagleg leiar i Møreaksen seier at Terje Tovan driv kampanje mot Møreaksen kan han ikkje ta meir feil.

LESERINNLEGG

Møreaksen + Kjerringsundet = unikt

tirsdag 11.05 2021

ROR setter sin lit til ungdommen: – Ingen stor dramatikk i MuM-undersøkelsen

– Sammenlagt er det et klart flertall av de unge som vil ha en fergefri fjordkryssing. Bare Møreaksen er gryteklar, sier Alf Reistad i Romsdal regionråd (ROR).

mandag 10.05 2021

LESERINNLEGG:

Skal utviklingen i Møre og Romsdal styres av tvilsomme meningsmålinger?

I et demokrati må det være takhøyde for kritiske spørsmål og ulike meninger i alle saker

Tovans kampanje mot Møreaksen

Åpent brev til fylkesordfører Tove Lise Torve

Hva mener Møre og Romsdal fylkeskommune om Harald Espeland og Møreaksen AS sin opptreden?

lørdag 08.05 2021

LESErINNLEGG

Stopp Møreaksen! Stem SV!

fredag 07.05 2021

UKESLUTT

Tilløp til storm når fjorden skal krysses

Mener MUM-spørringen hopper bukk over noe helt essensielt: – Dette er en kampanjemåling 

- Hvorfor settes ikke Møreaksen og Romsdalsaksen opp mot ferjene? Da ville det gitt stort flertall mot ferjer. Meningsmålingen bærer preg av å være en kampanjemåling mot Møreaksen, sier daglig leder Harald Espeland.

tirsdag 04.05 2021

Står fast på Møreaksen:

– Vi må heve oss over omkamp-verdenen

– Bygges ikke Møreaksen, havner pengene i Rogaland eller Hordaland. Å tro at vi kan bruke pengene til andre vegprosjekt i Møre og Romsdal, er bare tull, sier Else-May Norderhus (Ap).

– Utslippsfrie ferjer og gul midtstripe framfor Møreaksen

– Poenget er ikke hvor pengene havner, men hvilke transportløsninger vi velger. SV vil ha utslippsfrie ferje, gul midtstripe og bedre hverdagsveger framfor Møreaksen, sier stortingskandidat Birgit Oline Kjerstad i SV.

- Har Frank Sve noe å klage på, bør han prate med Siv og Jon Georg

- Hvis Frank Sve har noe å klage på om framdriften av riksvegprosjekt i Møre og Romsdal, bør han først prate med Siv Jensen og Jon Georg Dale som var finansminister og samferdselsminister fram til januar i fjor, sier Helge Orten (H).

mandag 03.05 2021

- Ikke ei krone forsvinner ut av fylket

- Helge Orten trenger ikke bekymre seg for at penger til samferdsel skal forsvinne fra Møre og Romsdal til Nord-Norge. Her står prosjekt i kø, og ikke ei krone vil bli flyttet ut av fylket, sier Frank Sve (Frp).

SV og Frp må forklare folk i Møre og Romsdal prioriteringene, mener Helge Orten (H)

– Hvorfor sende 20 milliarder fra vårt fylke til Nord-Norge?

– Er det en god idé for kandidatene til SV og Fremskrittspartiet å ta 20 milliarder kroner fra samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal og sende pengene til Nord-Norge? spør stortingspolitiker Helge Orten (H).

lørdag 01.05 2021

MDG-politikere ut mot Møreaksen: – Det å skape en attraktiv by å bo i, handler ikke bare om reiseavstander

Seks ledende Høyre-kvinner gikk torsdag ut og sa det ikke fantes noe alternativ til Møreaksen. Jo, det gjør det, sier MDG-politikerne i fylket.

fredag 30.04 2021

LESERINNLEGG

Kampen mot Møreaksen og kampen for sunn fornuft ser ut til å virke

torsdag 29.04 2021

Lei av at «gretne, gamle gubber» skal styre debatten: Nå vil de bli kvitt ferjene

De ledende Høyre-kvinnene i romsdalsregionen vil ha slutt på omkamper – det finnes ikke noe alternativ til Møreaksen, sier de.

