Det bekrefter selskapets markedssjef, Espen Sørhaug, til VG fredag.

– Etter over 20 år med langrenn er Norengros ute fra og med neste sesong. Kort fortalt handler det om at vi har nådd de målene vi gikk inn i sponsoratet med om å bygge kjennskap, sier han og opplyser at forbundet ble gjort kjent med selskapets avgjørelse allerede i mars måned.

Han viser blant annet til at de hadde en kjennskap til merkevaren på 10 prosent i 2002 som har økt til 90 prosent i 2022.

Sørhaug forteller videre at avtalen mellom partene er konfidensiell.

– Men vi er vel en av de store, sier han da VG spør om hvor mye selskapet har bidratt med årlig – og viser til at de har vært sponsor for både damelaget og distanselaget herrer.

SPONSET OGSÅ DISTANSELAGET: Her representert ved Harald Østberg Amundsen, Sjur Røthe, Hans Christer Holund og Simen Hegstad Krüger. Kvartetten er avbildet under VM i Planica i år. Foto: Terje Pedersen / NTB

– Men det er et godt millionbeløp?

– Det jeg kan bekrefte er at vi snakker om millionbeløp. Men så er vi mindre inne enn Sparebank1 (som er langrenns hovedsponsor).

Langrennssjef Espen Bjervig sier han ikke har noen kommentar til VGs sak om at Norengros gir seg som sponsor.

At sponsoren trekker seg er dårlig nytt for langrenn og gjør på mange måter at situasjonen går fra vondt til verre. Langrennssjef Bjervig har allerede ropt varsku om den økonomiske situasjonen i grenen.

LANGRENNSSJEF: Espen Bjervig, her under årets VM i Planica i Slovenia. Foto: Terje Pedersen / NTB

En svak krone opp mot annen viktig utenlandsk valuta gjør alt vesentlig dyrere for forbundet i planleggingen av en ny sesong, som kostnader knyttet til hotell, fly, drivstoff.

Han har gjort det klart at landslagene må tenke helt annerledes for å få kostnadene ned i 2023/2024.

– Det kostnadsfokuset vi har nå, vil gå utover alle. Løpere, meg selv, og alt mulig. Vi gjør det vi kan for at det ikke skal gå utover det sportslige. Men vi må reise mer ukomfortabelt, har Bjervig uttalt til VG.

I Norengros er de klare på at dette ikke har vært en plutselig beslutning, men en vurdering gjort over lang tid.

Markedssjef Sørhaug påpeker at de har hatt utrolig glede av samarbeidet og at bedriften har fått veldig mye igjen for det. Det er heller ingen sure miner fra noen parter, opplyser han.

– Hvordan tok Skiforbundet langrenn imot deres avgjørelse?

– Det er klart at med valutakurser, prisøkninger og alt, så skulle de nok ønske at de slapp å selge et sponsorat. Men samtidig er det snart VM i Norge, basert på vår erfaring, så tror jeg ikke dette blir noe problem. Jeg kan anbefale sponsoratet veldig. Det har hjulpet oss, sier Sørhaug.