Det er andre år på rad at Haukås skole i Fræna har en egen markering av verdensdagen for psykisk helse. I begynnelsen av oktober skal en hel skoleuke brukes til små og store arrangement for elevene fra 1.–7. klasse.

Undervisning

I tillegg til eget undervisningsopplegg, blir det også ulike arrangement, fra sang og sosiale happeninger, til eget fakkeltog til rådhuset. Alt med fokus på psykisk helse.

– Hvorfor velger dere å bruke så mye tid på dette?

– Fordi psykisk helse har klart har en viktig plass i barneskolen. Skolen skal gi elevene verdier som de kan ha med seg seinere i livet og styrke dem i oppveksten. Det er utarbeidet et eget undervisningsopplegg som vi skal bruke, som er tilpasset de forskjellige aldersgruppene, slik at det blir et godt faglig opplegg rundt dette. I tillegg skal vi ha forskjellige sosiale samlinger, som også er en viktig del av dette, sier Vågøy, som har planer om å fri til det lokale næringslivet på dette punktet.

– Kanskje noen vil være med å sponse oss litt?

Fakkeltog

I fjor ble opplegget gjennomført i litt mindre målestokk.

– Tilbakemeldingene fra lærerne var veldig bra, de opplevde å ha mange fine samtaler med elevene. Også elevene sjøl var positive. Derfor tør vi å utvide opplegget i år, sier Vågøy.

Blant de tingene elevene skal være med på er fakkeltog.

– Vi har tenkt å gå i tog til kommunehuset og vise oss fram og fortelle politikerne at dette er neste generasjon og at deres psykiske helse er viktig. Og at forebygging må starte tidlig.

15–20 prosent sliter

Ifølge Helsedirektoratet antar man at mellom 15–20 prosent av norske barn og unge har psykiske vansker på et slikt nivå at det går utover daglig fungering. Problemene kommer ikke minst til uttrykk i skolen.

– Hvordan er den psykiske helsa til elevene på barneskolen?

– Det er dessverre mange som sliter. Ikke på Haukås spesielt, men generelt. Ikke minst har de digitale mediene vært med og gjort mange usikre. Barn er ikke modne nok til å forstå og håndtere de sosiale mediene. Andre kan slite med heimesituasjonen, eller med å finne seg sjøl og sin rolle. Felles for dette er at slike psykiske vansker gir et veldig dårlig utgangspunkt for læring. Derfor er det viktig å ha fokus på dette i skolen, sier Vågøy.

Tema raus

Verdensdagen for psykisk helse er 10. oktober. Helst siden 1992 har organisasjonen World Federation for Mental Helath brukt denne datoen for å framme økt bevissthet om psykisk helse over hele kloden. I fjor var det over 1100 arrangement her i landet. Årets tema for verdensdagen er «vær raus».

– Hvordan skal elevene bli mer rause?

– For de yngste elevene så dreier det seg kanskje mest om å tørre å gi av seg sjøl uten å forvente å få noe tilbake. Vi håper at de største elevene etter denne uka blir litt bedere til å se det store bildet og overse bagateller, og at de til en viss grad kan se bak atferden til medelevene, sier Vågøy.

Skjer mye

Irene Vågøy tok med seg ideen om å bruke Verdensdagen som en del av undervisningen fra sin forrige arbeidsplass på Gjøvik. Temaet har opptatt henne lenge.

– Barn har ulike problem som vi som lærere ikke ar mulighet til å favne. Derfor er det veldig gledelig at vi på Haukås nå få helsesøster fire dager i uka. Håpet er at politikerne ikke stopper med det, men også tør å satse på miljøterapeuter i skolen, sier Vågøy.