LESERINNLEGG

Sikkerheten til sjåførene må tas på alvor

onsdag 28.04 2021

LESERINNLEGG

Hvorfor ble Romsdalsaksen vurdert uegnet?

lørdag 24.04 2021

Vil presse Ap så hardt som overhodet mulig

– Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å stanse Møreaksen, sa Kim Thoresen-Vestre på SVs digitale landsmøte lørdag.

onsdag 21.04 2021

LESERINNLEGG

På åpningsdagen for Møreaksen og Kjerringsundet inviteres herved alle til gratis svele

mandag 19.04 2021

Statens vegvesen påklager vedtak i Vestnes kommunestyre

Godtar ikke rekkefølgekrav for Møreaksen

Statens vegvesen går ikke med på krav fra Vestnes kommunestyre om at det ikke skal settes trafikk på Møreaksen før tunnelen mellom Vik og Ørskogfjellet er ferdig. Dermed må saka opp igjen i kommunestyret.

søndag 18.04 2021

LESERINNLEGG

Om «stakkarslige ledere». Tilsvar til Per Olav Mevold

LESERINNLEGG

Hidden Agenda – Møreaksen

De primære målene for Møreaksens forkjempere er ikke optimal E39, og heller ikke kostnadseffektiv fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, men at prosjektet inkluderer statsfinansiering av (1) Landfast forbindelse for Midsund og Aukra, og (2) Bypakke Molde. 

LESERINNLEGG

Det «stakkarslige» næringslivet i Møre og Romsdal

Av de forespurte bedriftene var det kun èn som er mot Møreaksen, dvs. ca. 2 prosent. De 48 bedriftene som har signert, representerte i 2019 en total omsetning på ca 80 milliarder kroner og hadde ca 13.000 ansatte.

LESERINNLEGG

Hvorfor bygge Møreaksen?

– Ved å bygge ut Møreaksen, når folk i Molde-regionen attraktive jobber i Ålesundsregionen og motsatt innen akseptabel reiseavstand.

onsdag 14.04 2021

48 næringslivsledere i Romsdal og på Sunnmøre har signert: – Nå er det på tide at vi slutter å krangle

Administrerende direktør i Brunvoll Holding AS, Terje Dyrseth, håper debatten rundt Møreaksen kan roe seg. Nå har 48 næringslivsledere gitt sitt tydelige ja til Møreaksen.

Ja til tidenes samferdselsløft for Møre og Romsdal!

onsdag 07.04 2021

LESERINNLEGG

Når skal Møreaksen bygges?

mandag 05.04 2021

LEDER TIRSDAG 6. APRIL

Fattige fylker må kjøre på dårligst veg

fredag 02.04 2021

ROR-leder Alf Reistad er bekymret for debattklimaet i vegsaka:

– Folk må besinne seg

– Tonen i debatten for eller mot E39 og Møreaksen har blitt sånn at unge folk distanserer seg. Folk er «fed up" av hets, usakligheter og usannheter, sier daglig leder Alf Reistad i Romsdal regionråd. Han ber begge sider i debatten om å besinne seg.

onsdag 31.03 2021

Ingen trafikk Vik-Julbøen før ny veg frå Ørskogfjellet er ferdig

Med 12 mot 11 stemmer har Vestnes kommunestyre vedtatt at dei ikkje vil ha trafikk på Møreaksen før den nye vegen frå Ørskogfjellet til tunnelinnslaget på Vik står ferdig. Ordførar Geir Inge Lien fryktar dette kan forsinke arbeidet, Statens vegvesen spør om dette er eit rekkefølgekrav.

mandag 29.03 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen og Vestnes

onsdag 24.03 2021

LESERINNLEGG:

Hvem bløffer, Sve?

tirsdag 23.03 2021

LESERINNLEGG

Nå skal vi bygge Møre og Romsdal sammen

Med ny ferjefri E39 fra Volda mot Ålesund, Molde og Kristiansund tar Møre og Romsdal steget fra sjø til land mot en framtid med vekst og verdiskaping.

søndag 21.03 2021

LESERINNLEGG

Når vart det fleirtal i Møre og Romsdal for Møreaksen?

