Hopplandslaget stod dermed uten noen form for reklame eller sponsorinntekter fra det som til vanlig er en lukrativ plass på hjelmen til utøverne.

Da fikk hoppsjef Clas Brede Bråthen en idé etter å ha krysset veier med en forening flere ganger tidligere.

GoldenChild-logoen blir det som skal pryde hjelmene til hopperne.

– Det er en sterk historie bak GoldenChild. Grunnleggeren var onkel til en gutt som hadde kreft, forteller Bråthen til VG.

Ronny Hermansen er mannen bak. Han har flere ganger samarbeidet med hoppsjefen, og denne gangen får han skapt oppmerksomhet rundt barnekreft, som organisasjonen fokuserer på å øke bevisstheten rundt.

– Det er ikke noe vits å hoppe med helt naken hjelm når vi faktisk kan bidra til noe som kan gjøre en forskjell for noen.

– Heldigvis er det ikke så mange barn som får kreft. Men det betyr dessverre at det er lite forskning på det også, fortsetter Bråthen.

PÅ NÆRT HOLD: Clas Brede Bråthen har selv sett hva kreft kan gjøre på nært hold. Hans kone Hege fikk i 2021 påvist en svært aggressiv form for kreft. - Det går bra nå, kan Bråthen fortelle VG. Foto: Janne Møller-Hansen / VG

Sportssjefen for hopp får spørsmål om hans erfaringer med kreft gjør det ekstra spesielt for han.

– Vi føler det var en god sak og noe som kanskje kan gi oss et lite perspektiv på ting når vi står i kampens hete her nede.

– Historiene rundt barnekreft er ekstremt vonde å høre om. Det er sikkert litt fordi jeg har barn selv og en kone som har hatt kreft. Det setter virkelig spor.

– Det er godt å være i et miljø som kan støtte oppunder en sak som dette. Det er det jeg føler sterkest på.