Rauma: – Jeg visste med én gang at dette var en idé det kunne bli noe av på sikt, sier Jørn Kjersheim, som jobber med prosjektering og formgiving i firmaet. Tirsdag var hele Arkeoplan-staben på plass i Venjesdalen, like ved tregrensa på stien mot Romsdalseggen, for å montere opp den spesielle brua de har søkt patent på – og som er den første i sitt slag.

– Rørene er av aluminum og rista av glassfiber. Tanken er at ingen del skal være tyngre enn at en voksen person kan bære den på en lengre tur i fjellet, forklarer Kjersheim. Tyngste del er 11,5 kilo. Tilsammen veier brua som er 7,5 meter et par hundre kilo.

Todelt

Utgangspunktet for prosjektet var todelt.

– Vi lager skilt av rør og har kompetanse på dette med rør og bruddstyrke og ville se om vi kunne bruke rør til andre ting. I tilegg har vi turbokkasser rundt i hele landet. Dette er et produkt litt i samme gate, sier han.

Ideen elevene fra Skjevika kom med den gang da, var basert på å bygge bro etter en metode funnet opp av Leonardo da Vinci, der stabiliteten øker med vektbelastninga.

«Vi så at dette var en enkel løsning vi kunne overføre til norsk natur, ved å bruke materialene vi hadde til rådighet hos Arkeoplan, sa én av gruppemedlemmene, Camilla Johansen, til Romsdals Budstikke da seieren var et faktum den gang da.

– Brua til da Vinci er laget av bare runde trestokker. Den var enkelt oppbygget, men ble veldig bratt om ikke stokkene var veldig lange. Det gjør at den ikke er så lett å bruke i praksis. Takket være sveiseapparat har vi fått modifisert konstruksjonen. Den er stivere enn ei da Vinici-bru og har også annen styrke, forklarer Kjersheim, som må innrømme at det er artig å se brua komme opp.

– Det er ikke tilfeldig valgt at det er her. Å legge den til stien ved Romsdalseggen er perfekt i forhold til synlighet og trafikkmengde. Og så er det jo ganske spesielle rammer rundt her. Det var viktig for oss å få den opp til Romsdalseggenløpet som går i helga også, sier han.

Tåler ett tonn

Firmaet har utviklet ideen selv.

– Men til teoretisk styrkeberegning har vi fått ekstern hjelp. Det er sagt den kan tåle trykk på ett tonn uten å knekke, sier brukonstruktøren.

– Vi håper dette kan være et produkt mange ser seg nytte i, sier Kjersheim og nevner friluftsorganisasjoner, hytteeierforeninger og sivilforsvar som eksempler.

Arnstein Salthammer Eide fra Molde og Romdal turistforening, var også med å sette opp brua, sammen med Ole Johan Sæther som har hatt ansvar for å sette ut og trekke inn den opprinnelige brua hver vinter og vår.

– Jeg har visst om planene i to år, men dette har vært veldig hemmelig, sier Eide, som mener turistforeninga kan ha flere mulige steder der en slik type bru kan være egnet.

– Det er artig med arkitektur- og ingeniørkunst som dette og kjekt med én ting til å legge merke til på turen, sier Ole Johan Sæther.