LESERINNLEGG

Frykt, fakta og fjordkryssinger

lørdag 20.03 2021

– Ingen tvil om ja til Møreaksen

Senterpartiet i Møre og Romsdal slutter opp om ny E39 Ålesund-Molde via Møreaksen. – Vi er for Møreaksen. Ingen tvil om vårt ja, sier stortingskandidat Geir Inge Lien etter fylkesårsmøtet.

fredag 19.03 2021

Terje Tovan i MuM ut mot Møreaksens viktigste argument:

– Har ikke tro på et felles bo- og arbeidsmarked

– Både kostnaden og de miljømessige konsekvensene er så enormt mye større enn det regionen kan hente ut av et felles bo- og arbeidsmarked, sier Terje Tovan.

– Det som skjer i dag er virkelig en milepæl

– Dette er virkelig en stor dag, og som vi ser, så skrider det stadig framover. Det er nye milepæler hele vegen.

LESERINNLEGG

«Regjeringen har lyttet til signalene fra fylket og prioritert utvikling av E39 og E136 høyt»

Møreaksen vil gi Ålesund og Molde en ny dynamikk, sier Knut Arild Hareide

– Trasévalget er tatt

Samferdselsminister Knut Arild Hareide gir følgende melding til dem som lurer på om andre vegløsninger for å krysse Romsdalsfjorden er aktuelle: – Hovedvalget for trasé for Møreaksen er tatt, sier Hareide til Romsdals Budstikke.

Her blir det 90-sone. Se oversikt over alle prosjektene som får penger i NTP

Det er ikke bare Møreaksen som får penger i Nasjonal transportplan. Her er oversikt over alle prosjektene som er prioritert i Møre og Romsdal.

Frank Sve meier Erna Solberg farer med tøv om Møreaksen

– Kven har råd å betale 500 kroner i bompengar mellom Molde og Ålesund kvar dag?

– Spør kven du vil om dei vil betale 500 kroner i bompengar kvar dag for å køyre frå Molde til Ålesund. Å snakke om å bygge bu- og arbeidsmarknad, er tøv når regjeringa legg opp til eit bompenge-bonanza utan sidestykke, seier Frp-politikar Frank Sve.

Solbergregjeringen vil starte over 80 nye samferdselsprosjekt kommer de neste 6 åra

Holder fast på Møreaksen

Erna Solberg trakk fram strekningen Ålesund-Molde med Møreaksen som ett av regjeringens prioriterte vegprosjekt.

Bruktbil, MDG og Møreaksen

torsdag 18.03 2021

ANALYSE

Milliardpakken det blir rift om

Rike Norge er klar for å bruke langt mer enn 1.000 milliarder kroner de nærmeste åra på å knytte mennesker tettere sammen og gjøre hverdagstransporten enklere, enten man bor i ei bygd eller i en by. Fredag legger samferdselsminister Knut Arild Hareide fram pakken med tidenes mest kostbare innhold: Nasjonal transportplan. Hva får Møre og Romsdal?

tirsdag 16.03 2021

Her blir det anleggsarbeid i 15 månader. Så skal køene bli borte

AC Anlegg vann konkurransen om å bygge «krabbefelt» på E39 på Ørskogfjellet. Arbeidet startar i april og skal vere ferdig neste sommar.

LESERINNLEGG

Møreaksen gir optimisme

mandag 15.03 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen – en ren provokasjon mot sunn fornuft

Helge Orten avviser kritikken om penger til Møreaksen

– Ikke tynn suppe, men forutsigbarhet

– Det stemmer ikke at planene om Møreaksen har stått på stedet hvil siden 2017. Jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan bruke betegnelsen «tynn suppe» på E39 i Nasjonal transportplan, sier stortingspolitiker Helge Orten.

LESERINNLEGG

Nye Veier og Statens vegvesen bør bytte prosjekt

LESERINNLEGG

Hva er likheten mellom Møreaksen og en bruktbil?

lørdag 13.03 2021

– Selvsagt sto jubelen i taket. Dette betyr enormt mye for hele fylket

Per Olav Mevold i Vikenco jubler for beslutningen om å ta inn Møreaksen i Nasjonal transportplan (NTP), og kaller Møreaksen det beste samferdselsprosjektet i Norge.

torsdag 11.03 2021

Full støtte til Kristin Sørheim - nye tanker om Møreaksen.

En seier for distriktene

onsdag 10.03 2021

250 kroner en veg

Det vil koste om lag 250 kroner i bompenger å kjøre Molde-Ålesund når Møreaksen er ferdig, viser de foreløpige beregningene fra Statens vegvesen.

Møreaksen-løfter er bare spill for galleriet, mener Terje Tovan

Mener Møreaksen-løfter er spill for galleriet: – Sett fyr på faklene igjen!

– Nyheten om Møreaksen er bare spill for galleriet fra lokalpolitikere som vil gjenvelges til høsten, mener grunnleggeren av Borgerlisten i Molde, Terje Tovan. For å få folkemeninga til å gå inn hos makthaverne ser Tovan én mulighet: – Sett fyr på faklene igjen!

– Grunn til å flagge

Regjeringen vil gi klarsignal for Møreaksen i Nasjonal Transportplan (NTP). – All grunn til å flagge, sier styreleder Torgeir Dahl i Romsdal Regionråd.

tirsdag 09.03 2021

Tilbakeviser anklagene fra Romsdalsaksen AS: - Har gjort alt etter boka

- Vi har ikke manipulert noe som helst. Vi vil påstå at vi har gjort det vi skulle gjøre, bygget på metodene departementet fastsetter for beregning av trafikk og samfunnsnytte, sier Håvard Austvik i Statens vegvesen.

Romsdalsaksen AS ber Riksrevisjonen granske tallmaterialet for Møreaksen

Romsdalsaksen mener vegvesenet manipulerer tall - vil ha gransking

Tallmaterialet som Statens vegvesen har laget gir et skjevt bilde av Romsdalsaksen i forhold til Møreaksen, mener Romsdalsaksen AS. – Vi mener Statens vegvesen manipulerer tall. Vi ber derfor Riksrevisjonen se på Vegvesenets rapport, sier Jørn Inge Løvik.

Bjørn Jacobsen: – Ikke noe innhold i dette før det kommer på statsbudsjettet

Fylkeslederen i SV, Bjørn Jacobsen, håper fortsatt på at Møreaksen, slik planene foreligger i dag, blir skrotet.

Mener fare for jordskjelv kan stoppe Møreaksen

Arne Nævra (SV) spør samferdselsministeren om jordskjelvfare og dårlig fjellkvalitet.

Gangstad: En kjempenyhet, men venter med å sprette sjampanjen

Odd Helge Gangstad, styreleder i Møreaksen AS, håper å være i gang med arbeidet seinest om to år.

Møreaksen kommer – Hafast settes på vent

Møreaksen blir bygget, mens Hafast, Halsafjordkryssingen og Byrkjelo – Grodås går mot en mer usikker framtid.

tirsdag 02.03 2021

Ny veg Molde-Ålesund kan være ferdig i 2029

Helt ny veg mellom Molde og Ålesund kan stå ferdig om åtte år, så fremst det kommer penger fra staten, sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen. – Ingen andre vegprosjekt har kuttet kostnaden så mye som Møreaksen, sier Austvik.

torsdag 25.02 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen inn i Nasjonal transportplan – la optimismen seire!

Vi kjenner vel alle ein pessimist. Dei aktive pessimistane lever som kjent lenge og vel på å snakke ned gode forslag og tiltak på område etter område. Pessimistane får kanskje rett av og til, men dei får sjeldan eller aldri oppleve det sjølv.

lørdag 20.02 2021

Politikarane ueinige om kva reduserte ferjeprisar får å seie for fjordkryssingsprosjekta i nordvest:

- Løpet kan vere køyrt for Møreaksen

Mykje tyder på at ferjeprisane om ikkje anna blir sterkt reduserte dei neste åra. Men kva vil det ha å seie for dei store fjordkryssingsprosjekta?

onsdag 10.02 2021

LESERINNLEGG

Tunnelbranner

Katastrofer er som oftest slik som skjer langt vekk som Mont Blanc, Gudvangatunnelen eller Oslofjordtunnelen. Her i fylket satser vi på at det bare er vanndamp fra radiatoren eller litt røyk fra noen varme bremser.

onsdag 27.01 2021

Om tre år har Aukra kommune 1 milliard kroner på bok til Kjerringsundet

- Uten Møreaksen settes vi 20 år tilbake

Uten at Møreaksen bygges, blir det heller aldri noe av Kjerringsundet, sier ordfører Odd Jørgen Nilssen i Aukra. - Da settes øysamfunnene minst 20 år tilbake i tid, sier ordføreren.

tirsdag 26.01 2021

– Uten Møreaksen kan ikke Kjerringsundet realiseres, mener Harald Espeland

– Har fylket 10 milliarder?

Kan man ikke hente stein til Kjerringsundet fra tunnelen på Møreaksen, er det ingen realisme i at Gossen og Otrøya får fastlandsforbindelse, mener daglig leder Harald Espeland. - Har fylkeskommunen 10 milliarder kroner til å bygge vegen sjøl, spør Espeland.

– Vi er ikke mot Kjerringsundet, men mot Møreaksen

• Vi er ikke distriktsfiendtlig eller mot veg over Kjerringsundet. Det er Møreaksen vi ikke kan akseptere, sier MDGs gruppeleder i fylkestinget, Carl Johansen. MDG vil se andre løsninger for Kjerringsundet.

onsdag 20.01 2021

LESERINNLEGG:

Faktasjekk av Frank Sve sine påstander

Fremskrittspartiet greier igjen å presentere en rekke påstander om Møreaksen uten rot i virkeligheten. Her skal jeg forsøke å besvare dem systematisk.

tirsdag 19.01 2021

LESERINNLEGG

Det er fullt mulig å få Møreaksen opp i dagen

søndag 17.01 2021

LESERINNLEGG

Møreaksen treng ikkje ingeniørar for å vere greinalaus

«Kven har kritisert dei ingeniørane som blir tvinga til å prosjektere noko så gammaldags, miljøfiendtlig og greinalaust som Møreaksen»?

fredag 15.01 2021

LESERINNLEGG

Når det gjelder Frp sine lovord om å trenere Møreaksen er ikke dette annet et barnslig forsøk på populisme

Lytt til erfarne fjellfolk kan være en god regel, for politikere sin del, kan det ofte være fornuftig å lytte til de som har fagkompetanse.

mandag 11.01 2021

Ex-samferdselsminister Jon Georg Dale om Møreaksen eller Romsdalsaksen:

– La Nye Veier AS bestemme

Avgjørelsen om hvordan Romsdalsfjorden skal krysses med ny vegforbindelse, bør overlates til statens selskap Nye Veier AS, mener tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale. 

Prosjektdirektøren i Statens vegvesen avviser at Møreaksen-planlegging går ut over andre riksvegprosjekt

Avviser at Møreaksen-planlegging går ut over andre prosjekt: – Grunnløs kritikk fra Sve

– Det er ikke grunnlag for å kritisere Statens vegvesen for planlegging av vegprosjektene her i fylket. Vi arbeider på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og med bevilgningene Stortinget gir, sier prosjektdirektør Ove Nesje.

mandag 21.12 2020

Statens vegvesen

Lang eller kort tunnel fra Ørskogfjellet til Vik? Nå har Vegvesenet konkludert

Statens vegvesen foreslår å legge E39 i en sammenhengende tunnel fra Ørskogfjellet til Vik. Tunnelen vil bli på rundt 5,5 kilometer.

tirsdag 08.12 2020

Molde-politikerne diskuterte «lilla linje» for ny E39: – Av og til må vi ta de litt dyrere valgene

Også motstander ga ros: – Dette er et bedre forslag.

mandag 07.12 2020

Molde Næringsforum:

– Kan være ulempe for ambisjonen om kortest mulig reisetid mellom Ålesund og Molde

Molde næringsforum er positive til det nye forslaget, men frykter reisetida vil øke fordi det ikke vil være lov å kjøre forbi i de mange tunnelene.

Slik er den fjerde løsningen for E39 mellom Julbøen og Fuglset

Statens vegvesen har nå kommet med et fjerde forslag for vegstrekningen E39 Julbøen-Fuglset. Det innebærer kortere veg i dagen og tunnel under området rundt Haukabøelva.

Carl Johansen (MDG) mener klimautslippene er spikeren i kista for Møreaksen

– Ta Møreaksen ut av NTP!

– Fylkestinget må be regjeringen om å ta ut planene om fjordkryssingen Møreaksen ut av Nasjonal Transportplan, sier gruppelederen for Miljøpartiet De Grønne, Carl Johansen. Et flertall i fylkestinget vil ikke ta en omkamp om Møreaksen.

mandag 30.11 2020

Mener vegprosjektet Kjerringsundet kan bli ett år forsinket hvis fylkeskommunen nøler

– Null risiko å si ja

– Kjerringsundet er så godt fundert økonomisk at jeg håper fylkespolitikerne sier ja til å gå videre med prosjektet. Det har null risiko å si ja. Nøler samferdselsutvalget, forsinkes vegprosjektet ett år, sier styreleder Per Arne Rindarøy i selskapet Kjerringsundet AS.

lørdag 24.10 2020

Fylkeskommunen mener Vegvesenet har oversett barn og unge når ny veg planlegges 

Har Vegvesenet tunnelsyn? 

Har Statens vegvesen hatt tunnelsyn, og lagt ensidig vekt på reisetid og økonomi, framfor hvilken vegløsning innbyggerne i Molde er best tjent med? Fylkeskommunens merknader til to av vegløsningene fra Julbøen til Fuglset gir Vegvesenet en kraftig korreks. 

torsdag 15.10 2020

Statens vegvesen: Milliardkutt kan rydde vei for nye prosjekter

Det er mulig å redusere kostnadene med 50 milliarder kroner og dermed ha råd til å prioritere 46 veiprosjekter de neste drøye ti årene, anslår Statens vegvesen.

onsdag 23.09 2020

LESERINNLEGG

Møreaksen: Ett år har endret mye!

søndag 20.09 2020

Etter seks år i dvale, ser styret ny mulighet for flytebru: – Vi mener det er realistisk

Seks år har gått siden planene om å bygge en 11 kilometer lang tunnel under Langfjorden ble lagt vekk for godt. Nye måter å bygge flytebru på gir ny optimisme for å erstatte ferjene med ei 2 kilometer lang flytebru.

torsdag 17.09 2020

Hareide: NTP kan ikke brukes

Orten: Nekter gi opp troen på Møreaksen og Hafast

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varsler at en rekke store veg- og jernbaneprosjekt vil bli tatt ut av transportplanen. Leder i transportkomiteen Helge Orten nekter gi opp de store og svært kostbare fjordkryssingsprosjektene langs E39.

Hareide varsler kutt i revidert transportplan

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener dagens Nasjonal transportplan (NTP) er urealistisk. Flere store samferdselsprosjekter kan dermed bli kuttet.

søndag 06.09 2020

Folkevandring til Kringstadsetra søndag

Folkevandring til Kringstadsetra søndag. – Etter dette møtet er folk blitt klokere

– Etter dette møtet er folk blitt klokere. Gå heim og engasjer deg i saka. Ta gjerne turen hit og se hva det handler om, sier Maria Holo Leikarnes etter Friluftspraten på Kringstadsetra søndag.

torsdag 03.09 2020

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fikk presentert ønskelista fra næringslivet i Møre og Romsdal 

– Reisetida Molde-Ålesund er viktig å få kortet ned

En av de viktigste oppgavene å løse er å bygge veg slik at bo- og arbeidsmarkedet kan utvikles på aksen Ålesund-Molde-Kristiansund, sier toppsjefen i Statens vegvesen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. Det betyr Møreaksen. 

tirsdag 25.08 2020

Inviterer politikerne opp i Moldemarka

– Det er nå toget går. Ikke gjør en 100-årstabbe

– Det snakkes mye om det grønne skiftet. Da er det er jo akkurat denne typen valg man må ta. Jeg vil sammenlikne det med situasjonen da Moldeholmene ble vernet. Nå står de som bautaer for moldenserne, sier Mattis Mikkelsen i Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal.

mandag 24.08 2020

LESERINNLEGG

Kven si stemme, er «én» stemme?

Kvar blir stemma høyrt, til eit stort fleirtal av befolkninga her i fylket som ynskjer Romsdalsaksen eller fortsatt ferjer?

mandag 03.08 2020

LESERINNLEGG:

E39 Bolsønes- Kviltorp - Julbøen - Molde: Finnes det akseptable løsninger?

Ny E39 Julbøen-Fuglset:

– Det er spesielt at dette plutseleg blir sett på som utdatert

MDG saknar alternativ til den planlagte nyvegen i Moldemarka vest.

fredag 24.07 2020

– Motstanden kommer ikke godt nok fram

SV tror det er grobunn for et nytt folkeopprør mot nye E39, men mangler et nytt «Borgerlisten» til å ta jobben.

Reagerte på møteform i behandling av E39:

– Posisjonen satt rundt bordet – vi andre satt heime

Da posisjonen møtte opp personlig for å behandle E39-saka, mens opposisjonen satt hjemme på Teams, protesterte Bjørn Jacobsen (SV).

torsdag 23.07 2020
2

Anonym vegmotstander angriper Dahl og Orten:

«Hvis disse to får det som de vil, blir dette turområdet rasert av motorveg»

En anonym avsender viser motstand mot nye E39 gjennom Mordal og Kringstad med plakater i det populære turområdet.

torsdag 18.06 2020

LESERINNLEGG

«Aldri har det vore meir usikkert for Møreaksen»

onsdag 17.06 2020

LESERINNLEGG

Stø kurs for Møreaksen

mandag 15.06 2020

Nye Veier AS setter Ålesund-Molde nummer én, og vil se på vegprosjektet på nytt

Vegene imellom bygges før fjordkryssingen?

Får Nye Veier AS i oppdrag å bygge veg mellom Ålesund og Molde, er det ikke sikkert at kryssingen av Romsdalsfjorden tas først. Er det mer lønnsomt å bygge vegene mellom fjordkryssingen først, kan det bli utfallet, bekrefter direktør for planlegging, Finn Aasmund Hobbestad.

onsdag 10.06 2020

Frank Sve (Frp) mener Statens vegvesen ikke har bygget en centimeter ny veg

Langer ut mot Statens vegvesen: – Flere prosjekt er vedtatt, men ikke en centimeter veg er bygd

– Vegvesenet klarer ikke å få ferdig planene for nye vegprosjekt. Hvorfor skal vi tru på dere nå? spurte Frank Sve (Frp). – Straks pengene kommer, bygger vi veg, svarte strategisjef Kjetil Strand.

Statens vegvesen konkluderer etter nye utredninger om fjordkryssing:

Ferje gir dårligere nytteverdi

– Vi er tydelig på at høyfrekvent ferjetilbud over Romsdalsfjorden ikke kan gi den regionale effekten som Møreaksen vil gi, sier strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen.

mandag 08.06 2020

Tre alternativ til ny vegtrasé:

Slik ser Vegvesenet for seg ny E39 fra Fuglset til Julbøen

Første behandling av vegtraseen fra Julbøen til Molde gjøres tirsdag. Det er tre ulike alternativ å velge i – i tillegg til dagens vegnett.

mandag 18.05 2020

Stopper det opp her no, så er vi redd for at Møreaksen blir forbigått av andre store nasjonale prosjekt

onsdag 13.05 2020

Romsdal regionråd og NHO med felles utspill: – Skuffet over nedprioriteringen av Møreaksen

ROR og NHO reagerer på fylkeskommunedirektørens innstilling til prioriteringsliste i neste NTP.

tirsdag 12.05 2020

LESERINNLEGG

På tide å ta ansvar, Sve!

Veiprosjekter blir gjennomført om vi står sammen om de prioriteringene som ligger i Nasjonal Transportplan og legger bort omkampene.

mandag 11.05 2020

LESERINNLEGG:

Møreaksen har «torpedert» heile fylket!

Helge Orten og co har gjennom sin iver og sitt undersjøiske tunellsyn for kun eit prosjekt, Møreaksen, sett fylket 10 år attende samferdselsmessig.

onsdag 06.05 2020

Full splid om Møreaksen

Samferdselspolitikerne er langt fra enig om hvordan Romsdalsfjorden skal krysses. Høyre, KrF og deler av Senterpartiet og Arbeiderpartiet holder fast på å bygge Møreaksen, Fremskrittspartiet, SV, MDG og Uavhengig valliste for Sunnmøre er imot. Det varsles omkamp.

mandag 27.04 2020

Nasjonal transportplan:

Her er prosjekta fylkeskommunedirektøren vil prioritere

Fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik meiner mellom anna E136 i Romsdalen, elektrifisering av Raumabanen og nye vegar til sjukehuset på Hjelset må prioriterast i Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033.

tirsdag 14.04 2020

Vil bygge ny veg til Ørskogfjellet samtidig med Møreaksen

Vegvesenet i gang med å fastsette traseen for ny E39 frå Vik til Ørskogfjellet.

onsdag 18.03 2020

Nye Veier sier nei til Romsdalsaksen

Statens vegvesen vil utsette Møreaksen til etter 2028

Staten vegvesen foreslår i et høringsbrev til Samferdselsdepartementet at alle fjordkrysninger langs E39 i Møre og Romsdal først kommer etter 2028. Samtidig sier Nye Veier at Romsdalsaksen neppe er mulig å realisere.

Nye Veier ønsker lokale vegprosjekt

Til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022 til 2033 foreslår Nye Veier 18 nye strekninger lagt til selskapets portefølje. Blant dem er E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) og E136 Vestnes-Dombås.

torsdag 05.03 2020
7

Trohaugen industriområde i Tomrefjord nytt tyngdepunkt for næringsutvikling i Vestnes, stadig etterspørsel etter tomter

Bedrifter som sysselsetter over 500 personer

På 1970-tallet ble det vurdert å legge søppelfyllinga for Vestnes til Trohaugen. I 2020 er dette området på Vik et kraftsentrum for industrien i kommunen, med bedrifter som sysselsetter over 500 personer.

– Bør være et interessant område for hele regionen

Trohaugen kan utvikle seg til å bli et regionalt næringsknutepunkt både for industri og logistikk, mener Gunnar Kvalsund, leder i Vestnes næringsforum.

onsdag 26.02 2020

Historisk enighet mellom NHO i fylket og regionrådene på Sunnmøre og i Romsdal

Setter E 136 og Møreaksen først

Dette mener NHO Møre og Romsdal, Sunnmøre Regionråd og Romsdal Regionråd er de viktigste samferdselsprosjektene i fylket. Nå presenterer de sin felles uttalelse til Nasjonal Transportplan (NTP).

lørdag 22.02 2020

LESERINNLEGG

Romsdalsaksen holder fylket samlet, ikke det motsatte som med Møreaksen. Aldri før har vi hatt et så dårlig prosjekt i fylket

fredag 21.02 2020

Nye veger-direktør om rapporten om kryssing av Romsdalsfjorden

– Vegvesenet har svart ut det vi etterspurte

– Statens vegvesen svarer i sin rapport ut det vi etterspurte på en god måte, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye veger, når det gjelder kryssing av Romsdalsfjorden.

søndag 09.02 2020

Romsdalsaksen kritiserer vegvesenrapport - kontakter departementet

Romsdalsaksen AS har ikke gitt opp kampen om ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden. I et 12 sider langt åpent brev til Samferdselsdepartementet lister de opp det de ser som mangler ved rapporten fra Statens vegvesen.

torsdag 30.01 2020

Folkemøte om Møreaksen på Aukra, Knut Arild Hareide kommer til Møre og Romsdal

– Det er nå eller aldri

– Dersom Møreaksen ikke kommer nå, får ingen i denne salen oppleve Møreaksen, sa Bernhard Riksfjord på folkemøtet om Møreaksen på Aukra torsdag kveld.